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
auto
2024. 04. 20. szombat

Ahogy az a podcastban már többször téma volt, valószínű, hogy a 2035-ös céldátummal a politika inkább csak fut az események után. Pontosabban, bár az ilyen dátumok olyan szempontból nagyon fontosak, hogy egyértelművé teszik meddig lehet még belsőégésű motoros autókat árulni, hatásukra az átállás valós dátuma egyes piacok, vagy autógyártók esetében akár évekkel is előbbre jöhet.

Úgy néz ki, a sokat emlegetett Norvégia után Dánia lehet a második dominó.

Az első fecske

A Volvo (Cars) kedden azt jelentette be, hogy többé nem árul hagyományos, tisztán benzines, vagy dízel üzemű személyautókat Dániában. A továbbiakban csak a Recharge márkanév alatt forgalmazott tisztán elektromos és plug-in-hibrid modellek lesznek elérhetőek az országban.

Sarka Heyna Fuchsova, az autógyártó dán leányvállalatának vezetője elmondta, hogy a változás annak a programnak a része, amelynek keretében a cég 2030-ra teljesen elektromos gyártóvá kíván átalakulni, 2040-re pedig klímasemlegesen akar működni. A dán piacon a Volvo vásárlóinak többsége már ma is elektromos, vagy tölthető hibrid modelleket keres, ráadásul több a megrendelésük, mint amennyit gyártani tudnak ezekből.

A cégvezető szerint, bár van némi kockázat a lépésben, és előfordulhat, hogy rövid távon elveszítenek pár vásárlót, úgy látják, hogy jövőre 25 százalékkal nőni fog a kereslet a Recharge modellek iránt. A várakozásaik szerint 2023-ban nagyjából az eladások fele-fele lesz elektromos és plug-in hibrid, de végül majd utóbbiak is kikerülnek a kínálatból.

Jelenleg még kínálunk plug-in hibrid modelleket azon vásárlók részére, akik nem rendelkeznek megfelelő töltési megoldással, vagy ugyan a hétköznapokban az elektromos meghajtást preferálják, de gyakran vezetnek hosszabb távokat is. Bár a Volvo belső céldátuma 2030 a teljes váltásra, ahogy bővül a dán töltőhálózat és nő az autók hatótávja, nagy a valószínűsége, hogy Dánia lesz az egyik első piac, amely búcsút mond a tölthető hibrideknek is – tette hozzá Fuchsova.

Norvégia után Dánia a Volvo második olyan piaca, ahol bejelentették, hogy csak a Recharge modellek maradnak kínálatban. A teljes dán autópiacon egyébként idén eddig 48% volt a benzinesek, 24% a plug-in-hibridek, 17% az elektromosok és már csak 10% a dízelek piaci részesedése a hivatalos statisztikák szerint. A Volvo közleménye szerint azonban a prémium szegmensben már ennél előbbre jár az átrendeződés üteme.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.