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
auto

Rétegelt SPAD szenzor segíti majd az önvezetést

egyéb

Ma már nem kérdéses, hogy egy személyautó sok esetben olyan mennyiségű elektronikát tartalmaz, amelyet egy átlag ember el sem tud képzelni. A villanyautók esetében sincs ez másként, ráadásul itt nem csak az akkumulátorok cellamenedzsmentjét, töltés optimalizálását és a gépjármű alap funkcióinak vezérlését végzi elektronika, de a legmodernebb típusoknál a vezetéstámogató rendszerek elképesztő számításigényű, mesterséges intelligenciát is felhasználó szoftvereken alapulnak, amelyek futtatásához komoly célszámítógépekre van szükség.

Akár egyes szintű, akár kettes szintű vezetéstámogató rendszerről beszélünk, a működéshez mindenképpen szükség van forrásadatokra, ezek származhatnak kamera képből, radar távolságmérésből, de akár a komolyabb képességű típusoknál LiDAR szkenner háromdimenziós képéből is.

A Sony már egy ideje dolgozik az egy-foton lavinadiódán alapuló SPAD szenzorain, amelyek sokkal jobban „látnak” sötétben, mint a hagyományos képérzékelők, így éjszaka is lehetőséget kínálnak a tereptárgyak hatékony felismerésére. A gépjárművek esetében azonban kiemelten fontos, hogy a képi adatok lehetőség szerint a legrövidebb késleltetéssel kerüljenek feldolgozásra, ezért a japán gyártó most olyan rétegelt SPAD chipet fejleszt, amely egyrészt tartalmazza a képalkotáshoz szükséges lavinadiódás szenzort, másrészt – ez alatt – tartalmazza az adatok kiértékeléséhez szükséges, távolságmérést végrehajtó elektronikát is. A teljes folyamat válaszideje 6 ns (nanoszekundum) lesz. Mindezt tehát egyetlen chipbe helyezi, amelyet szabványos tokozással lát el, így az autógyártók könnyen cserélhetik a korábbi modellekben használt képérzékelőket a modernebb rétegelt SPAD szenzorral, amely kisebb késleltetésű feldolgozást kínál – állítja a Sony.

A LiDAR háromdimenziós feltérképezésnél használható, 100 kilopixel felbontású, 15 cm pontosságú távolságmérést lehetővé tevő rétegelt SPAD szenzor működéséről és előnyeiről a gyártó egy YouTube videóban számolt be:

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly93d3cucGV0cmFueWlhdXRvLmh1L2pva2VyLTIwMjUvP3V0bV9zb3VyY2U9am9rZXImdXRtX21lZGl1bT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fY2FtcGFpZ249bGVhZCUyMCUyMCUyMCcsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvcGVhLTI3LTI1LWtpYS1hamFuZGVra2FydHlhLXByb21vLWpva2VyLTEyMDAteC0xNjAwLTA1LTE1LTE2LnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Egy másik gyártó, a Canon szintén egy-foton lavina diódás SPAD szenzort fejleszt, ők elsősorban a nagy felbontást tűzték ki célul. Erről a szenzorról, illetve magáról a SPAD működéséről testvérlapunkon, a Pixinfo hasábjain írtunk.

Ultraérzékeny SPAD szenzort fejleszt a Canon

Irházy Róbert