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
auto
2024. 07. 20. szombat
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

Az Investor Day diáin feltűnt négy Tesla termék, amelyekről egyelőre semmit nem lehet tudni, de a grafika alapján azért nem túl nehéz kitalálni miről is van szó – legalábbis három esetében.

Némelyikre rá is kérdeztek az eseményen résztvevő elemzők, de a Tesla még korainak érezte, hogy válaszoljon, de volt olyan is, amit csak sejtelmes mosolygás közepette villantották fel.

Két lepel

Az első új termék, amit belengettek azon a a dián szerepelt amelyen azt részletezi a vállalat, hogy a jövőben milyen főbb termékvonalaknál, jármű kategóriáknál képzeli el az elektrifikációt, és ezekből összesen – tehát nem csak általuk gyártva – mennyire lesz szükség a világon, hogy leváltsák a belsőégésű motoros testvéreiket.

A kép jobb szélén két autót látunk digitális lepel alatt, és a legszélsőről elég bizonyosan tudjuk, hogy ez a harmadik generációs platformra épülő kis Tesla, mivel a prezentációk más diáin így tűnt fel ez a rajz.

Jobbról a második viszont egy ismeretlen jármű, csak annyit látunk, hogy ebből a kategóriából nagyjából 300 millió kell majd a világon elektromos formában. Logikusan végiggondolva két lehetséges válaszunk van a titokzatos autóra. Az egyik, hogy ez a harmadik generációs platformra épülő kisautó robotaxi változata, egy önvezető kisbusz. A másik, hogy egy teher és/vagy személyszállító furgont is készül gyártani a Tesla – volt már, hogy utaltak ilyen tervekre, úgyhogy nem lepődnénk meg.

Kígyó helyett

A következő termék a töltéssel foglalkozó bemutatón bújt meg a képek között. A képen elsőre a figyelmet a baloldali látványterv ragadja meg – ez az a kaliforniai retro-futurista büfé (diner), amely autósmoziként is működik majd és Superchargerekkel szereli fel a gyártó. Erről tavaly májusban már itt írtunk. A prezentáció végére beszúrt, könnyed hangulatú dia szövege arra utal, hogy a sok diagramm és adat, meg fejlesztés mellett nem szabad megfeledkezni a kúl termékekről és szolgáltatásokról sem.

Csakhogy miközben mindenki a kép bal oldalára koncentrál, jobbra egy ártalmatlannak tűnő otthoni töltést látunk egy Model S-sel és egy falitöltővel. De tényleg annyira mezei ez a felállás? Akkor miért a kúl termékek dián van?

Ha jobban megnézzük a képet, akkor feltűnhet, hogy ez nem egy mezei Tesla fali töltő, az ugyanis ennél jóval kisebb. Az is fura, hogy egy fekete kábel megy lefelé a betonba – a betáp nem az aljzatbetonból szokott jönni a töltőkhöz. Az autó hátulja alatt pedig van egy szürke trapéz formájú valami is, ami nem árnyék, hanem… valószínűleg egy vezeték nélküli autótöltő. Ennek már csak azért is nagy a valószínűsége, mert, ahogy Rob Maurer a Tesla Daily szerkesztője felhívta rá a figyelmet, a prezentációt elődadó Rebecca Tinucci, aki a Tesla töltőinfrastruktúra programjának legfelsőbb szintű vezetője, a Tesla előtt 11 évig a Plugless nevű startup alapító-elnöke volt, amely villanyautók számára fejlesztett vezeték nélküli töltést.

Ha még emlékszünk rá, a Tesla réges-rég kísérletezett egy a sci-fik űrhajósgyilkos űrlényeire, vagy a Terminátor gerincoszlopára emlékeztető, tekergő töltőkábellel, amely az önvezető autók töltőnyílását találná meg magától és csatlakozna hozzá. Csakhogy az ijesztő találmány a valóságban meglehetősen problémás lehet, hiszen egy sofőr sokféleképp beállhat a parkolóba, ennek a szerkezetnek pedig fel kellene ismernie és meg kellene keresni a töltőnyílást. Nem lepődnénk meg ha a próbák során ez túl komplikált és bizonytalan megoldásnak tűnt volna, ellenben a vezeték nélküli töltéssel, amelynek hatásfoka sokat javult az elmúlt években

Energia

Végül két, még 2023-ban érkező termék is lepel alatt volt az energiatárolókkal foglalkozó diák egyikén.

Elég magas összeget mernénk rá tenni, hogy a jobb szélső, a régóta pletykált LFP akkus új Powerwall lesz, amely, talán, végre elérhető közelségbe hozná a Tesla otthoni energiatárolóját, mivel az olcsóbb cellákkal megfizethetőbb lenne és a legyártott darabszám is növekedhetne, hiszen az LFP-ben nincsenek ritka, nehezen beszerezhető anyagok.

A másik termék azonban fogalmunk sincs hogy mi lehet. az biztos, hogy nem egy új, még nagyobb Megapack, mivel a prezentáción elmondták, hogy a Megapack 2 XL-nél nagyobb konténert nem készítenek, mivel ez a méret az a felső határ, amelyet közúton, kamionnal, külön útvonalengedélyek és lezárások nélkül lehet szállítani.

De akkor mi lehet? A kommentekbe várjuk a tippeket!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.