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 Egyre gyorsuló ütemben növekszik az elektromos autók iránti kereslet, így a gyártóüzemek gépparkjának és az ott dolgozóknak is alkalmazkodniuk kell a változáshoz. A Peugeot tervei szerint legkésőbb 2025-re már egyetlen olyan modell sem szerepel a gyártó kínálatában, amely ne lenne hálózatról tölthető, és már 2022 első félévében is a tölthető modellek tették ki az eladások negyedét. A francia gyártó most az ilyen modellekbe szánt nagyfeszültségű akkumulátorok fejlesztésébe és a gyártásába adott némi betekintést. A Peugeot 1942-ben készítette el első elektromos járművét, a Voiture Légère de Ville (VLV) mikroautót, majd a 90-es években megjelentek olyan viszonylag kis sorozatban gyártott modellek, mint a Peugeot 106 tisztán elektromos változata. 2019-ben kapott új lendületet az elektrifikáció, amikor már minden új modellbevezetés szerves részét képezte a részben (plug-in hibrid) vagy teljesen (akkumulátoros elektromos) elektromos változat, a személy- és kisáruszállító portfolióban egyaránt. 2021-ben az Európában eladott Peugeot modellek hatodát, 2022 első félévében pedig már a negyedét adták a tölthető modellek, és a jelenlegi tervek szerint legkésőbb 2025-re kizárólag hálózatról tölthető, azaz PHEV vagy BEV modellek szereplnek majd a Peugeot palettáján, majd 2030-ra teljesen eltűnnek a hagyományos erőforrások és kizárólag a villanymotor lesz az egyetlen opció a márka európai piacain.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 Villanyautó teszt: Peugeot e-2008 A villanyautók számának növekedése közvetlenül vonja magával a villanymotor- és akkumulátor-gyártó kapacitás erősítését. Az előzetes becslések szerint 2023-ban már havi 17 ezer akkumulátort fog előállítani a Peugeot, melyek 60 százaléka személyautókba, 40 százaléka könnyű haszonjárművekbe kerül. A következő években ismét nagyságrendekkel kell megnövelni a Peugeot akkugyártó kapacitását. A Peugeot jelenleg három európai országban, öt helyszínen gyárt akkumulátorokat: Spanyolországban Vigo és Saragossa, Szlovákiában Nagyszombat (Trnava), Franciaországban Sochaux és Mulhouse és hamarosan egy hatodik helyszínen, a franciaországi Hordain-ben is megkezdődik a lítium-ion akkumulátorok gyártása. A vállalat folyamatosan növeli a speciális felkészítésen részt vevő dolgozók számát, hiszen ezen a területen minden eddiginél gyorsabb ütemű a fejlődés. A folyamatos evolúció mellett számos forradalmi változásra felkészült az iparág, amint a laboratóriumokból új generációs akkumulátor-technológiák áramlanak át a gyártásba. Az akkumulátorok fejlesztésében a Peugeot a világ vezető beszállítóival együttműködve vesz részt, hogy a vállalat a mindenkori legmodernebb megoldásokat integrálhassa új típusaiba. A kulcsszó az integráció, hiszen a modern, nagyteljesítményű hajtóakkumulátorok kialakítását csak az adott jármű architektúra fényében lehet optimalizálni, mutat rá dr. Angelo Greco, aki 2017 óta vezeti a cégcsoport franciaországi akkumulátorfejlesztő és -modellező tevékenységeit. Akkumulátor-gyártás a Peugeot üzemében Szlovákiában Nagyszombaton (Trnava) „Egyszerre kell figyelembe venni a rendszerek elektromos, hőgazdálkodási és vezérlési jellemzőit, illetve igényeit, ezek pedig a felhasználás pontos jellegétől függően, azaz modellről modellre is változnak. A beszállítók alapvető rendszereik fejlesztése során arra törekszenek, hogy azok a lehető legkedvezőtlenebb körülmények között is teljesítsék az elvárt paramétereket, a jogszabályi előírásoktól kezdve a garanciális követelményekig. Ezeket a tudatosan túlfejlesztett rendszereket már mi optimalizáljuk az egyes típusokhoz, úgy méretezve az elemeket, programozva a vezérlést és szabályozva a hőgazdálkodást, hogy a lehető legjobb hatásfokon, és persze versenyképes áron tudjuk biztosítani a szükséges teljesítményt. Minden változásra rugalmasan és gyorsan kell reagálnunk.” A Peugeot által alkalmazott folyadékhűtésű akkumulátorok teszik lehetővé az akku kapacitásához mérten magas, akár 100 kW-os töltési teljesítményt, miközben az utastér klímakörével összeköttetésben álló hűtőrendszer az akkumulátor élettartamát is javítja, így a Peugeot villamosított járműveire 8 év vagy 160 ezer kilométer garanciát vállal, azaz szavatolja, hogy az akkumulátorcsomagok ezt követően is eredeti kapacitásuk legalább 70%-áig lesznek tölthetők. A fejlesztés mellett legalább ennyire fontos a rendkívül precíz összeszerelés. Az akkumulátorok gyártásához szükséges elemek – az egyes akkumulátorcellák és az egyéb komponensek – készre szerelve érkeznek az üzembe. A folyamat időigénye az adott akkumulátorcsomag kapacitásától függ: a bruttó 50 kWh kapacitású egység összeállítása mintegy 60 percet vesz igénybe, a másfélszer ekkora, 75 kWh-ás akkumulátor összeszerelése 50%-kal tovább tart. Az összeszerelést a kötelező ellenőrzések követik, melynek során tizenöt perces tesztsorozattal szimulálják az akkumulátor normál és nagyteljesítményű működését a járműben, majd ellenőrzik a rendszer tömítettségét, hiszen a kifinomult akkumulátorok teljesítményét és élettartamát nagyban lerövidítené a belső szerkezet szennyeződése, különös tekintettel a beszivárgó vízre. Az elkészült akkumulátorokat ezután átszállítják a járművek gyártósorára, ahol beépítik azokat a megfelelő típusokba. A Peugeot által jelenleg alkalmazott mindkét moduláris padlólemez, a szubkompakt modellekhez kifejlesztett CMP és a nagyobb típusokat kiszolgáló EMP2 egyaránt alkalmas a villamosított hajtásláncok beépítésére, ezen kívül a Peugeot a régebbi konstrukciójú Boxer áruszállítót is alkalmassá tette az akkumulátoros elektromos hajtás befogadására. Villanyautó teszt: Peugeot e-208 Így jelenleg a márka teljes haszonjármű-választéka (e-Partner, e-Expert és e-Boxer), valamint az e-208 és e-2008 modellek elérhetők tisztán elektromos kivitelben, míg a 308, 408, 508 és 3008 szériák modelltől függően négy különböző teljesítményszinten (180, 225, 300, 360 LE) kínálnak plug-in hibrid hajtásláncokat. Villanyautó teszt: Peugeot e-Rifter 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 Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!