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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Így működik a Tesla hőszivattyúja

elektromos autó

A Tesla 2020 elején a Model Y-ban mutatta be hőszivattyúját, amely a téli fűtést igyekszik hatékonyabbá tenni. Maga a technológia, a működési elv természetesen nem új, de a kivitelezésben a cég hű volt a hagyományaihoz és mindenen egyszerűsítettek, illetve továbbgondoltak, integráltak.

Most egy videóban mutatták be a rendszert.

Fordított légkondi

A hőszivattyúk mostanában a lakóházak fűtésében is gyakran használatos eszközök, és bár azok a talaj, a talajvíz és a levegő hőjét is használhatják, a fő működési elv mindenképpen a hőcsere. De nemcsak a fűtési rendszerekben. hanem az otthoni szárítógépekben, és az elektromos autókban is terjedőben van ez a megoldás, amely jelentősen le tudja csökkenteni a rendszer energiaigényét. A hőszivattyú gyakorlatilag egy fordított légkondi: a külső levegő hőjével fűti az utasteret.

Míg a korai Teslákban még extraként sem volt rendelhető a hőszivattyú, mostanra már az összes típus alapfelszereltsége ez a berendezés, és a gyártó szerint ez 15-20 százalékkal is csökkentheti a téli fogyasztást, mivel az utastér fűtésének energiaigénye harmada, negyede a hagyományos rezisztív fűtőszálas megoldás energiaigényének.

Tesla hőszivattyú.

Nagyjából egy évvel ezelőtt Sandy Munro csapata is többször foglalkozott a Tesla hőszivattyújával, az alábbi videóban pedig részletesen összehasonlították a Ford Mustang Mach-e rendszerével. A videóhoz feliratokat, és automatikus magyar fordítást is bekapcsolhatunk, de még ezek nélkül is könnyen követhető, hogy mennyivel kisebb, kompaktabb, integráltabb a Tesla rendszere.

A Tesla megoldásnak lényege a saját fejlesztésű octovalve rendszer, amelynek elnevezése egy nyolcállásos szelepre utal. A cég most közzétett saját videójában bemutatják ennek működését is. A henger alakú egységben forgó szelep egyetlen egységgel oldja meg, hogy az autó a motorok, az elektronika, és az utastér között tetszés szerint irányítsa a hőcserét. Így az utastér fűthető az egyéb rendszerek felesleges hőjével, de, ha szükséges, akkor épp az akkupakkot melegíti elő így a rendszer az optimális töltési teljesítményhez.

Tesla octovalve.

A hőszivattyús rendszerek hatékonysága általában a külső hőmérséklet csökkenésével romlik, azaz nagyon nagy mínuszokban kevesébe hatékonyak, de a Tesla szerint az octovalve-nek köszönhetően az ő fűtésük a kemény télben is sokkal takarékosabban működik. A cég videójához szintén aktiválhatjuk a YouTube feliratait és automatikus fordítását.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.