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
auto
2024. 04. 27. szombat

Rendszeres olvasóink még bizonyára emlékeznek, hogy a német Tesla-gyár már a termelés hivatalos megkezdése előtt engedélyt kapott tesztpéldányok gyártására. Eddig úgy nézett ki, hogy azokat a kocsikat hivatalosan meg kellett volna semmisíteni.

Szerencsére megállították az értelmetlen pazarlást.

Nem túl zöld

Melyik a legkörnyezetkímélőbb autó? Hát az, amelyiket le sem gyártják. És melyik a legkörnyezetkárosítóbb? Az, amelyiket legyártják, aztán bezúzzák.

Egy autó gyártása mindenképpen környezeti terheléssel jár, legyen az bármilyen meghajtású. De természetesen igaz ez mindenre, amit megtermelünk. Innentől kezdve pedig mérhetetlenül nagy pazarlás egy frissen legyártott, vadiúj terméket egyszerűen megsemmisíteni.

Egy új autógyár, vagy autótípus beindítása természetszerűleg mindig próbagyártással indul. Ez akár hónapokig is eltarthat, hiszen nem triviális feladat a termelés olyan felfuttatása, hogy 30-40 másodpercenként kigördüljön egy-egy több ezer alkatrészből álló új jármű a gyártósorról.

Az is érthető viszont, hogy a hatóságok nem szeretnék, ha a próbagyártás darabjai kereskedelmi forgalomba kerülnének, ez ugyanis azt jelentené, hogy praktikusan már a végső gyártási vagy típusengedélyek előtt megindult a termelés.

A Giga Berlin esetében a hatóságok ezért eredetileg arra kötelezték a Teslát, hogy a próbagyártás darabjait semmisítse meg és ezt dokumentálja is. Az értelmetlennek tűnő pazarláson akkor több olvasónk is joggal felháborodott, még ha a hivatal szempontjai érthetőek is.

Győzött a józan ész

A Tesla eredetileg tavaly októberben kapott engedélyt 250 autó legyártásra a tesztüzem keretein belül, majd idén januárban ezt további 2000 darabbal toldották meg a német hatóságok.

Ez elsőre 2250 darab teljesen működőképes, vadiúj kocsinak tűnhet, amelyek értéke listaáron nagyjából 150 millió euró, közel 60 milliárd forint.

A valóság ennél azért kicsit árnyaltabb, hiszen a keret terhére a Tesla nem csak teljesen működőképes Model Y-okat gyártott, a drónkamerás videókon láttunk bőven mezítelen karosszériákat a gyár udvarán, és minden bizonnyal voltak ebben a gyártás különböző fázisáig eljutó, azokat tesztelő egyéb félkész darabok is. Az sem biztos, hogy a teljes keretet kimerítették.

Fotó: Kristian Kratochvil / mojelektromobil.sk

Akárhogy is, elég nagy pazarlásnak tűnt, hogy a kész, működőképes, biztonságos kocsikat – legyen abból bármennyi – egyszerűen bezúzzák majd. Állítólag ezek egy része az európai szalonokba kerülhetett volna, akadt, amit különböző törés- és időjárástesztekhez használtak fel, de a gyár területén is használhattak párat, mégis valószínűleg még így is sok példány volt, ami megsemmisítésre került volna.

Most a brandenburgi környezetvédelmi minisztérium tájékoztatása szerint, miután a Tesla március 4-én teljesítette az utolsó környezetvédelmi előírásokat is, nincs akadálya a közlekedésbiztonság szempontjából megfelelő autók eladásának, vagy a félkész kocsik befejezésének.

Úgy néz ki, győzött a józan ész.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.