Bár az elektromos autók kapcsán a laikusok általában az elérhető lítium mennyisége miatt aggódnak, az aksik névadó összetevője megfelelő mennyiségben áll rendelkezésre, és bár a világpiaci ára folyamatosan emelkedik, a kitermelés tovább növelhető. A másik sokszor emlegetett mumus a kobalt, amelynek fő forrása a Kongói Demokratikus Köztársaság, ahol a kitermelés 10%-át ellenőrizetlen bűnözői csoportok, további 10%-át pedig egyszerű hétköznapi családok állítják elő, ahol gyakran a gyermekeket is munkára fogják. A problémás anyagból viszont egyre kevesebb kell az aksikba, van olyan, amelyikben már egyáltalán nincs is. Ráadásul a világ vezető akkumulátor és autógyártói nem útszéli haramiáktól és a gyermeküket dolgoztató szülőktől, hanem ipari eszközökkel operáló bányavállalatoktól vásároljak a fémet. Nem, az igazi probléma nem a lítium, és még csak nem is a kobalt. Az igazi probléma a nikkel. Ennyi akkumulátor ment tavaly a világ autó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 111%-os drágulás – órák leforgása alatt A nikkelt nem csak akkumulátorokba, de különböző fémötvözetekhez is használja az ipar, de kétségtelen, hogy az igazi felfutás az elektromos kütyüink és villanyautók energiatárolói kapcsán indult meg. A dolgok jelenlegi állása szerint, a gyártók az olcsóbb, kisebb hatótávolságú villanyautók, illetve az ipari energiatárolók miatt egyre inkább a nikkel és kobalt mentes kémiákhoz, mint például az LFP-hez fordulnak, amelynek energiasűrűsége ma már elfogadható lett, gyártása olcsóbb, tartósabb, és nincsenek benne drágán beszerezhető komponensek. A nagyobb teljesítményű teher és sportautókhoz, valamint a nagy hatótávolságú villanyautókhoz azonban ma még elengedhetetlen a nikkel, sőt, aránya növekszik az akkuban. Pár, a villanyautók szempontjából fontosabb fém árfolyamának változása 2022-ben: This slideshow requires JavaScript. A fenti összefüggések okán a nikkel piaci árfolyama már az elmúlt évek során is többé-kevésbé folyamatosan emelkedett, és a jelentősebb piaci szereplők igyekeztek évekre előre fix áras szerződésekkel nagyobb mennyiségeket lekötni. Az orosz-ukrán háború kapcsán azonban elszabadultak az árfolyamok. A háború februári kitörése óta is komoly emelkedés következett be a nikkel árfolyamában a Londoni Nemesfémtőzsdén (LME), amely nagyban meghatározza a világpiac árait. Mint kiderült nem csak a gáz, olaj és urán kitermelés miatt függünk Oroszországtól, de a világ nikkelbányászatának 10%-át ez az ország, az akkumulátorokba is megfelelő minőségnek pedig a 17%-át az orosz Nornickel adja. Az oroszoknál vannak jelentősebb, fontosabb kitermelők is, de a kapacitások ötödének kiesése bármilyen piacot érzékenyen érintene. Erre tett még rá egy lapáttal, hogy a nikkel árfolyamának esésére fogadó short pozíciók a háború kezdete óta történt emelkedés miatt sorban, dominó szerűen kezdtek bedőlni. A shortolás során a tőzsdei szereplő kölcsönvesz részvényeket, vagy jelen esetben nikkel szerződéseket, aztán ezeket eladja, abban bízva, hogy ha igaza van, az árfolyam esése után jóval olcsóbban tudja majd visszavásárolni, még mielőtt a papírok, vagy szerződések tényleges tulajdonosa felé azokat törlesztenie kellene. A gond ott van, hogy az árfolyam nem lefelé, hanem a háború miatt erősen felfelé mozdult meg, és míg február elején egy tonna nikkelért nagyjából 23 ezer dollárt kellett fizetni, a háborús készülődések két hét alatt 25 ezerre tornászták az árfolyamot, majd innen múlt hét péntekre már a 29 ezer alját nyaldosta a grafikon. A NIKKEL árfolyama az elmúlt 5 évben. Forrás LME Példátlan. Manipuláció?! A pokol ekkor szabadult el, ugyanis elkezdtek bedőlni a shortok, és el kellett kezdeniük egyre drágábban és drágábban visszavásárolni a szerződéseket, így hétfőn már 48 ezer dolláron zárt az árfolyam. Kedden nap közben azután 100 ezer dollár fölé lőtt a nikkel ára, a csúcs 101.354 zöldhasú volt tonnánként, ami egy hónapon belül négyszeres ugrás, egy napon belül pedig 111%-os növekedés. Ennek egyik kiváltó oka, hogy a hatalmas China Construction Bank – amely pár éve a világ második legnagyobb pénzintézete volt – egyik üzletága is shortolta a nikkelt és a hirtelen emelkedés okán fizetésképtelenné vált. Az anyacég jót tud állni értük, de nem voltak képesek ilyen gyorsan akkora likviditást biztosítani, hogy fedezzék a hibás tőzsdei manőverek költségeit. Így az LME a 145 éves történetében példátlan lépéssorozatra kényszerült. Először is kedden nap közben felfüggesztették a nikkel kereskedését, majd engedélyezték, hogy a nikkel shortolói késve teljesítsék kötelezettségüket. Így többek között a kínai óriásbanknak is időt adtak, hogy kifizesse a hétfőn esedékes több száz millió dollárnyi tartozását. Az igazi szenzáció azonban csak ezután jött: Az LME végül úgy döntött, hogy nemes egyszerűséggel meg nem történtnek tekinti a keddi kereskedési napot. Ez a lépés szinte elképzelhetetlen, és vannak akik máris manipulációt emlegetnek, hiszen ez azt a látszatot erősíti, hogy a pénzügyi hatalmasok ha kell, menet közben megváltoztatják a játékszabályokat és kimentik bajba jutott pénzes haverjaikat. Az elektromos autók és akkus energiatárolók kapcsán meg kell azért jegyeznünk, hogy a nagy piaci szereplők több évre előre lekötött megrendelései némi védelmet nyújtanak az ilyesfajta anomáliák ellen, de ha elhúzódik a válság, bizonyosan megérezzük majd azt a villanyautók áraiban is. Biztosította a legfontosabb alapanyagot a Tesla Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!