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
auto
2024. 04. 26. péntek

A Tesla elárulta mi okozta a kínai Model Y ámokfutását

elektromos autó

Tavaly november közepén ketten vesztették életüket egy tragikus balesetben, amikor egy autó nagy sebességgel száguldva elgázolta őket. Bár halálos autóbalesetek sajnos tucatszám történnek a világban, ez az eset azért kapott kiemelt figyelmet, mert a jármű egy Tesla volt, a sofőr szerint pedig nem működtek a fékek.

Az elektronikus naplókból kinyert adatok mást mutatnak.

A rendőrség még nyomoz

Először is szögezzük le, hogy a CarnNewsChina írása szerint a hivatalos rendőrségi vizsgálat még tart, a most nyilvánosságra került dokumentum a Tesla saját EDR (Event Data Recorder, egy az autó által lementett digitális, automatikus napló) elemzése alapján írt jelentés. Végleges eredmény akkor lesz, ha a rendőrség, vagy adott esetben a bíróság dönt.

Az autógyártó által írt anyag alapján azonban ismét emberi, és nem műszaki hiba okozott balesetet.

A szerencsétlenség után megkérdezett sofőr azt állította, hogy ő gázt nem nyomott, folyamatosan a féken állt, remélte, hogy az előbb-utóbb működni fog.

Az adatrögzítő azonban azt mutatja, hogy a 20 ezer kilométert futott Model Y a baleset előtt öt másodperccel még 164 km/h sebességgel száguldott, a kormányt pedig 25 fokban mozdították el. Az autó menetstabilizátora ennek hatására működésbe lépett, a sebesség enyhén, 159 km/h-ra csökkent, majd ismét 163-ra emelkedett.

Az elektronikus naplófájlok szerint a gázpedált végig tövig nyomták, a féket viszont egyetlen egyszer sem használták. Az Autopilot nem volt bekapcsolva.

Utóbbi egyébként már csak azért is bizonyos, mert a rendszer maximum 140 km/h sebességig működik, felette kikapcsol. A fenti dokumentumok alapján a becsapódás 163 km/h sebességgel történt, így inkább az a csoda, hogy a sofőr ezt túlélte. Bár a jármű természetesen rendelkezik az ütközés erejét csökkenteni hivatott automatikus vészfékkel, érdemes megjegyezni, hogy ezeket a rendszereket a sofőr minden körülmények között felülírhatja a gázpedál határozott lenyomásával.

A kínai autós lap emlékeztet rá, hogy rossz pedál használatából eredő balesetek meglepően gyakoriak. Az Egyesült Államok közúti közlekedési hatósága, az NHTSA szerint évente 16.000 ilyen baleset van az USA-ban.

Címlapkép: CarNewsChina.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.