Egyetlen villanyautót sem adott el a Toyota a harmadik negyedévben

Tovább folytatódik a Toyota első villanyautójának problémás története. Szinte hihetetlen, de a világ legnagyobb autógyártója még mindig nem tudja hogyan oldja meg, hogy a kocsinak ne essenek le a kerekei.

Forgalomba viszont így nem kerülhetnek az autók.

WTF

Évek óta elképedve nézzük, hogy a világ legnagyobb autógyártója utolsóként ébredt fel, és sokáig nem volt hajlandó tisztán elektromos autókat forgalmazni. Ha újabb évek múltán visszatekintünk majd erre az időszakra, valószínűleg csak vakargatni fogjuk a fejünket, amiért a Prius-szal kitaposott ösvényt, az elektromos meghajtásban szerzett tapasztalatot a cég gyakorlatilag kidobta az ablakon, ahelyett, hogy tőkét kovácsolt volna belőle.

Bár voltak kisebb, kísérletinek mondható próbálozások, mint például a RAV4 rövid ideig élt, Tesla hajtásláncú változata, a bz4X idei startjáig kellett várni az első tömeggyártású, teljesen elektromos modell megjelenésére.

A forgalmazás megkezdése után azonban nem sokáig lehetett örülni a pálfordulásnak, júniusban érkezett a hír, hogy visszahívják mind a 2700 legyártott példányt, amelyből 2200-at szántak Európába, 260-at Amerikába, 10-et Kanadába és 110-et Japánba.

A visszahívások nem ritkák az autóiparban, az pedig bőven benne van a pakliban, hogy egy vadonatúj fejlesztésű modell legelső szériájának gyermekbetegségei lehetnek. Az már azért érdekesebb, hogy egy ennyire tapasztalt gyártóval hogyan fordulhat elő, hogy autóinak kieshet a kereke. Ami viszont tényleg döbbenetes, hogy a problémára a mai napig nem találták meg a megoldást.

A Motor 1 kérdésére a cég szóvivője elmondta, hogy még mindig vizsgálják a hibát, és amíg nincs megoldás sem a bZ4X, sem Subaru testvérmodellje a Solterra nem kerülhet a vásárlókhoz. (Utóbbi kiszállításai még egyébként sem kezdődtek meg).

Az elővigyázatosság dicséretes és méltányolandó, azonban azt eredményezte, hogy a harmadik negyedévben az Egyesült Államokban egyetlen új elektromos autót sem tudott értékesíteni a vállalat. Gyanítjuk ez a világ többi részén is így van, immár több, mint három hónapja.

A Toyota elektromosított modelljeinek eladásai az Egyesült Államokban 2022 első 9 hónapjában. Forrás: Toyota

A cég egyébként ettől eltekintve jó hónapot zárt az USA-ban, mivel az eladások éves összehasonlításban 17%-ot emelkedtek, de 2022 egészét tekintve még mindig 15% mínuszban vannak az országban. A cég sajtóközleménye egyébként kiemeli, hogy az amerikai eladásainak immár negyede elektromosított, azaz tisztán elektromos, hibrid és hidrogénautókból állt. Az adat elsőre jó hangzik, a részletek azért ennél kicsit szomorúbbak, ugyanis a RAV4 hibrid változatának 50%-os növekedésétől eltekintve, szinte az összes többi ilyen modell eladásai meredeken estek az USA-ban. A hidrogénes Miraiból például idén eddig több, mint a harmadával kevesebb, 1437 darab fogyott, szeptemberben ráadásul csak hét darabot adtak át, ami 98%-os visszaesés. Az elektromos bZ4X-ből 232-t szállítottak ki, mielőtt leállították az eladásokat. A cég összes többi elektromosított autója hibrid.

Nincs időd naponta 8-10 hírt elolvasni? Iratkozz fel a heti hírlevelünkre, és mi minden szombat reggel megküldjük azt a 10-12-t, ami az adott héten a legfontosabb, legérdekesebb volt. Feliratkozás »

Elektromos autót használsz?

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.