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
auto
2024. 05. 26. vasárnap
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

Egyre több városnak szúrja a szemét, hogy a tisztán elektromos autók mellett a zöld rendszámos plugin-hibridek is ingyenesen parkolhatnak. Pécs már elfogadta a parkolási rendelet módosítását, és Miskolcon is csak a veszélyhelyzet végére várnak a módosítási javaslat beterjesztésével – írja a vezess.hu. A megoldás nem az lenne, hogy városonként külön-külön regisztrálni kell a kedvezményért, hanem a zöld rendszámra jogosultság módosítása, lehetőleg előre tervezhetően.

Pécs megvonta a zöld rendszámos hibridek ingyenes parkolását

Pécsen már tény, hogy a koronavírus elleni védekezés részeként bevezetett veszélyhelyzet végétől (amely jelenleg 2022. június 1.) már csak azok a zöld rendszámos tisztán elektromos autók parkolhatnak ingyenesen a város fizetős zónáiban, amelyeket előzetesen regisztráltak a város parkolóit üzemeltető Biokom Nonprofit Kft-nél. A regisztráció módja egyelőre nem ismert, a vezess.hu kérdésére a polgármesteri hivatal elmondta, hogy „Jelenleg a regisztráció előkészítése folyik, terveink szerint májustól nyitjuk meg (…). Természetesen, aki már előbb szeretné elküldeni az adatait (…) megteheti, regisztrálni fogjuk az autóját.”

Aki helyi, környékbeli, nyilvánvalóan időben tudni fog a regisztrációs kötelezettségről és intézkedik. Aki viszont az ország másik feléből érkezik Pécsre vendégként, nem feltétlenül fog idejében eszébe jutni, hogy előzetesen regisztráljon. A kiránduló tehát vagy fizet, vagy büntetést kap. A villanyautó tulajdonosok talán utólagos regisztrációval is megúszhatják a büntetést: „Nagy valószínűséggel kapnak egy mikuláscsomagot a szélvédőjükre. Ebben azonban nem csak csekk lesz, hanem egy világos és részletes tájékoztató arról, hogy milyen módon válik tárgytalanná a bírság befizetése. Ehhez nagy valószínűséggel elegendő lesz egy e-mail egy lefotózott forgalmi engedéllyel, vagy más, hasonlóan egyszerű módszer.”

A vezess.hu további városokat is megkeresett. Miskolc szintén a parkolási rendelet módosításával készül a veszélyhelyzet végére, talán Pécs városát példaként tekintve. „A parkolási rendeletünk módosítására vonatkozó rendelettervezet már elkészült. […] a rendeletmódosítási javaslat Közgyűlés elé terjesztésére jelenleg nincs lehetőség” – válaszolta a város polgármesteri hivatala a lap kérdésére.

Miskolc már kizárólag elektromos buszokkal tervezi a jövőt

Ahogy arról korábban mi is beszámoltunk, Szombathelyen szintén felmerült az a lehetőség, hogy csak a tisztán elektromos autók kapjanak kedvezményt, végül a város úgy döntött, hogy a legbelső övezetben mindenkinek fizetni kell, a külsőbb zónákban azonban minden zöld rendszámos autó ingyenességet kapott.

Kecskemét nem vonná meg teljesen a hibridek kedvezményét. A Vezess megtudta, hogy az elektromosok díjmentesen parkolása mellett, „a hibrid gépkocsik parkolóbérlet vásárlása esetén 75 százalékos kedvezményben részesülnek”. Ezzel a megoldással a fő gond, hogy ugyanúgy helyi regisztrációs, adminisztrációs kötelezettséget ró a parkolókat üzemeltető cégekre és az autósokra egyaránt.

A vezess.hu által megkeresett városok többsége, köztük Budapest, egyelőre nem tervez szigorítást. Székesfehérváron azért nem tartják még időszerűnek a változtatást, mert bár egyre növekszik, sajnos csak 1% körüli a zöld rendszámos autók aránya. Debrecenben úgy gondolják, hogy a plug-in hibridek is hozzájárulnak a tisztább levegőhöz. Egerben pedig szokatlan utat választottak a parkolási nehézségek enyhítésére: ingyenessé tették a közösségi közlekedést.

A regisztráció nem jelent megugorhatatlan akadályt, bár indokolatlan adminisztrációs terhet ró a parkolási cégre és az autósokra egyaránt. Ahogy növekszik a szigorító városok aránya, úgy merül majd fel a kérdés, hogy van-e értelme így a zöld rendszámnak. Hiszen annak egyetlen előnye, hogy a parkolóőr ránézésre el tudja dönteni, hogy az adott autónak kell-e fizetni a parkolásért. A zöld rendszámhoz tartozó egyéb kedvezményekhez (mentesül a regisztrációs adó, a cégautó-adó, a gépjárműadó, illetve átírási illeték alól) nincs szükség a rendszám megkülönböztető színére. Ha tehát a parkolást előzetes regisztrációhoz kötik, akkor a zöld rendszám gyakorlatilag feleslegessé válik.

Mivel az évtized végére – kínálat hiányában – egyre nehezebb lesz hagyományos autót vásárolni, egyértelmű, hogy nem maradhat meg örökké a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása. Addig viszont megeshet, hogy néhány átmeneti évben január elsejét és egy új autó vásárlás első napját azzal töltünk majd, hogy végiglátogatjuk azoknak a városoknak a honlapját, ahol a következő évben esetleg parkolni szeretnénk, és idejében regisztráljuk a villanyautónk rendszámát, nehogy utazás előtt kelljen kapkodnunk.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.