PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtbi8iIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vaHl1bmRhaS5odS9tb2RlbGxlay9pb25pcS01LW4vJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNW4tYmFubmVyZWstNjAweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIG1lZGlhPSIobWluLXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1bi1iYW5uZXJlay0xOTQweDUwMC0wMS5wbmciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==
auto
2024. 07. 27. szombat

Kia e-Niro vélemény 10 hónap használat után

villanyautózás a gyakorlatban

A Kia e-Niro nem csak Magyarország legnépszerűbb elektromos autója, de a szerkesztőségben is többen teszteltük már. Még 2019-ben, a hazai forgalmazás megkezdése előtt járt már nálunk egy mid range (39 kWh-s) és egy long range (64 kWh-s) változat, melyeket Tibor és én teszteltünk le alaposan, majd 2020-ban Balázs is kipróbálta a nagyobb akkus példányt, elsősorban a megújult infotainment rendszerre és az UVO mobiltelefonos applikációra összpontosítva.

Bármilyen alaposak is vagyunk a kb. 1 hetes tesztek során, egy típust természetesen sokkal jobban meg lehet ismerni a mindennapos használatban. Mivel az elmúlt 10 hónapban és közel 25.000 km során magam is egy használtan vásárolt e-Niroval közlekedtem, most összefoglalom az elmúlt év tapasztalatait. Ennek az írásnak nem célja az autó minden apró részletre kiterjedő bemutatása, így akit minden érdekel, javaslom olvassa el a korábbi teszteket is, mindhármunk tollából.

Előre szólok, hogy fotókkal sajnos nem igazán tudom illusztrálni ezt a cikket. Terveztem egy alapos fotózást, de az autót 3 napon belül elvitték, miután meghirdettem, így ez sajnos elmaradt. Szerencsére az alábbi videót még idejében felvettem, így fotók helyett nézzétek meg ezt, illetve az elmúlt egy évben számos további rövid videó és egyéb cikk készült az autómról, ezeket is igyekeztem beszúrni. A videós tartalmakat kevésbé kedvelőknek lentebb írásban is összefoglalom, mit szerettem és mit kevésbé a Niroban.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==

Őrültség extaxit venni?

A korábbi teszteknek köszönhetően már ismerősként üdvözöltem az autót, amikor tavaly áprilisban megvásároltam egy használt, 2019-es példányt. Az autóban vásárláskor kb. 65.000 kilométer volt, Franciaországból érkezett, ráadásul párizsi taxi volt. A taxi múlt az én autómon szerencsére nem hagyott olyan nyomokat, amilyeneket a Firenzéből megvásárolt Nissan LEAF taxin tapasztaltunk.

Az autó külsején néhány apróbb karcolás már volt, belül azonban teljesen újszerű állapotban érkezett. Nem csak az első pillanatokban, de a 10 hónapos használat során sem találtam nyomát a taxizáshoz szükséges felszerelések beépítésének. Az első tulaj egyértelműen vigyázott rá, az ajtók élére ütközésvédő gumikat helyezett és műbőr üléshuzatot tett az ülésekre is. Szörnyű volt rajtuk ülni, ezért az első ülésekről első dolgom volt eltávolítani ezeket, hátul viszont maradtak, mivel családunk legkisebb tagjai úgyis gyerekülést használnak.

Fogyasztás, töltés, hatótáv

A Niro örökölte a Hyundai Ioniqban bemutatkozott hatékony hajtásrendszert, persze a nehezebb és kevésbé áramvonalas test 10-20%-kal többet fogyaszt az anoriexiás rokonnál. A hasonló méretű modellekhez képest azonban kifejezetten takarékos. Nagyon sokan taxizáshoz vásároltak e-Niro-t, ők nyáron csak városi használattal 600 km feletti hatótávokról is beszámoltak. Ennyire takarékosan én sosem tudtam használni az autót, igaz soha nem autóztam annyit kizárólag városban, hogy teljesen lemerítsem az akkut.

Mennyivel növeli a fogyasztást a téli gumi?

Vidéki városi és országúti vegyes forgalomban 12-14 kWh/100 km körül alakult a nyári fogyasztás. Nyáron autópályán a megengedett sebességgel haladva kicsivel 300 km feletti hatótávot sikerült elérni, amihez 22-23 kWh/100 km körüli fogyasztás társult. Télen ez inkább 250 km, mivel a fogyasztás 25 kWh feletti a téli gumi nagyobb gördülési ellenállása, a hideg levegő nagyobb közegellenállása és a fűtés energiaigénye miatt.

A mi autónkból sajnos hiányzott a hőszivattyús fűtés – valamiért Franciaországban nem létezik ez az extra. A PTC fűtéssel télen a rövidebb városi utaknál (a fűtéssel sosem spórolva) 20 kWh/100 km feletti fogyasztásokkal találkoztam. Ahogy nő az utak hossza, úgy csökken a fogyasztás, de 16 kWh-nál kisebb értékeket december-január során sosem láttam, igaz Borsod megyét az idei télen elkerülték a tavaszias napok, szinte minden éjjel fagypont alatt volt a hőmérséklet. Ahogy eljött a február és jöttek az 5-10 fokos napok, máris 13-17 kWh között alakult a vegyes fogyasztás.

Az autó a 2019-es mezőnyben kifejezetten jó töltési görbével rendelkezik, persze ez 2022-ben már nem számít kiemelkedőnek. Ha az akkumulátor legalább 25 fokos, akkor 60%-os töltöttségi szintig 75 kW feletti teljesítménnyel kapjuk a töltést arra alkalmas töltőoszlopoknál. A hidegre sajnos elég érzékeny az akku, 15-25 fok között már csak 55 kW a maximális töltési teljesítmény, 15 és 5 fok alatt pedig ennél is lassabban, maximum 43 kW, valamint maximum 22 kW-tal tölthetünk.

Az akkupakk feszültsége megközelíti a 400 voltot, így a hazánkban gyakoribb 50 kW-os (125 A) töltőknél 40-50 kW között emelkedik a töltési görbe. Az 5 fokos akku hőmérsékletet nem nehéz elérni, így aki csak 50 kW-os töltőket használ, talán sosem észleli a hidegben lassuló töltést.

Méretek, használhatóság, belső kialakítás

Az autó utas- és csomagtere ideális családi autóvá teszi. A konszerntárs Hyundai Kona electric egy hajszállal jobban fogyaszt, mint a Niro, ezt azonban nekem vastagon megéri a nagyobb hátsó lábtér és a tágasabb csomagtér. Igaz, a csomagtér alsó negyede gyári állapotban az oda beszerelt rekeszek és álpadló miatt nem használható ki, de egy kis barkácsolással gyorsan kihasználhatóvá tehető. Az autó utastere tele van praktikus, kisebb-nagyobb tárolórekeszekkel. Nálunk állandó kérdés a biciklik, szánkók, síléc szállítása. Az újabb modellekre már vonóhorog is szerelhető, a mi autónk esetében ezt tetőcsomagtartóval sikerült megoldani.

Vezetéstámogatás

A Niro 2-es szintű önvezetési képességekkel rendelkezik, ami azt jelenti, hogy nem csak (távolságtartós) tempomat segíti a haladást, de a kormányba is belenyúl, ha szükségesnek ítéli. Teljesen elégedett voltam a rendszerrel, ha jó minőségű a felfestés, akkor hibátlanul teszi a dolgát. Ahol kopottak a terelővonalak, ott persze nem tud megfelelően teljesíteni. A sávelhagyásra figyelmeztető csipogást azonban nem szerettem, különösen, amikor rossz minőségű, kátyús, de nem forgalmas úton a felezővonalra húzódva haladtam. Apróság, de idegesítő tud lenni, hogy ha hosszabb egyenes szakaszon haladunk, az autó ránk szól, hogy fogjuk meg a kormányt, akkor is ha fogjuk. A volán nem érintésérzékeny a Niroban, így vezető jelenlétét a kormányra kifejtett ellenállással, apró kormánymozdulatokkal figyeli.

Minőség, anyaghasználat

Nem prémium autóról beszélünk, így a beltérben viszonylag sok a műanyag. Mutatóba azért kapunk itt-ott egy kis kárpitozott felületet, ami a mi példányunknál bőrt jelentett. A műanyagok és a bőr felületek egyaránt tartósnak bizonyultak, eladáskor, 88.000 kilométer után sehol nem tapasztaltam látványos kopást.

Ami nem tetszett

Tökéletes autóval egyelőre még nem találkoztam, így nyilvánvalóan van néhány dolog, ami nem tetszett a Niroban. Az egyik legfontosabbat, a csomagtartó álpadlóját már említettem. A helykihasználás az autó orrában is pazarló, a hosszú és magas motortér első csomagtérért kiállt. Szerencsére az idén érkező, megújult Niroban mindkét problémát orvosolja a gyártó, frunk is kerül a motortérbe és a csomagtér is tágasabb lesz a gyári adatok alapján.

Elöl is lesz csomagtartó az új Kia e-Niróban

Néhány kisebb hiányosságot azért még fel tudok sorolni. Egyik ilyen, hogy a töltőnyílás az autó orrán rosszul viseli a téli időjárást. Hidegben ráfagy a hó vagy a jeges eső, így előfordulhat, hogy nem tudjuk kinyitni a töltőhöz érkezve. Ugyanígy szabadtéri töltésnél a zárszerkezet is nedvességet kap, ha az utcán parkolunk be is tud fagyni. A magyar éghajlaton ezekkel a gondokkal ritkán szembesülünk, de ha síelni megyünk jól jöhet egy hajszárító vagy jégoldó spray. A gyártó persze egy fűtőszál beépítésével is kezelhetné a problémát, ha már az autó orrára kerül a töltőnyílás.

A csomagtér lökhárító felett elhelyezett rejtett kilincse havazásban eltűnik, nyúlhatunk a hátsó lökhárítón megálló mély hóba. Ha pedig nedvesek és koszosak az utak, garantáltan összekenjük vele megunkat. A tolatókamerát sem sikerült jól elhelyezni, télies időjárás esetén általában nem látunk hátra, mert szennyezett a lencse. Az interneten árulnak egy ötletes kiegészítőt, egy kis műanyag toldattal egy fogkefét szerelhetünk az ablaktörlő kar alsó végére, amely az ablaktörlő működtetésekor a kamera lencséjét is letisztítja.

További nagyon zavaró apróság a hátsó biztonsági övek csatjainak zörgése. Az ülés és az ajtó közötti résbe került egy apró rögzítő fül, de az utasaink a lehető legritkábban illesztik be ide az övet kiszálláskor, így az folyamatos kopogással szórakoztat. Mivel nálunk az esetek 99%-ában gyerekülésben ültek a gyerekek, ezzel a problémával csak ritkán szembesültem.

De ha ennyire jó, akkor miért adtam el?

A középkategóriás autók túlnyomó többsége csak papíron 5 személyes, a gyakorlatban inkább 4 főnek kényelmes. Ha kisgyerekekről van szó, akkor különösen igaz ez, mivel egy biztonságos gyerekülés nagyobb helyet foglal el a hátsó sorban, mint egy felnőtt. Sajnos a Niroban is ez a helyzet. Isofix rögzítési pontból eleve csak kettő található a hátsó ülésen, és ha ezeket igénybe vesszük, akkor esélytelen egy harmadik gyerekülést beszerelni középre. Övvel bekötött ülésekből persze össze lehet válogatni úgy hármat, hogy be bírjuk kötni mindet, de én inkább az autócserére – egy hétüléses modellre szavaztam.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.