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
auto
2024. 04. 24. szerda

Érkezik az olcsó BYD, vagy csak alaptalan pletykák terjednek?

elektromos autó

Mindenki olcsó villanyautót szeretne – elég csak megnézni a Dacia Spring iránti hatalmas érdeklődést, vagy a japán és kínai mini villanyautókra adott olvasói válaszokat. Csakhogy az autók, és ezen belül a villanyautók is, nemhogy nem lettek olcsóbbak, de jelentősen drágultak is az elmúlt két év során. A tartósan magas lítium árak ráadásul még tovább is ronthatják a helyzetet.

Egy kínai autós lap a napokban arról írt, hogy a BYD lehet az első cég, amely nátriumion akkumulátorokat rak az autóiba, és ezzel elhozza az olcsóbb, mégis jól használható villanyautók korát. Csakhogy a vállalat ezt tagadja.

A CATL előtt?

A Late Post kínai oldal azt állítja, értesülései szerint

a BYD már 2023 második negyedévében megkezdheti két modell felszerelését az új, nátriumion akkumulátorokkal, amelyek pár év alatt megfelezhetik a villanyautók legdrágább alkatrészének költségeit.

Ahogy arról korábban beszámoltunk, eddig úgy nézett ki, hogy a világ legnagyobb akkugyártója, a CATL lehet az első, amely megjelenhet a lítiumot helyettesítő nátriumos akkumulátorokkal. Ezek eddig csak laborban léteztek, azonban a kínai vállalat már jövőre sorozatgyártást ígért – konkrét autóról és forgalmazási dátumról viszont mostanáig nem érkeztek hírek.

A nátriumion technológia energiasűrűsége lassan kezd a lítium-vasfoszfát aksikéhoz hasonló szintet elérni, azaz nem ezzel fogják az 1000 kilométeres hatótávot elérni az autógyártók, de más fronton komoly előnyei vannak. A közhiedelemmel ellentétben bolygónk nem szűkölködik lítium készletekben, ám a fontos alapanyag kitermelése és feldolgozása jelenleg nem tart lépést a kereslettel, az árak pedig elszabadultak. Nátriumból becslések szerint azonban 400-szor nagyobb készletekkel rendelkezünk, és a kitermelés sem probléma, így nagy jövő előtt áll ez a technológia.

Így válthatja le az akkumulátorokban a nátrium a lítiumot

Az autós lap forrásai szerint a BYD, amely már jelenleg is a világ legnagyobb konnektoros-autó gyártója, még jövő év közepe előtt felszerelheti két modelljét ezzel az új akkufajtával. Az egyik a már ismert Dolphin, a másik pedig egy új, Seagull (sirály) nevű modell lehet – utóbbit 2,2-2,5 méteres tengelytávja a Volkswagen Polo kategóriájába sorolja. A tervezett ár 80.000-100.000 jüan, azaz 4,5-5,5 millió forint körül lenne.

Kína rámozdult a nátriumion-akkumulátorokra

Csakhogy a vállalat már egy napon belül igyekezett lehűteni a kedélyeket, és sietve cáfolták az értesülést, valamint azt is, hogy szilárdtest akkus autóik is a gyártás küszöbén állnak.

Ár és információs háború

Olcsó villanyautók eddig is léteztek, de ezek általában miniautók voltak, korlátozott hatótávval és teljesítménnyel. Amikor végre gyártásba kerül, a nátriumion technológia a kezdetben valószínűleg nem lesz olcsóbb, mint a lítium-vasfoszfát, azonban ha a termelés eléri az 50-100 GWh közötti nagyságrendet akkor a várakozások szerint a költségek nagyjából 30-50%-kal mérséklődhetnek.

A nátriumos aksik egyik nagy előnye, hogy gyártásukhoz nem kell új, forradalmi gépsorokat telepíteni, a jelenlegi lítium-ion gyártástechnológia könnyen alkalmazható ezekhez is. Persze az új kémia terjedése időt fog igénybe venni, ugyanis ki kell épülnie az ellátási láncnak, amely szakértők szerint legalább három évet vehet igénybe és addig nem várható jelentős volumenű gyártás.

A kínai autópiacot megbolygatta, hogy miközben az elektromos és plug-in modellek eladásai már a teljes eladások harmadát teszik ki, a vásárláshoz járó állami támogatás az év végén kifut, és jövőre már csak az áfamentesség marad életben. Az elmúlt hónapokban ezért felerősödött a verseny, hogy ki tud még az év vége előtt minél több autót leszállítani, hiszen januártól a kereslet csökkenése, vagy legalábbis a növekedés megtorpanása várható, amire válaszul valószínűleg árat kell majd csökkentenie a gyártóknak. A jelenséget felerősítheti, hogy a kínai gazdaság is lassulásnak indult, így jövőre a vásárlók óvatosabbak lehetnek.

Mostanában egyre többször hallani olyan pletykákat, amelyek egyes gyártók új olcsóbb modelljeiről, vagy közelgő árcsökkentéseiről szólnak. Ezek akár igazak, akár nem, elsődleges következményük az lehet, hogy a vásárlók egy része mégis elhalasztja a rendelést, remélve, hogy jövőre árverseny alakulhat ki a kegyeiért. Így érdemes mostanában a legtöbb hasonló kínai hírt némi fenntartással kezelni, hiszen nem biztos, hogy tiszta lapokkal játszik, aki a valós, vagy vélt információt megszellőzteti.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.