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
auto
2024. 04. 24. szerda

Így készül a Peugeot a teljes elektromos átállásra

elektromos autó

Egyre gyorsuló ütemben növekszik az elektromos autók iránti kereslet, így a gyártóüzemek gépparkjának és az ott dolgozóknak is alkalmazkodniuk kell a változáshoz. A Peugeot tervei szerint legkésőbb 2025-re már egyetlen olyan modell sem szerepel a gyártó kínálatában, amely ne lenne hálózatról tölthető, és már 2022 első félévében is a tölthető modellek tették ki az eladások negyedét. A francia gyártó most az ilyen modellekbe szánt nagyfeszültségű akkumulátorok fejlesztésébe és a gyártásába adott némi betekintést.

A Peugeot 1942-ben készítette el első elektromos járművét, a Voiture Légère de Ville (VLV) mikroautót, majd a 90-es években megjelentek olyan viszonylag kis sorozatban gyártott modellek, mint a Peugeot 106 tisztán elektromos változata.

2019-ben kapott új lendületet az elektrifikáció, amikor már minden új modellbevezetés szerves részét képezte a részben (plug-in hibrid) vagy teljesen (akkumulátoros elektromos) elektromos változat, a személy- és kisáruszállító portfolióban egyaránt. 2021-ben az Európában eladott Peugeot modellek hatodát, 2022 első félévében pedig már a negyedét adták a tölthető modellek, és a jelenlegi tervek szerint legkésőbb 2025-re kizárólag hálózatról tölthető, azaz PHEV vagy BEV modellek szereplnek majd a Peugeot palettáján, majd 2030-ra teljesen eltűnnek a hagyományos erőforrások és kizárólag a villanymotor lesz az egyetlen opció a márka európai piacain.

Villanyautó teszt: Peugeot e-2008

A villanyautók számának növekedése közvetlenül vonja magával a villanymotor- és akkumulátor-gyártó kapacitás erősítését. Az előzetes becslések szerint 2023-ban már havi 17 ezer akkumulátort fog előállítani a Peugeot, melyek 60 százaléka személyautókba, 40 százaléka könnyű haszonjárművekbe kerül. A következő években ismét nagyságrendekkel kell megnövelni a Peugeot akkugyártó kapacitását.

A Peugeot jelenleg három európai országban, öt helyszínen gyárt akkumulátorokat: Spanyolországban Vigo és Saragossa, Szlovákiában Nagyszombat (Trnava), Franciaországban Sochaux
és Mulhouse és hamarosan egy hatodik helyszínen, a franciaországi Hordain-ben is megkezdődik a lítium-ion akkumulátorok gyártása.

A vállalat folyamatosan növeli a speciális felkészítésen részt vevő dolgozók számát, hiszen ezen a területen minden eddiginél gyorsabb ütemű a fejlődés. A folyamatos evolúció mellett számos forradalmi változásra felkészült az iparág, amint a laboratóriumokból új generációs akkumulátor-technológiák áramlanak át a gyártásba.

Az akkumulátorok fejlesztésében a Peugeot a világ vezető beszállítóival együttműködve vesz részt, hogy a vállalat a mindenkori legmodernebb megoldásokat integrálhassa új típusaiba. A kulcsszó az integráció, hiszen a modern, nagyteljesítményű hajtóakkumulátorok kialakítását csak az adott jármű architektúra fényében lehet optimalizálni, mutat rá dr. Angelo Greco, aki 2017 óta vezeti a cégcsoport franciaországi akkumulátorfejlesztő és -modellező tevékenységeit.

„Egyszerre kell figyelembe venni a rendszerek elektromos, hőgazdálkodási és vezérlési jellemzőit, illetve igényeit, ezek pedig a felhasználás pontos jellegétől függően, azaz modellről modellre is változnak. A beszállítók alapvető rendszereik fejlesztése során arra törekszenek, hogy azok a lehető legkedvezőtlenebb körülmények között is teljesítsék az elvárt paramétereket, a jogszabályi előírásoktól kezdve a garanciális követelményekig.

Ezeket a tudatosan túlfejlesztett rendszereket már mi optimalizáljuk az egyes típusokhoz, úgy méretezve az elemeket, programozva a vezérlést és szabályozva a hőgazdálkodást, hogy a lehető legjobb hatásfokon, és persze versenyképes áron tudjuk biztosítani a szükséges teljesítményt. Minden változásra rugalmasan és gyorsan kell reagálnunk.”

A Peugeot által alkalmazott folyadékhűtésű akkumulátorok teszik lehetővé az akku kapacitásához mérten magas, akár 100 kW-os töltési teljesítményt, miközben az utastér klímakörével összeköttetésben álló hűtőrendszer az akkumulátor élettartamát is javítja, így a Peugeot villamosított járműveire 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal, azaz szavatolja, hogy az akkumulátorcsomagok ezt követően is eredeti kapacitásuk legalább 70%-áig lesznek tölthetők.

A fejlesztés mellett legalább ennyire fontos a rendkívül precíz összeszerelés. Az akkumulátorok gyártásához szükséges elemek – az egyes akkumulátorcellák és az egyéb komponensek – készre szerelve érkeznek az üzembe.

A folyamat időigénye az adott akkumulátorcsomag kapacitásától függ: a bruttó 50 kWh kapacitású egység összeállítása mintegy 60 percet vesz igénybe, a másfélszer ekkora, 75 kWh-ás akkumulátor összeszerelése 50%-kal tovább tart.

Az összeszerelést a kötelező ellenőrzések követik, melynek során tizenöt perces tesztsorozattal szimulálják az akkumulátor normál és nagyteljesítményű működését a járműben, majd ellenőrzik a rendszer tömítettségét, hiszen a kifinomult akkumulátorok teljesítményét és élettartamát nagyban lerövidítené a belső szerkezet szennyeződése, különös tekintettel a beszivárgó vízre.

Az elkészült akkumulátorokat ezután átszállítják a járművek gyártósorára, ahol beépítik azokat a megfelelő típusokba. A Peugeot által jelenleg alkalmazott mindkét moduláris padlólemez, a szubkompakt modellekhez kifejlesztett CMP és a nagyobb típusokat kiszolgáló EMP2 egyaránt alkalmas a villamosított hajtásláncok beépítésére, ezen kívül a Peugeot a régebbi konstrukciójú Boxer áruszállítót is alkalmassá tette az akkumulátoros elektromos hajtás befogadására.

Villanyautó teszt: Peugeot e-208

Így jelenleg a márka teljes haszonjármű-választéka (e-Partner, e-Expert és e-Boxer), valamint az e-208 és e-2008 modellek elérhetők tisztán elektromos kivitelben, míg a 308, 408, 508 és 3008 szériák modelltől függően négy különböző teljesítményszinten (180, 225, 300, 360 LE) kínálnak plug-in hibrid hajtásláncokat.

Villanyautó teszt: Peugeot e-Rifter

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.