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
auto
2024. 04. 19. péntek

Elektromos járművek nemzetközi világnapja

Idén harmadik alkalommal rendezte meg az Elektromos Járművek Nemzetközi Világnapja alkalmából elektromobilitás témájú sajtóbeszélgetését az ABB hazai magyarországi leányvállalata. A téma idén az egyre gyorsuló ütemben teret nyerő elektromobilitás igényeinek kiszolgálása volt. A problémákat, a lehetséges megoldásokat és a már körvonalazódó terveket öt különböző szektorból érkező szakember ismertette az érdeklődőkkel.

Az előadások sorát Bauer Zoltán, az irodaházakat és bevásárlóközpontokat üzemeltető CPI Facility Management Kft. fő energetikusa nyitotta. Náluk elsősorban az irodaházi parkolókban okoz egyre nagyobb kihívást a villanyautók töltése, hiszen korábban egy-egy parkolószint energiaellátása nem igényelt többet 44 kW-nál, ami most mindössze két darab 22 kW-os töltőcsatlakozónak felel meg. Ezért rendkívül fontosak a teljesítménymegosztó rendszerek, amelyek a töltőkhöz fixen lekötött vagy az irodaház fogyasztásán felül rendelkezésre álló energiát a töltők közt szét tudják osztani úgy, hogy lehetőség szerint minden autó feltöltődhessen. A Demand Side Response (DSR) ugyanezt a teljesítmény megosztást már az elektromos hálózat jelzéseit figyelembe véve is tudják kezelni, így az épületek akár a hálózati szabályozásban is részt tudnak venni. Az üzemeltetés szempontjából a bárki számára elérhető, és a dedikált parkolókba a bérlők számára telepített töltőket kell megkülönböztetni. Előbbinél megfelelő engedélyekkel rendelkező szolgáltató kell legyen az üzemeltető, aki kapcsolatban áll az ügyféllel, míg utóbbi esetén az energia felhasználója a bérlő cég, amelynek az épület továbbszámlázza a fogyasztást. A multinacionális nagyvállalati bérlőiktől sorra érkeznek a hírek, hogy a következő 2-3 évben tisztán elektromosra és plugin hibridre cserélik a flottáikat, így amelyik irodaházban főleg ilyen bérlőik vannak, ott gyorsan ki kell építsék az érkező autók töltéséhez szükséges infrastruktúrát.

A sajtóbeszélgetésnek helyet adó, egyébként a CPI által üzemeltetett Váci úti irodaházban a Parkl kínál 22 kW-os nyilvános töltést, de akad olyan cég, amelynek az épület mélygarázsában lévő parkolói sorra fel vannak már szerelve konnektorokkal az elektromos autók töltésére. És hogy mennyire nem szabad általánosítani, azt mi sem mutatja jobban, hogy a parkolóba utánam beguruló prémium SUV nagy valószínűséggel felsővezető gazdája parkolás után azonnal töltőre tette az autóját.

Az irodaházakból egy nagy ugrással a nyilvános töltőhálózatok világába kerültünk. Tóth-Fekete Róbert a MOL Elektromobilitás és alternatív üzemanyag üzletágának vezetője bemutatta, hogy hogyan áll a MOL töltőhálózata Közép-Európa 6 országában, és hogy a következő ütemben EU-s támogatásból 208 ultratöltőt fognak telepíteni a régiónkban. Ez utóbbi hálózatból 56 nagy teljesítményű töltő jut majd Magyarországra. Az idei év fejlesztése lesz, hogy a flottapartnerek által már megszokott üzemanyagkártyát beintegrálják a MOL Plugee applikációba is, így ezek az ügyfelek a korábban megszokott kényelemmel, és hóvégi elszámolással fogják tudni használni a töltőinfrastruktúrát is. A MOL egy akvizíció eredményeként kész töltőhálózathoz jutott Lengyelországban, amit hamarosan integrálnak a saját rendszerükbe is, így újabb országban fogunk tudni a MOL Plugee applikációval tölteni. A MOL Plugee elmúlt éveinek egyik szomorú tapasztalata, hogy a töltőket sokkal gyakrabban kell sérülés, rongálás vagy elhasználódás miatt javítani, mint a hagyományos kútoszlopokat. A kijelzőket összekarcolják, a töltőfejek törnek, a kábeleke szakadnak, és már többször előfordult, hogy tolató kamion billentette ki az oszlopot a helyéről. Az ilyen javítások alkalmanként sok százezres vagy milliós tételt jelentenek.

A nap harmadik előadója Varga Zsombor, a Toyota hazai képviseletének PR igazgatója volt, aki elsősorban a Toyota Beyond Zero néven emlegetett stratégiájáról osztott meg részleteket. A Toyota szerint az ő stratégiájukat sokan félreértelmezték az elmúlt években. A Toyota meggyőződése szerint a nagy hatótávú autó csak annak való, aki ki is használja a sok száz km-es hatótávot. Aki többnyire napi ingázásra használja az autót, egy plugin hibriddel is tisztán tud közlekedni a mindennapokban, és így egy tisztán elektromos autó akkumulátorából akár 8 plugin hibridbe is kerülhet energiatároló. Ez egy nagyon fontos szempont, amíg az elektrifikáció legszűkebb keresztmetszetét az akkugyártás jelenti. A Toyota az elektrifikáció minden formáját igyekszik támogatni, így a kínálatukban maradnak még egy darabig a hagyományos hibridek, amiket kiegészítenek a plugin hibridek és a tisztán elektromos autók. A hidrogénnek az üzemanyagcella mellett a hidrogénes motorokban is szerepe lehet, és a Toyota élen jár a szilárdtest akkus elektromos autók fejlesztésében is. A szerteágazó termékpalettát a japán cég a természetben megtalálható biodiverzitáshoz hasonlítja. A céljuk, hogy minden vásárlónak a neki legmegfelelőbb technológiát kínálják. 2030-ig a Toyota 30 új tisztán elektromos modellel készül.

Az MVM Mobiliti Kft. stratégiájáról és a hazai elektromobilitásban betöltött szerepéről Balogh Szabolcs, a cég ügyvezetője beszélt. Az MVM Mobiliti a legnagyobb hazai szolgáltatóként 750 helyszínen több mint 1500 töltőpontot üzemeltet, és a roaming megállapodásain keresztül Európában 230 ezer ponton tud töltési szolgáltatást biztosítani az ügyfeleinek. A cég már túl van 600 ezer nyilvános töltésen, és a külföldi regisztrációkkal együtt 60 ezer regisztrált ügyféllel rendelkeznek. A cég egyszerre töltő üzemeltető és elektromobilitás szolgáltató is, így akár más töltőüzemeltetőknek a töltőin, mint amilyen például a Shell, is tud töltési szolgáltatást biztosítani. A kínálatukban az utóbbi időben teret nyertek az olyan kényelmi szolgáltatások, mint az autópálya matrica és a parkolójegy vásárlás, a flottás ügyfeleiknek pedig flottaszintű menedzsmentet is biztosítanak. Az idei európai CEF2 tenderen elnyert támogatás segítségével építendő ultratöltők megjelenésére a következő 2-3 évben lehet számítani.

A napot az ABB értékesítési specialistája, Márgus Norbert zárta, aki bemutatta, hogy az ABB milyen eszközökkel és szolgáltatásokkal tudja segíteni, hogy az elektromobilitás infrastruktúrája zökkenőmentesen követni tudja az igényeket. Komplex termékportfóliót kínáló energetikai cégként az ABB a töltőinfrastruktúra telepítés minden lépéséhez kínál megoldást az otthoni töltéstől az energiamenedzsmenten, az energiatároláson, a szoftveres háttérrendszeren keresztül egészen a busz és teherautó töltésig. A cég teljesítménymegosztó és szabályozó rendszerei az okos szabályozásoknak köszönhetően euró tízezreket tudnak megspórolni a töltőinfrastruktúra telepítőknek, és a rendszereik a helyi infrastruktúra mellett képesek együttműködni az elektromos hálózat terhelésszabályozásával is.

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

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.