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
auto

Rétegelt SPAD szenzor segíti majd az önvezetést

egyéb
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

Ma már nem kérdéses, hogy egy személyautó sok esetben olyan mennyiségű elektronikát tartalmaz, amelyet egy átlag ember el sem tud képzelni. A villanyautók esetében sincs ez másként, ráadásul itt nem csak az akkumulátorok cellamenedzsmentjét, töltés optimalizálását és a gépjármű alap funkcióinak vezérlését végzi elektronika, de a legmodernebb típusoknál a vezetéstámogató rendszerek elképesztő számításigényű, mesterséges intelligenciát is felhasználó szoftvereken alapulnak, amelyek futtatásához komoly célszámítógépekre van szükség.

Akár egyes szintű, akár kettes szintű vezetéstámogató rendszerről beszélünk, a működéshez mindenképpen szükség van forrásadatokra, ezek származhatnak kamera képből, radar távolságmérésből, de akár a komolyabb képességű típusoknál LiDAR szkenner háromdimenziós képéből is.

A Sony már egy ideje dolgozik az egy-foton lavinadiódán alapuló SPAD szenzorain, amelyek sokkal jobban „látnak” sötétben, mint a hagyományos képérzékelők, így éjszaka is lehetőséget kínálnak a tereptárgyak hatékony felismerésére. A gépjárművek esetében azonban kiemelten fontos, hogy a képi adatok lehetőség szerint a legrövidebb késleltetéssel kerüljenek feldolgozásra, ezért a japán gyártó most olyan rétegelt SPAD chipet fejleszt, amely egyrészt tartalmazza a képalkotáshoz szükséges lavinadiódás szenzort, másrészt – ez alatt – tartalmazza az adatok kiértékeléséhez szükséges, távolságmérést végrehajtó elektronikát is. A teljes folyamat válaszideje 6 ns (nanoszekundum) lesz. Mindezt tehát egyetlen chipbe helyezi, amelyet szabványos tokozással lát el, így az autógyártók könnyen cserélhetik a korábbi modellekben használt képérzékelőket a modernebb rétegelt SPAD szenzorral, amely kisebb késleltetésű feldolgozást kínál – állítja a Sony.

A LiDAR háromdimenziós feltérképezésnél használható, 100 kilopixel felbontású, 15 cm pontosságú távolságmérést lehetővé tevő rétegelt SPAD szenzor működéséről és előnyeiről a gyártó egy YouTube videóban számolt be:

Egy másik gyártó, a Canon szintén egy-foton lavina diódás SPAD szenzort fejleszt, ők elsősorban a nagy felbontást tűzték ki célul. Erről a szenzorról, illetve magáról a SPAD működéséről testvérlapunkon, a Pixinfo hasábjain írtunk.

Ultraérzékeny SPAD szenzort fejleszt a Canon

Irházy Róbert

Összehasonlítás