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
auto
2024. 04. 26. péntek

Láthatatlan védőpajzs: jön az eddigi legbiztonságosabb Volvo

elektromos autó

November 9-én mutatkozik be a Volvo XC90 SUV tisztán elektromos utódja, amely az EX90 nevet viseli – jelentette be a svéd autógyártó vállalat. Ez lesz a márka vadonatúj, zászlóshajóként szolgáló szabadidő-autója, és egyben az eddigi legbiztonságosabb modellje is, ugyanis állítólag a kereskedelmi forgalomban kapható legfejlettebb érzékelőkkel szerelik fel.

Ez az autó mutatja a Volvo jövőjét

Mióta világ a világ, a Volvo Cars modelljei híresen biztonságosak. A cég célkitűzése, hogy soha senki ne haljon meg vagy sérüljön meg súlyosan egy új Volvóban, ám ezt nem csupán tökélyre fejlesztett passzív biztonsági rendszerekkel lehet elérni, hanem olyan vezetéstámogató rendszerekkel és technológiákkal, amelyeknek köszönhetően a baleset meg sem történik. Az EX90 a Volvo első modellje lesz LiDAR technológiával.

A LiDAR, amely a Light Detection and Ranging rövidítése, egy távérzékelési módszer, amely fényt használ impulzuslézer formájában a távolságok nagy pontosságú mérésére. A vállalat legújabb kutatásai szerint a LiDAR használata akár 20 százalékkal csökkentheti a súlyos kimenetelű balesetek számát, és összességében az ütközések elkerülése akár 9 százalékkal is javítható.

Az EX90 tetővonalába ágyazott LiDAR akár 250 méteres távolságból is képes észlelni a gyalogosokat, valamint a 120 méterrel előtte lévő fekete úton olyan kicsi és sötét objektumokat is képes kiszúrni, mint egy gumiabroncs, s mindezt autópálya sebességgel haladva, nappal és éjjel egyaránt. A LiDAR mellett nyolc kamera, öt radar, és 16 ultrahangos érzékelő vigyáz az utasok biztonságára. A kamerák nem csupán kifelé néznek majd, hanem befelé is: figyelik a sofőrt, és képesek lesznek azonosítani, ha a járművezető figyelme nem az útra irányul. Amennyiben nem reagál a jelzésre, az autó lelassít, és vészvillogóval megáll az út szélén.

A vállalat elmondása szerint a korszerű érzékelőegyüttes egy láthatatlan védőpajzsot von az autó köré, és nem csak segít elkerülni a baleseteket, de képes lesz tanulmányozni az emberi viselkedést és jobb sofőrré tenni a volán mögött ülő embert.

Volvo C40 kamera

A hajtáslánc jellemzőiről egyelőre nem árult el részleteket a Volvo, de úgy tudni, hogy az EX90 már egy vadonatúj elektromos padlólemezen érkezik. A következő hetekben még több infót ígér a vállalat. Az elektromos SUV-t először az Egyesült Államokban fogják gyártásba vinni, a dél-karolinai létesítményben, ahol a Polestar 3 is készül majd. Az európai gyártásra talán az új szlovák gyárban kerülhet sor, de ezt nem erősítették meg a svédek.

Villanyautó-gyárat épít szomszédunkban a Volvo

Címlapkép: Volvo Concept Recharge

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.