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
auto
2024. 11. 21. csütörtök
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

Bár az elektromos autók kapcsán a laikusok általában az elérhető lítium mennyisége miatt aggódnak, az aksik névadó összetevője megfelelő mennyiségben áll rendelkezésre, és bár a világpiaci ára folyamatosan emelkedik, a kitermelés tovább növelhető. A másik sokszor emlegetett mumus a kobalt, amelynek fő forrása a Kongói Demokratikus Köztársaság, ahol a kitermelés 10%-át ellenőrizetlen bűnözői csoportok, további 10%-át pedig egyszerű hétköznapi családok állítják elő, ahol gyakran a gyermekeket is munkára fogják. A problémás anyagból viszont egyre kevesebb kell az aksikba, van olyan, amelyikben már egyáltalán nincs is. Ráadásul a világ vezető akkumulátor és autógyártói nem útszéli haramiáktól és a gyermeküket dolgoztató szülőktől, hanem ipari eszközökkel operáló bányavállalatoktól vásároljak a fémet.

Nem, az igazi probléma nem a lítium, és még csak nem is a kobalt. Az igazi probléma a nikkel.

Ennyi akkumulátor ment tavaly a világ autóiba

111%-os drágulás – órák leforgása alatt

A nikkelt nem csak akkumulátorokba, de különböző fémötvözetekhez is használja az ipar, de kétségtelen, hogy az igazi felfutás az elektromos kütyüink és villanyautók energiatárolói kapcsán indult meg. A dolgok jelenlegi állása szerint, a gyártók az olcsóbb, kisebb hatótávolságú villanyautók, illetve az ipari energiatárolók miatt egyre inkább a nikkel és kobalt mentes kémiákhoz, mint például az LFP-hez fordulnak, amelynek energiasűrűsége ma már elfogadható lett, gyártása olcsóbb, tartósabb, és nincsenek benne drágán beszerezhető komponensek. A nagyobb teljesítményű teher és sportautókhoz, valamint a nagy hatótávolságú villanyautókhoz azonban ma még elengedhetetlen a nikkel, sőt, aránya növekszik az akkuban.

Pár, a villanyautók szempontjából fontosabb fém árfolyamának változása 2022-ben:

This slideshow requires JavaScript.

A fenti összefüggések okán a nikkel piaci árfolyama már az elmúlt évek során is többé-kevésbé folyamatosan emelkedett, és a jelentősebb piaci szereplők igyekeztek évekre előre fix áras szerződésekkel nagyobb mennyiségeket lekötni. Az orosz-ukrán háború kapcsán azonban elszabadultak az árfolyamok.

A háború februári kitörése óta is komoly emelkedés következett be a nikkel árfolyamában a Londoni Nemesfémtőzsdén (LME), amely nagyban meghatározza a világpiac árait. Mint kiderült

nem csak a gáz, olaj és urán kitermelés miatt függünk Oroszországtól, de a világ nikkelbányászatának 10%-át ez az ország, az akkumulátorokba is megfelelő minőségnek pedig a 17%-át az orosz Nornickel adja.

Az oroszoknál vannak jelentősebb, fontosabb kitermelők is, de a kapacitások ötödének kiesése bármilyen piacot érzékenyen érintene. Erre tett még rá egy lapáttal, hogy a nikkel árfolyamának esésére fogadó short pozíciók a háború kezdete óta történt emelkedés miatt sorban, dominó szerűen kezdtek bedőlni. A shortolás során a tőzsdei szereplő kölcsönvesz részvényeket, vagy jelen esetben nikkel szerződéseket, aztán ezeket eladja, abban bízva, hogy ha igaza van, az árfolyam esése után jóval olcsóbban tudja majd visszavásárolni, még mielőtt a papírok, vagy szerződések tényleges tulajdonosa felé azokat törlesztenie kellene. A gond ott van, hogy az árfolyam nem lefelé, hanem a háború miatt erősen felfelé mozdult meg, és míg február elején egy tonna nikkelért nagyjából 23 ezer dollárt kellett fizetni, a háborús készülődések két hét alatt 25 ezerre tornászták az árfolyamot, majd innen múlt hét péntekre már a 29 ezer alját nyaldosta a grafikon.

A NIKKEL árfolyama az elmúlt 5 évben. Forrás LME

Példátlan. Manipuláció?!

A pokol ekkor szabadult el, ugyanis elkezdtek bedőlni a shortok, és el kellett kezdeniük egyre drágábban és drágábban visszavásárolni a szerződéseket, így hétfőn már 48 ezer dolláron zárt az árfolyam. Kedden nap közben azután 100 ezer dollár fölé lőtt a nikkel ára, a csúcs 101.354 zöldhasú volt tonnánként, ami egy hónapon belül négyszeres ugrás, egy napon belül pedig 111%-os növekedés.

Ennek egyik kiváltó oka, hogy a hatalmas China Construction Bank – amely pár éve a világ második legnagyobb pénzintézete volt – egyik üzletága is shortolta a nikkelt és a hirtelen emelkedés okán fizetésképtelenné vált. Az anyacég jót tud állni értük, de nem voltak képesek ilyen gyorsan akkora likviditást biztosítani, hogy fedezzék a hibás tőzsdei manőverek költségeit.

Így az LME a 145 éves történetében példátlan lépéssorozatra kényszerült. Először is kedden nap közben felfüggesztették a nikkel kereskedését, majd engedélyezték, hogy a nikkel shortolói késve teljesítsék kötelezettségüket. Így többek között a kínai óriásbanknak is időt adtak, hogy kifizesse a hétfőn esedékes több száz millió dollárnyi tartozását. Az igazi szenzáció azonban csak ezután jött:

Az LME végül úgy döntött, hogy nemes egyszerűséggel meg nem történtnek tekinti a keddi kereskedési napot.

Ez a lépés szinte elképzelhetetlen, és vannak akik máris manipulációt emlegetnek, hiszen ez azt a látszatot erősíti, hogy a pénzügyi hatalmasok ha kell, menet közben megváltoztatják a játékszabályokat és kimentik bajba jutott pénzes haverjaikat.

Az elektromos autók és akkus energiatárolók kapcsán meg kell azért jegyeznünk, hogy a nagy piaci szereplők több évre előre lekötött megrendelései némi védelmet nyújtanak az ilyesfajta anomáliák ellen, de ha elhúzódik a válság, bizonyosan megérezzük majd azt a villanyautók áraiban is.

Biztosította a legfontosabb alapanyagot a Tesla

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.