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
auto
2024. 10. 13. vasárnap
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

A Tesla vezetőjétől már megszoktuk, hogy erősen tud fogalmazni Twitteres posztjaiban, és az elmúlt napokban ismét volt pár elsőre meghökkentő kijelentése az energiapolitika kapcsán. Nem az volt botrányos amit mondott, inkább csak valószínűleg sokan nem pont ezt várták volna tőle, a világ egyik legismertebb megújuló energia hívőjétől.

Pedig, ha jobban belegondolunk teljesen észszerű, amit mondott, ráadásul konzisztens is korábbi kijelentéseivel.

Gáz és kőolaj kell

Rövidtávon kritikus fontosságú az olaj és gáz kitermelésének növelése, vagy a világon számos ember kerül nagyon nehéz helyzetbe. Ennek nem a profitszerzés az oka, egyszerűen energia kell a civilizáció működtetéséhez – írta Musk nemrég Twitteren, amikor azt kérdezték tőle, a napokban miért mondta azt, hogy több gázra és olajra van szükség.

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

Azonban Musk már régebben is sokkal pragmatikusabban közelítette meg ezt a témát, mint egynémely követője. Korábbi interjúiban és közösségi média posztjaiban is kifejtette, hogy bár mielőbb át kell állnunk a megújulókon alapuló energiatermelésre, valamint az elektromos meghajtásra a közlekedésben, az ehhez szükséges energiatároló kapacitás kiépítése nem megy egyik napról a másikra. A Tesla vezetője is többször emlékeztetett rá, hogy a világon lévő mintegy 2 milliárd belsőégésű motorral szerelt jármű lecserélése több évtizedes folyamat lesz, amit nem lehet halogatni, de nagyságrendileg mindössze egy-két évre gyorsítani sem.

Nem szeretnék túl sok mindent belemagyarázni Musk szavaiba, de én a jelen helyzetben tett nyilatkozatát úgy értelmezem, hogy a nyugatnak meg kell szabadulnia az orosz energiaimporttól, ezért növelnie kell saját kitermelését, hogy legyen elég energia a civilizáció fenntartására, amíg sikerül kiépítenünk elegendő megújulókból és akkutelepekből álló kapacitást.

Szereti az atomot

Musk már korábban is beszélt arról, hogy messze nem annyira elutasító az atomenergiával szemben, mint sokan gondolnák róla. 2007-ben még azt nyilatkozta, hogy szerinte atomerőműveket kellene építeni, mert azokkal tisztábban lehetne áramot termelni, mint a szénnel. Azóta természetesen sok idő eltelt, hatalmasat fejlődött és sokkal olcsóbb is lett az akkumulátor energiatárolás, valamint a nap- és szélenergia. Musk álláspontja is finomodott a korábbihoz képest, és egy tavalyi nyilatkozatban már Németországra utalva, ezt mondta:

Nem azt mondom, hogy álljunk neki egy csomó új atomerőművet építeni, de szerintem nem kellene lekapcsolnunk azokat, amelyek biztonságosan üzemelnek. Ez nem helyes döntés.

Musk ekkor azt is hozzátette, hogy egy hibrid rendszerben hisz, ahol a központi, erőművi kapacitásokat lokális, lakossági termelés egészíti ki, így nem kell a növekvő igényekhez az elektromos elosztóhálózatot észszerűtlen méretűre fejleszteni. Már csak én teszem hozzá, hogy bár itt Magyarországon elég stabil az áramellátás – nem pusztítanak olyan tornádók és földrengések, amik miatt sokan önellátóak akarnak lenni -, a mostani háborús helyzet is megmutatja, hogy milyen gazdasági és biztonságpolitikai előnyökkel jár a nem teljesen központosított energiahálózat. Egy országot sokkal nehezebb visszaküldeni a középkorba, ha a lakosság egy része az áramigényét saját maga termeli meg és esetleg el is raktározza azt.

Musk korábbi nyilatkozatait azért elevenítjük fel, mert a napokban ismét az atomenergiáról posztolt az orosz háború okozta gáz és olajproblémák kapcsán.

Remélem most már teljesen egyértelmű Európa számára, hogy újra kellene indítaniuk a leállított atomerőműveket, illetve növelniük kellene a meglévők teljesítményét. Az atomenergia összehasonlíthatatlanul jobb a globális felmelegedés szempontjából, mint a szénhidrogének elégetése – tette hozzá Musk.

Musk arról is beszélt, hogy szerinte a sugárveszély túl van hangsúlyozva, és emlékeztetett rá, hogy 2011-ben ellátogatott a fukushimai katasztrófa helyszínére, hogy adományokat adjon át, és ő akár hajlandó az ott termelt zöldségekből is enni.

Nos én nem vagyok ennyire bátor, jobban szeretem azt a krumplit, ami nem világít a sötétben, de arról ezen az oldalon is többször írtunk már, hogy nem biztos, hogy a működő, a mai kor követelményeinek megfelelő atomerőművek lekapcsolásával kellene kezdeni az energiaforradalmat. Hogy egy új atomerőmű építése mekkora feneketlen hordó, azt mostanában több írásban is körüljártuk, azt pedig, hogy egy több ezer milliárdos, évtizedekre titkosított állami beruházás mennyire tud a korrupció melegágya lenni, talán nem is kell hosszasan fejtegetni. Az viszont bizonyos, hogy évekig, ha nem évtizedekig fog majd tartani a fosszilis energia megújulókkal történő kiváltása, addig pedig szükségünk lesz még Európa atomerőműveire.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.