PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 19. péntek

Ebben a sorozatban egy hatéves, közel 200.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Az első három epizódban valóban az autóról írtam, a negyedik résztől sajnos inkább a szervizben elszenvedett viszontagságokról. Az autó ugyanis a megvásárlástól eltelt 5 hónapból lassan hármat szervizben töltött. Bécsben egy hónapig rá sem néztek, Budapesten gyorsan találtak egy hibát, melynek elhárításához már 40 napja alkatrészre várunk.

Model X hétköznapok #9: alkatrészre várva

Sajnos a javítással kapcsolatos előrelépésről még mindig nem tudok beszámolni, így összeszedem anyagi oldalról, mert sokan kérdeztétek, mibe kerül az, hogy nincs autóm.

Elmaradt hozam

Számomra a legnagyobb tétel az alternatíva költség. A kamatok a közelmúltban magasra szaladtak, nincs szükség kockázatos befektetésre bőven 10% feletti hozamok eléréséhez. Egyszerű és biztonságos állampapírban 14-16% éves kamatot lehet elérni, magánszemélyként adómentesen. Azzal, hogy a pénzem az autóban áll, nem pedig az államkincstárban, havonta 300.000 forintot veszítek. Ez a költség persze ugyanennyi lenne, ha használnám az autót, de akkor kapnék érte valamit: egy autót. Amikor az emberek az autózás költségeiről beszélnek hajlamosak csak az üzemanyaggal, esetleg szervizköltséggel számolni, egy értékes autónál azonban az autóban tartott tőke költsége ezekkel összemérhető, akár nagyobb tétel is lehet.

A mai napig a bécsi és budapesti szervizben összesen 63 napot töltött, így eddig 650.000 forintomba került ez a tétel. Sajnos még nincs vége, így ez az összeg tovább növekszik.

Autóbérlés

Nyilvánvalóan azért vettünk autót, mert szükségünk van rá. Akkor is szeretnénk autózni, amikor a Tesla szervizben áll. Ha a szerviz nem biztosít csereautót, akkor bérelnünk kell. Ebből a szempontból szerencsém van, családon belül kaptam kölcsön egy 15 éves Opel Astrát, amiért nem kell fizetnem. Ez persze nem csak komfortban, méretben is elmarad a Model X-től, nincs benne isofix csatlakozó, a jobb első ülésen nem kapcsolható ki a légzsák.

A hétköznapi szaladgálást többé-kevésbé megoldjuk vele, de előfordult, hogy az autó mérete miatt kellett megosztani a gyerekeket, hogy épp melyikük mehet a nagyszülőhöz. Amikor végképp nem volt megoldás a G Astrát továbbcseréltük családon belül Toyota Prius Plusra, és a baráti körből is kaptunk többször kölcsönautókat, egy híres Nissan LEAF-et (ami még mindig eladó!), Mazda 6 kombit (ezúton is köszi minden érintettnek!)

A Bécsben töltött 25 nap a villanyautosok.hu jóvoltából szerencsésen alakult, kétszer is volt nálam tesztautó, először a VW ID.Buzz, aztán a KIA EV6. A budapesti 38 napban sajnos nem volt ilyen szerencsém.

A kölcsönautók egy része sajnos benzines, ami nem csak lelki problémákat okoz számomra, de a tankolás költségeivel is számolni kell. Eddig mintegy 150.000 forintot hagytam a benzinkúton, de az Astra tankja épp üres, ha ma adnám vissza is 180.000 Ft-ra növekedne a számla, de mivel még nem látszik mikor kapom vissza a Teslát, ez is tovább fog nőni.

Ha nem engednék a komfortból és a szervizben parkoló Model X-hez hasonlót bérelnék erre az időszakra, azt internetes keresés alapján napi 30-80 ezer forint közötti összegből úsznám meg. Azért a hatalmas szórás, mert a bérlés annál olcsóbb, minél hosszabb időre kölcsönzök. Esetemben azonban a szerviz nem tudta előre megmondani, hogy 2 hét vagy 2 hónap lesz a javítás ideje, így nem tudtam volna „olcsón” hosszabb távra bérelni. Egy közepes, 50.000 Ft/nap bérleti díjjal számolva 3 millió forint felett járna a számla.

Casco, kötelező biztosítás

Mikor megvettem a Teslát 600.000 forint feletti éves Casco ajánlatokat kaptam. Hosszas mérlegelés után úgy döntöttem, nem kötök cascot az autóra, ami nyilvánvalóan hazárdirozás, hisz már egy első szélvédő, amit egy kavics bármikor beroppanthat, is milliós tétel a Model X-hez. Az alternatíva költséghez hasonlóan a havi 50.000 forintos casco díjat akkor is fizetni kellene, ha használnám az autót, de akkor is, ha az szervizben áll. A különbség, hogy a szerviz parkolójában nem tudom saját hibából összetörni, így sokkal inkább kidobott pénznek tűnne ez az összeg.

Mivel veszélyesen élek, a meg nem kötött biztosítson eddig „megtakarítottam” több mint 100.000 forintot.

A kötelező biztosítást szerencsére nevetséges 35.000 forintos éves díjért sikerült megkötnöm, így ezen csak havi 3000 forint a veszteségem.

Szervizbe szállítás költsége

A Tesla a hibái ellenére mozgásképes volt, így saját lábon vittem Miskolcról a bécsi és a budapesti szervizbe is. Az ingyenes Supercharger opciónak köszönhetően útiköltségem csak 1-1 otthoni teletöltés volt (kb. 6000 Ft).

Amikor Bécsbe vittem vonattal jöttem haza, a Bécs-Budapest vonatjegy 26 euró volt (10.000 Ft), Miskolcra 3500 Ft lett volna, de Budapesttől ID.Buzzal jöttem. Mikor Bécsbe mentem a Tesláért az EV6 tesztautóval mentem, főképp otthon és Zsombor barátomnál töltve, egy Ionity és egy MOL Plugee rátöltéssel az üzemanyagköltség mindössze 7000 Ft volt, így ezt nagyon olcsón megúsztam.

500 kilométer autópályán villanyautóval sietősen

Szükség volt még a két autóra 3 db osztrák matricára (12.000 Ft) is, a magyar matricát ezúttal nem számolom, mivel azt egyébként is megvettem volna.

Amikor a budapesti szervizbe vittem az autót csupán egy BKV buszjegy és egy Budapest-Miskolc vonatjegy volt a költségem, vélhetően ennyiből megúszom majd, ha végre hazahozhatom, összesen kb. 8000 Ft.

Ez a tétel anyagilag tehát nem jelentős, 50.000 forint alatt marad. Az utazásokra azonban elpazaroltam 3 nap szabadságot, sőt, Bécsből hazaszállításkor Zsombornak is elment egy fél napja. Ha onnan nézem, hogy ezt az időt a családommal is tölthettem volna, akkor ez a legnagyobb tétel. Ha pedig már az emberi oldalánál járunk érdemes megemlíteni, hogy jelenleg épp tavaszi szünet van, nekünk pedig nincs autónk, hogy bárhová kényelmesen elutazzunk a családdal.

Szumma

Összesen eddig mintegy 900.000 forintomba került, hogy a szervizben áll az autóm és nem tudom használni, de ha a saját autóm által nyújtott komfortról nem lettem volna hajlandó lemondani, akkor egy Model X-et bérelve már 4 milliónál is többe került volna. Fontos, hogy ebben még egy fillér sincs, amit közvetlenül a javításért fizettem, ez csupán a javítási költségen felül felmerülő összeg.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.