3 hónappal később: így áll most a Tesla önvezetése

Nagyjából 3 hónapja, szeptember közepén érkezett meg az FSD Beta v10.0, azaz a Tesla önvezető rendszerének 10-es számú főverziója. A tesztelési célra, pár ezer felhasználónál telepített szoftvert azóta 2-3 hetente frissítgetik.

Az elmúlt hétvégén kiadták a 10.6-os változatot is, úgyhogy nézzük meg hol tart most a fejlesztés.

Reszelgetik

Szeptemberi cikkünk óta ez már a hatodik frissítés amit kiadtak a rendszerhez, és összességében elmondható, hogy az FSD egyre jobb, pontosabb, magabiztosabb, de ez nem egy egyenes és egyirányú út. Néha lépegetnek visszafelé is rajta.

Az új változatokat természetesen mindig kíséri egy leírás is, amiben a cég megosztja min változtattak, hol várható javulás a használat során. A legújabb kiadásban például szigorítottak a részvételi feltételeken is. Ha valakit háromszor letiltott a rendszer, tehát a sok figyelmeztetés ellenére nem fogta a kormányt, nem figyelte az utat az Autopilot használata közben, akkor kikerül a tesztelők  köréből. Ebben a tekintetben a Tesla az objektív felelősség irányelvét követi, azaz mindegy ki vezette a kocsit.

De számos változtatás történt magán az FSD szoftveren is. A mostani lista egyébként valamivel rövidebb, mint a korábbiak voltak.

Az egyik változtatás az autók, teherautók, buszok, azaz nem-sérülékeny közlekedési szereplők felismerését érinti. (VRU azaz sérülékeny közlekedési szereplő a gyalogos, biciklis, és társai). A szoftver már 7%-kal többre emlékszik a korábban elhagyott szakaszból, 16%-kal csökkent a hiba mélység, azaz távolság megállapításának, illetve 21%-kal az utunkat keresztező járművek sebességének becslésében.

18,5%-kal csökkent a hiba a kamera képek értelmezésében és 17%-kal nőtt a statikus, nem mozgó tárgyak felismerésének pontossága éjszaka, illetve éles, nehezen belátható kanyarok esetén.

Javítottak azon is, hol áll meg az autó, ha balra fordulás közben elsőbbséget kell adnia keresztirányú forgalomnak. Ez a látszólag mezei szituáció, amikor mondjuk egy lámpás kereszteződésben telizöldnél balra kanyarodunk, egy elég nagy mumus az önvezető rendszereknek és a Teslánál is sokszor láttuk már a videókon, hogy kicsit esetlenül, bátortalanul, sokszor fékezve-indulva-fékezve halad tovább ilyenkor, kb. úgy, ahogy egy friss jogsis kezdő tenné. Most fejlesztettek azon az algoritmuson, ami megjósolja, hogy a közlekedés többi szereplője várhatóan melyik tizedmásodpercben éppen hol lesz hozzánk képest.

Hasonlóképp kicsit kulturáltabban sorol be mostantól egy másik sávba az autó, és jobban modellezi, hogy a saját sávjának hol van a vége – például egy autópályára történő felhajtásnál. Szintén finomítottak azon, ahogyan a kocsi reagál ha valaki előttünk hirtelen elhagyja a sávunkat.

Az ilyen és ehhez hasonló apró javítások folyamatosak a fejlesztés ezen fázisában. Elon Musk nagyjából erről beszélt, amikor éveken keresztül azt mondta, amikor elkészül az összes alrendszer az önvezetéshez (feature ready), egy hosszú, unalmas időszak jön, ahol a pontosságot kifejező százalékban a tizedespont mögötti kilencesek számát növelik. Bár azt még nem mondanánk, hogy itt már a 99,9% mögötti kilencesekről beszélünk, de a fejlődés szemmel látható.

Végül nézzünk pár videót a legfrissebb kiadásról.

Éjszaka:

Többsávos út keresztezése:

A dallasi csúcsforgalomban:

San José belvárosában:

New York még nagy falat:

 

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.