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
auto
2024. 04. 21. vasárnap

Energiatároló egységekben kapnak második életet a Kia Soul EV elektromos autók használt akkumulátorai – jelentette be új fenntarthatósági projektjét a dél-koreai autógyártó, amelyet a Deutsche Bahn német vasúttársaság leányvállalatával, az Encore-ral együttműködve indított el. Ahogyan a 2010-es években megjelent legelső villanyautó-modellek közelednek élettartamuk végéhez, egyre több akkumulátor kezeléséről kell gondoskodni. Mint számos korábbi projektnél már láthattuk, a használt autókból kikerülő akkucsomagok többségében lecsökkent kapacitású, de hibátlanul működő szerkezetek, így másfajta applikációkban kiválóan alkalmazhatóak. A Kia első villanyautójának aksijai energiatároló rendszerekben kelhetnek újra életre.

Használt akkumulátorokkal csökkenti a töltés költségét a Volkswagen

Az egész Európára kiterjedő kezdeményezés megvalósításával a Kia Europe lett az első mobilitási szolgáltató, amely az Encore-ral társul. A két cég nemrégiben mutatta be a berlini EUREF-Campuson az akkumulátortároló prototípusát, amely teljes egészében újrafelhasznált Kia Soul EV akkumulátormodulokból készült. Itt egy Micro Smart Grid részeként 72 kWh tárolókapacitást kínál, és a megújuló energiaforrások hálózati integrációját segíti. Az akkumulátort egy elektromos töltőállomásra is rácsatlakoztatták, amelyen elsőként egy Kia e-Niro típusú villanyautó töltött.

Használt akkumulátor kerül ezekbe az új elektromos Audikba

A projekt során az Encore több száz energiatároló egységet fog legyártani és értékesíteni, amihez a használt akkumulátorokat a Kia-kereskedésekből vásárolja meg. Az első feladat az aksik ellenőrzése – amennyiben elegendő a kapacitásuk, bekerülhetnek az energiatárolóba, ha pedig nem használhatók erre a célra, újrahasznosítják őket. Az akkumulátorok és a kész energiatárolók szállítását a DB Schenker és a DB Cargo végzi szerte Európában.

Az energiatároló, háttérben egy Kia EV6-tal. Forrás: Deutsche Bahn

Most mindennél sürgetőbb, hogy energiát takarítsunk meg” – nyilatkozta a Deutsche Bahn egyik igazgatója, merthogy az energiatároló egyik kívánt felhasználási területe az, hogy energiát biztosítson a vállalat karbantartó létesítményeinél, és így, különösen a csúcsidőszakok során, csökkentse az energiaköltségeket.

A Kia és az Encore együttműködésében további kísérleti projektek vannak tervben, például Lipcsében és más németországi helyszíneken.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.