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
auto
2024. 12. 06. péntek

A vásárlók 40%-a villanyautót akar

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

Az Ernst & Young legfrissebb felmérése 13 autópiacon kutatta, hogy a COVID-19 hogyan változtatta meg az emberek közeledési szokásait, terveit. Hogy mindezért csak a járvány tehető-e felelőssé, az azért talán ennél komplikáltabb kérdés, de a végeredmény szempontjából szinte mindegy, ugyanis azt látjuk, amit már korábban is többször megjósoltunk: sokkal meredekebben nő az igény a villanyautók iránt, mint ahogy azzal a gyártás lépést tudna tartani.

Ma már a lakosság 41%-a úgy nyilatkozik: a következő autója elektromos lesz.

Rohamos léptekkel

Egy év alatt 11%-kal, 41%-ra nőtt azok száma, akik következő autójukban villanymotort (is) szeretnének látni, ez derül ki az Ernst & Young felméréséből, amelyet többek között Kínában, Amerikában, Németországban, és az Egyesült Királyságban folytattak – összesen 13 országban kérdezték az autóvásárlókat. Az autóvásárlók 66%-a ráadásul azt mondta, hogy ő már 12 hónapon belül meglépi a váltást.

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

Az eredmények nyilván régiónként eltérők. Olyan országokban, ahol már eleve magasabb a villanymotoros autók elfogadottsága és elterjedtsége, jóval magasabb ez a szám, mint a globális átlag: Kínában és Svédországban 48-48%, Dél-Koreában 51%, Olaszországban pedig 63% ez a szám. A spektrum másik vége az USA (28%), vagy Ausztrália (17%), ahol még vannak fehér foltok a töltőhálózat térképén és többen tartanak a kompromisszumtól. A kettő között pedig ott vannak a britek 40%-kal, de meglepetésre a németek 38%-a, és a japánok 42%-a is pozitívan nyilatkozott. Az igazsághoz persze hozzátartozik, hogy a felmérés egy kalap alá vette a tisztán elektromos, hibrid, és konnektoros hibrid autókat is – a megoszlás nem derül ki.

Az E&Y így is áttörésről beszél, mint írják, sokan a COVID-ot jelölik meg az egyik oknak, ami felnyitotta szemüket a globális környezeti problémákra, de csökkentette az emberek tömegközlekedéshez való kedvét is. Ugyanakkor úgy látszik, míg a válaszadók átlagosan 14%-kal fognak  kevesebbet munkába utazni, mint a vírus előtt (itt azért vannak nagy eltérések: Kína -3%, USA -20%), a privát jellegű utak, nyaralás kapcsán a globális átlag csak -1% lett. A munkába járás kapcsán azt is megkérdezték, mennyiszer fognak otthonról dolgozni a válaszadók a jövőben, és nagyjából 25%-kal, 35%-ra esett azok száma, akik egyáltalán nem tesznek majd így.

Hogy a COVID hatása a tömegközlekedésre mennyire lesz tartós, az majd kiderül, de az egyértelműen látszik, hogy drasztikusan esik azok száma, akik egyáltalán nem akarnak autót, és egyre többeknél lesz kettő vagy több gépjármű a családban.

Forrás: E&Y 2021

A fenti megállapítás nyilván nem jó hír, de az pozitív, hogy ha már autókat vesznek az emberek, inkább elektromosat szeretnének. 66% akár azt is megfizeti, ha a villanyautó 10%-kal drágább, mint az azonos kategóriájú hagyományos, és ez a szám 90%-ra nő, ha azokat kérdezzük, akik már biztosan elektromosat vesznek.

Forrás: E&Y 2021

Amikor az emberek motivációit kutatták, valami furcsára figyeltek fel az E&Y elemzői. A pozitívumok között első helyen a környezetvédelem szerepel, második az állami támogatások vonzereje. Ez eddig tiszta sor. Azonban van pár olyan megállapítás, ami bekerült mind a negatívumok, mind a pozitívumok Top 5-ös listájába. Így az autók hatótávja (28% szerint pozitív, 33% szerint visszatartó erő), a töltőinfrastruktúra (28%/32%), és valamilyen szinten az ehhez tartozó töltési idő (28% negatív) azt mutatják, hogy a tájékoztatásnak kiemelt szerepe van, mert aki már jobban felkészült, akár ugyanazt a kategóriát teljesen ellentétesen ítéli meg. Hasonlóan az autó teljes költsége (TCO) is ebbe a körbe tartozik, hiszen míg 26% kifejezetten az előnyök közé vette, 50% a hátrányok közé sorolta, és így az első helyre került. A szerzők szerint az emberek többsége egyszerűen nem érti a TCO koncepcióját, és csak az autó vételárára koncentrál.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.