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
auto
2024. 04. 23. kedd

A Ford Pro ma délelőtt bemutatta vadonatúj tisztán elektromos meghajtású modelljét, az E-Tourneo Custom névre keresztelt kisbuszt. Az amerikai autógyártó haszongépjárművekért felelős üzletága szeptemberben rántotta le a leplet az 1 tonna teherbírású E-Transit Custom kisteherautóról, az akár 2 tonnával is terhelhető E-Transit pedig már Európa-szerte elérhető, így a mostani újdonság a harmadik olyan villanyautó a kínálatban, amely európai piacokon is bevezetésre kerül.

Bemutatkozott a Ford E-Transit Custom

Az új generációs Tourneo-sorozat többféle hajtáslánccal is megjelenik, így plug-in hibrid, illetve dízelmotoros rendszerrel is elérhető lesz, de a kínálat zászlóshajója a vadonatúj padlólemezre épített teljesen elektromos változat. Az optimalizált padlólemez legnagyobb előnye, hogy a jármű padlója alacsonyabban húzódik, megkönnyítve a ki- és beszállást, illetve a pakolást, továbbá a legtöbb modellváltozat magassága két méter alatt marad, így be lehet hajtani velük a garázsokba vagy a többszintes parkolóházakba is. Emellett az alacsonyabb karosszéria az aerodinamikára is kedvező hatással van.

A tisztán elektromos verzió esetében egy 74 kWh kapacitású akkumulátor táplálja a 160 kW-os villanymotort, így mintegy 370 kilométerre tehető a típus hatótávolsága a WLTP szerint. A kényelmesebb és nyugodtabb vezetés érdekében az E-Tourneo Custom tisztán elektromos hajtáslánca egypedálos megoldással is vezérelhető.

A 11 kW-os, háromfázisú váltóáramú fedélzeti töltővel kevesebb mint 8 óra alatt teljesen feltölthető az akkumulátor, míg egy 125 kW teljesítményű egyenáramú gyorstöltővel 41 perc alatt 80 százalékra lehet tölteni az autót 15%-os szintről indulva. A Ford Pro teszteredményei szerint egy ilyen gyorstöltés során 5 perc leforgása alatt 38 km-re elegendő áramot vehet fel az akku.

Az optimalizált padlólemez bőséges utasteret biztosít az autóban, a normál és nyújtott tengelytávolságú modellekhez egyaránt rendelhető három üléssor összesen kilenc férőhellyel, amely sokoldalú használatot tesz lehetővé a privát és céges ügyfelek számára egyaránt. A nagyobb rugalmasság érdekében az új utaskabinban a második és a harmadik üléssort egy új sínrendszerre szerelték, melyeken az ülések könnyen mozgathatók előre-hátra, de akár ki is emelhetők az autóból. A második sor három ülése egyenként mozgatható, a harmadik sorban pedig egy egyharmad/kétharmad arányban felosztva dönthető üléspad található.

Az E-Tourneo Custom akár 2000 kg-os vontatmánnyal is megbirkózik.

A Ford Pro nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy prémium felszereltséggel dobja piacra új modelljét. Ennek része a nagyméretű üveg panorámatető,  valamint az infrás érzékelőrendszer, ami erős napsütésben automatikusan állítja a klímát. Az oldalsó tolóajtók motorosak, és kézhasználat nélkül, az első kerék felé irányuló láblendítéssel is nyithatók. Az autóhoz kínált felszereltség része a háromzónás, elektronikus vezérlésű klímaberendezés, a mélynyomóval kiegészített 14 hangszórós B&O hangrendszer, valamint az elektromos változatban a Pro Power Onboard rendszer, ami két darab 2,3 kW-os konnektort kínál az elektromos eszközök működtetéséhez.

A kormány mögött egy 12 colos digitális műszeregység bújik meg, a műszerfalon pedig egy ergonomikusan elhelyezett, 13 colos érintőképernyő kapott helyet, ezen fut a SYNC 4 infotainment rendszer 9 is. Az Android Auto és Apple CarPlay vezeték nélküli okostelefon-csatlakoztatást kínál.

Az egyszerű és költséghatékony üzemeltetéshez a Ford Pro szoftvert kínálja ügyfeleinek a vállalat, ám ennek elindulására idehaza még várni kell egy keveset.

Ford Pro nélkül indul idehaza a Ford E-Transit

Az új Tourneo Custom-sorozatot a Ford Otosan gyártja a törökországi Kocaeliben, ahonnan 2023 közepén indulnak el az első szállítmányok az európai
vásárlókhoz, kezdve a dízelmotoros típussal, majd később a konnektoros változatokkal folytatva.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.