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
auto

Ők készülnek megfúrni a bevezetés előtt álló Euro 7-et

egyéb
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

Gyakorlatilag minden autógyártónak gondot okoz az Euro 7-es szabvány 2025-ös tervezett bevezetése, és úgy néz ki, most politikai támogatást is kaptak.

Olaszország most azt mondja, van elég szövetségese a javaslat megbuktatásához.

Nem észszerű

2025. július 1-én lépne életbe az Euro 7 kibocsátási norma az Unió területén – már, ha támogatnák azt a tagországok.

A szabályozás azt tűzte ki célul, hogy mind a benzines, mind a dízelüzemű járműveknek ugyanazokat a normákat kelljen teljesíteniük, ráadásul a mérési eljáráson is változtatnának, a rövidebb utakat is a modellekbe vennék. Az új norma egyébként nem csak a kipufogócső gázait, de a fékek és a gumik szennyezését, a leváló finom szemcséket és mikroműanyagokat is korlátok közé szorítaná.

A vita mégsem ezen a ponton van, hanem leginkább a belsőégésű motorokhoz köthető. Alapvetően van logika abban, amit az autógyártók mondanak, hiszen ezek a konstrukciók a legtöbb gyártónál most az évtized közepén kapják meg az utolsónak szánt új motorgenerációt, és ezek fejlesztése már nagyrészt lezárult, vagy előrehaladott állapotban van. Ráadásul, az autógyártók szerint, a követelmények teljesítése több ezer euróval drágítaná meg a kisautókat, gyakorlatilag ellehetetlenítve a gyártásukat. Azt is mondják, hogy mivel már a legtöbb márka hitet tett az elektromos átállás mellett, inkább arra költenének, mintsem, hogy egy kifutó technológiába fektessenek.

Végleg megszavazták 2035-öt

Az Euro 7 támogatói ezzel szemben azzal érvelnek, hogy a 2034. december 31-ig eladásra kerülő belsőégésű motoros autók még vagy két évtizedig velünk lesznek, ezért nem elhanyagolható kérdés, hogy 2055-ig mit pöfékelnek a levegőbe.

Az autógyártók mellé állt most Olaszország, amely megszerezte Bulgária, Csehország, Franciaország, Lengyelország, Portugália, Románia, Szlovákia, valamint hazánk támogatását is, így elég szavaztuk van a javaslat elgáncsolásához.

Hogy ismét kompromisszum születik-e lazább feltételekkel, későbbi bevezetéssel, vagy esetleg az olcsóbb kisautók kivételével az egyenletből, azt egyelőre nem lehet tudni, de az is benne van a pakliban, hogy teljesen elbukik az új szabvány.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás