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
auto
2024. 04. 24. szerda

A világ vezető olajexportőre egy ideje próbálja elhitetni velünk, hogy megkezdte a zöld átállást.

Most egy nagy volumenű villanyautó rendeléssel húzták alá ezt a szándékot.

Lucid Arábia

A PIF, azaz Szaúd-Arábia 600 milliárd dolláros befektetési alapja 2018 szeptemberében fektetett egymilliárd dollárt a Lucidba, és a mai napig a vállalat egyik fő részvényese. Amikor pár évvel ezelőtt Elon Musk szintén a PIF segítségével akarta kivezetni a tőzsdéről a Teslát, az arab befektetők egyik feltétele az volt, hogy országukba is kerüljön egy villanyautógyár. Az üzlet akkor dugába dőlt, azonban egy hónappal később a királyság a Lucid Motorsra vetett szemet, hogy elkezdjék az olajvagyon átmentését az új megújulókkal hajtott világba. A korábbi Tesla-tárgyalásokhoz hasonlóan a megállapodás része lett az is, hogy az arab országban fog gyárat építeni az elektromosautó-gyártó.

Elektromos autót fog gyártani a legnagyobb kőolaj-exportőr

Hogy Szaúd-Arábia mennyire komolyan gondolja ezt a befektetést, arra jó példa a most keddi bejelentés is, miszerint

a királyság államapparátusa 100.000 autót fog vásárolni a Lucid Grouptól a következő 10 évben.

Ez természetesen nem csak a luxuskategóriás Lucid Airt jelenti, a közlemény szerint a megállapodás részét képezik a jövőben bemutatkozó elektromos modellek is. Kezdetben 50 ezer autóra kötnek konkrét szerződést, de még egyszer ennyire van opciójuk. 2023 második negyedévétől évi 1000-2000 autóról beszélünk csak, ami érthető, hiszen a márkának jelenleg csak egy gyára és egy rendkívül drága modellje van, 2025-től azonban már évi 4-7 ezer kocsiról van szó.

Ha ezt így összeadjuk, akkor azért az látszik, hogy inkább az évtized második felére várható a tömeges kiszállítás megkezdése, amihez valószínűleg a helyi gyárat is igénybe veszik majd. A megállapodás része a Saudi Vision 2030 programnak, amelynek célja, hogy a fenntartható közlekedés és zöld technológiák segítségével alakítsa át az országot.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.