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
auto
2024. 04. 24. szerda

Ezek voltak Magyarország legnépszerűbb elektromos márkái 2022-ben

elektromos autó piac

2022-ben a magyar piac 20 legnagyobb elektromos szereplője 7,6 százalékkal növelte villanyautó eladásait az országban, de ez az átlag csalóka, mivel az egyes márkák eredményei között nagyon nagy eltéréseket látunk.

Tavaly az újautó eladások 4-4 százaléka volt elektromos, illetve tölthető hibrid hazánkban.

Nem mindenki növekedett

A Top 20-as listát a Vezess.hu jóvoltából tudjuk megosztani, de azért igyekeztünk az adatok egy kicsit tovább elemezni, és kiegészíteni.

A 20 legnépszerűbb márka az eladások 97 százalékát fedte le - akit ezen a listán nem találunk, az kevesebb, mint 44 tisztán elektromos autót értékesített 2022-ben hazánkban.

A Tesla nem csak százalékosan, de darabszámban is nagyot ugrott a hazai értékesítés első teljes évében. A budapesti „bemutatóterem” 2021 májusában nyílt meg, de az autók kiszállításai csak 2021 szeptemberében indultak. 2022-ben már közel 600 autót adtak át a magyar képviseletnél. Jelentősen bővültek a BMW, a Mercedes és a Dacia  elektromos eladásai is, és a fenti táblázatban van még a listán lefelé pár figyelemreméltó zöld csík, de ezeknél a számoknál érdemes figyelembe venni, hogy néhol a 2021-es bázisérték meglehetősen alacsony volt.

De vannak a listán kellemetlen meglepetések is. Miközben a villanyautó eladások szerte a világon két számjegyű növekedést mutatnak, olyan márkák, mint a Volkswagen, a Hyundai, de még a Mini is villanyautós eladásaik harmadát veszítették el. A Nissan és a Renault még ennél is nagyobbat, 60-80 százalék körüli értéket estek vissza.

A számokat azért érdemes csoport szinten is megvizsgálnunk, mert egyes konszerneknél felmerül, hogy a chiphiány közepén a drágább, magasabb profittal értékesíthető márkáikat és típusaikat részesítették előnyben a többiekkel szemben. Klasszikus példával élve, ha a Volkswagen Csoportnak választania kellett, hogy a közös zwickaui gyártósorról egy VW ID. 4, vagy egy Audi Q4 e-tron gördüljön le, akkor, bizonyos határok között, valószínűleg eltolták az arányokat a drágább ingolstadti márka felé.

Ehhez képest azt látjuk, hogy bár összességében sok lúd disznót győzött, ebben a felosztásban a Tesla a harmadik helyre szorult, az első három helyezett Hyundai-Kia, Volkswagen és Renault csoportok elektromos eladásai negyedével ötödével, illetve harmadával estek vissza, a BMW pedig még a Minivel együtt sem tudott bevágni az amerikai rivális elé.

A Tesla ezzel a piros autóval kezdett Budapesten, de ekkor még nem is a végleges helyen, és szerviz nélkül indultak.

Valószínűsíthető, hogy az utolsó, 2021-es állami pályázatban nyertes ügyfelek közül többek csak 2022-ben vehették át villanyautóikat, így a raktárkészletek és a gyártási tempó függvényében egyes márkákat máshogy és máshogy érintett a támogatás kifutása. A Kia e-Niro (Niro EV) például 2021-ben a taxis pályázat sztárja volt és ez minden bizonnyal erősítette a márka eladásait, ám a visszaesés is lehet, hogy ezzel függ össze, hiszen ha 2022-re már kevesebb kiszállítás maradt ezekből, az könnyen befolyásolhatta a számokat.

2023-ban viszont, valószínűleg, már nem ad át senki 2021-ben rendelt támogatott autót - erre alapvetően 18 hónap volt, ami nagyjából az előző év végén futott ki. Új pályázat idén, a jelek szerint, nem lesz, így ez az év kiterítheti a kártyákat, kiderül, hogy támogatás nélkül ki hány villanyautót tud eladni, no meg az enyhülő ellátási lánc problémák mellett mennyit tud legyártani. Ne lepődjünk meg, ha egy év múlva, a 2023-as toplista elején prémium márkákat látunk majd.

Azt is egy érdekes összehasonlításnak gondoltuk, hogy a tisztán elektromos eladások hány százalékát képezik az adott gyártó magyar, illetve, az összehasonlítás végett, német eladásainak. Táblázatunk az oszlopok tetejére kattintva tetszés szerint sorba rendezhető, tessék nyugodta mazsolázni.

A BMW, a Nissan, a Porsche és a Mini mind 10 százalék körül, vagy felette végeztek, de a 15. helyig bezárólag mindenki magasabb eladási arányt mutatott fel, mint a hazai piac elektromos átlaga.

Már minden 12. új autó konnektoros Magyarországon

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.