HALLASSUK A HANGUNK!

Írd alá Te is a GEVA (Global EV Alliance) nyilatkozatát!

Forradalmi villanyautóval állt elő a Ford

Nem túlzás azt mondani, hogy a Ford F-150 Lightning az Amerikai Egyesült Államok autópiacára érkező egyik legfontosabb villanyautó, hiszen hagyományos meghajtással ez a modell immár 44 éve az ország legkelendőbb haszongépjármű-családjának, sőt, szegmenstől függetlenül a tengerentúl legnépszerűbb autócsaládjának tagja. A praktikus használhatóságot előnyben részesítő autóvásárlók elé hamarosan elektromos pick-upok széles választéka tárul, elérhető lesz többek között a Tesla Cybertruck, a GMC Hummer EV, a Chevrolet Silverado EV, és a Rivian R1T, de az F-150 Lightninggal azon ügyfelek is villanyautóra válthatnak, akik hozzászoktak a Ford által nyújtott minőséghez, és nem kívánnak más márkával kísérletezni.

A járműnek minden esélye megvan, hogy zéró károsanyag-kibocsátással is hasonlóan sikeres legyen, merthogy a Ford egy egészen lenyűgöző csomagba pakolta össze. A legfontosabb talán, hogy az autó 39.974 dollárról indul standard specifikációban, ami 20 ezerrel alacsonyabb, mint amire az elemzők és az amerikai újságírók számítottak.

Támogatásokkal együtt ($7500 szövetségi és max. $5000 állami) a vételár akár 30.000 dollár alá is bevihető – egy benzines Ford F-150 legolcsóbban 28.940 zöldhasúba kerül (XL változat), azaz árban majdnem ugyanott van a vásárló, az pedig köztudott, hogy üzemeltetésben a villanyhajtás magasan ráver a belsőégésű motorosra. Hasonlóan a benzineshez, több méretben és felszereltséggel is megépítik majd a villanyautót, lesz XLT, Lariat, és Platinum változat is (a hagyományosnál XL, XLT, Lariat, King Ranch, Platinum, és Limited opciókat kínál a vállalat).

A Lightning a valaha készült legerősebb F-150, 563 lóerős teljesítményt és 1051 Nm nyomatékot tud leadni, 100 km/h közelébe pedig mindössze körülbelül 4 és fél másodperc alatt gyorsul, ami elképesztő egy pick-up esetén. A Ford a teljesítmény tekintetében is a vásárló kezébe adja a döntés lehetőségét, akinek nincs szüksége ekkora erőre, annak a standard verzió 426 lóerőt kínál, de a négykerék-meghajtás alap minden típusnál. A leggyengébb kialakításnak körülbelül 907 kg a teherbírása –, azt nem tudni, hogy ez hogyan alakul a nagyobb változatoknál, de ami nem fér a platóra, az mehet a vonóhorogra, akár 4,5 tonna tömegig is.

Azt nem árulta el a gyártó, hogy pontosan mekkora az akkumulátor kapacitása, de a Ford által megadott töltési időkből számítva a nagyobb aksi akár 170-180 kWh körül is lehet, míg a kisebb valahol 138 kWh közelében tud energiát tárolni. A villanyautó töltésére számos lehetőség van, a gyártó kínál 32 amperes, 48 amperes, illetve 80 amperes otthoni töltési megoldást is, DC hálózaton pedig 150 kW teljesítményen tetőzik az energiafelvétel. Ez utóbbival 41-44 perc alatt tölthető az akku 15-ről 80%-ra. A várható hatótávolság 370, illetve 480 km akkumérettől függően.

A Ford elmondása szerint vadonatúj villanyautója a legintelligensebb pick-up, amit valaha épített. A Ford Co-Pilot360 részeként a BlueCruise kéz nélküli vezetésautomatikát kínál az USA és Kanada autópályáinak bizonyos szakaszain, ezek hossza folyamatosan bővül. Az úgynevezett Onboard Scales nem más, mint egy autóba épített okosmérleg, amely méri, mekkora tömeget cipel az autó, és aszerint számítja a hátralévő hatótávot. A modellhez készített szoftverfrissítéseket a gyártó Ford Power-Up néven emlegeti, ezeket a teljesítmény javításán túl új funkciókat is adhatnak az autónak, és hálózaton keresztül letölthetők.

A középkonzolon egy hatalmas, 15,5 colos érintőképernyő talált otthonra, a nagyobb felszereltségű változatokban ez a haszongépjárművekben most debütáló SYNC 4A interfészt jeleníti meg. A kormány mögött egy 12 colos digitális műszeregység található.

A Ford F-150 Lightning óriási előnye a benzines társaihoz képest, hogy el tudja látni energiával a házat, ami, valljuk be, nem rossz dolog az Államokban igencsak gyakorik hurrikánok, vagy erdőtüzek okozta áramkimaradások során. A Ford Intelligent Backup Power funkcióhoz otthoni energiamenedzsment rendszert is kínál a cég, így az áram visszatérésekor az autó azonnal visszaáll töltési módba. A Ford számításai szerint a pick-up akár három napig is biztosíthatja a ház energiaszükségletét. Emellett elektromos berendezések is működtethetők frunkba épített konnektorról 2,4 kW-tal (+ opcionálisan 7,2 kW-tal a platóba szerelt csatlakozóról, így tehát összességében 9,6 kW leadása sem akadály a jármű számára).

A Lightning műszakilag nem a hagyományos F-150 átalakítása, hanem egy tisztán elektromos padlólemez-változatra került, ami egészen új helykihasználást tesz lehetővé. Nem kizárt, hogy a motorháztető alatt található 400 literes csomagtér a legnagyobb, amit valaha sorozatgyártott autóba raktak.

Az autó 100 dolláros előleggel foglalható, a kiszállítások 2022 tavaszán kezdődnek. Aki alaposabban szeretné megismerni a járművet, annak érdemes a lentebb linkelt videókat átpörgetni, melyek kiválóan szemléltetik a cikkben említett funkciókat.

This slideshow requires JavaScript.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.