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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Egy autó gyártásához több ezer különálló alkatrészre van szükség, és ha csak egyetlen egy is hiányzik, nem készülhet el a kocsi. Persze vannak komponensek, amelyeket lehet helyettesíteni, esetleg – mint a Covid kapcsán láttuk, az utasok kényelemének rovására időlegesen – elhagyni, de akadnak nélkülözhetetlen darabok is.

Most nem a vírus, hanem az Ukrajnát ért támadás akasztotta meg az ellátási láncot.

Egyelőre pár nap

Német sajtójelentések szerint a VW két üzemét, a drezdait és a zwickauit küldi kényszerpihenőre a héten – előbbiben csak kisebb példányszámban készülnek elektromos autók, utóbbi, viszont a cég fő európai villanyautó-gyártóbázisa. A leállás oka, hogy vállalat egyik beszállítója, a Leoni, Ukrajnában, Stryji és Kolomyja városában gyártatja a kábelkötegeket a német autógyártónak. Az összesen 7000 főt foglalkoztató gyáregységek a háború miatt nem tudnak jelenleg termelni.

VW Zwickau.

A dolgok jelenlegi állása szerint Zwickau keddtől, Drezda pedig szerdától péntekig áll le, de ha addig nem rendeződik a politikai és katonai helyzet, akkor nem lepődnénk meg, ha nem tudna jövő héten sem újraindulni a termelés. Természetesen a VW elég nagy ahhoz, hogy esetleg más üzemek és modellek kárára átirányítsa készleteit a két villanyautó gyárba, de az autókban használt kábelek esetén valószínű, hogy ezekhez a modellekhez specifikus hosszúságú, vagy kialakítású vezetékek készülnek. Így itt most nem annyira egyszerű a helyzet, mint a chiphiány idején volt, ahol a cég bizonyos keretek között eldönthette, hogy például egy adott ABS vezérlő egy benzines Golfba, vagy egy ID.3-ba kerüljön.

Gläserne Manufaktur – a Volkswagen drezdai gyáregysége (fotó: VW – Oliver Killig)

Drezdában kis darabszámban gyártják az ID.3-at a híres látványpékségben, az „üveg gyárban”, Zwickauban pedig az ID.3 és ID.4 mellett az Audi Q4 e-tron és a Cupra Born készül. Egyelőre nincs hír róla, hogy a Škoda cseh üzemét is érintené az alkatrészhiány, így az Enyaq valószínűleg tovább készül. Pár hete volt hír, hogy újraindul a VW e-up! forgalmazása is, ezt pedig korábban Pozsonyban szerelték össze, de azt nem tudjuk, hogy itt egyáltalán megkezdődött-e már a modell gyártása.

Visszatér a Volkswagen e-UP

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.