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
auto
2024. 04. 28. vasárnap

A Citroën Oli mellett egy másik újdonságot, a sorozatgyártásba került Ami Buggy-t is kipróbálhattuk Milánó közelében a Stellantis Balocco tesztpályáján. Az Ami alapváltozata egy ideje már forgalomban van Nyugat-Európában, a tetőablakos, ajtó nélküli, néhány kiegészítővel feldobott Buggy verzió pedig először 50 darabos limitált sorozatban készült el, de annyira megőrültek érte a vevők (17,5 perc alatt elkapkodták), hogy a Citroën további 1000 példány gyártása mellett döntött, melyek tíz országban (Franciaország, Olaszország, Spanyolország, Belgium, Görögország, Portugália, Egyesült Királyság, Luxemburg, Marokkó és Törökország) kerülnek forgalomba.

Nem autó, négykerekű segédmotoros kerékpár

Először is fontos tisztázni, hogy milyen irányból tekintsünk a járműre: ne egy 2 tonnás SUV-ból nézzünk le az apróságra, és nevessük ki a minimálautót. Egy robogó nyergéből felnézve máris értékelni tudjuk, hogy tető van a fejünk felett, tudunk egy utast és/vagy némi csomagot szállítani. A jármű kategória-besorolása sem személygépkocsi, hanem négykerekű segédmotoros kerékpár (L6e), amely zárt utasterű, több személy szállítására kialakított, kormánykerékkel és a gépkocsikban szokásos kezelőszervekkel van felszerelve.

Erre a kategóriára teljesítmény-, végsebesség és súlykorlát is vonatkozik. Motorjának tartós teljesítménye maximum 4 kW lehet, tervezési végsebessége nem haladhatja meg a 45 km/h-t, a jármű saját tömege pedig (elektromos hajtás esetén akkumulátor nélkül) nem haladhatja meg a 350 kg-ot. Ezek a korlátozások hátrányosnak tűnnek, jár azonban velük egy hatalmas előnye is: vezetéséhez nem szükséges B kategóriás jogosítvány, elég az AM (segédmotor) kategória, amely a legtöbb uniós országban már 14 éves kortól megszerezhető, bár van ahol 16 éves korig tilos utast szállítani. Amennyiben valaki – jellemzően idős korban – már nem kap orvosi alkalmasságit a B kategóriás jogosítványához, segédmotorra még érvényes maradhat a jogsija.

A szabályokat áttekintve meg is van az a kör, akinek ideális jármű az Ami: tanyavilágban élő gyermekeknek iskolába járáshoz, vidéki nyugdíjasoknak a bevásárlást és egyéb ügyes-bajos dolgaikat a közeli városban elintézni. Magyarországon – valószínűleg elsősorban anyagi okokból – nincs hagyománya ennek a kategóriának, de Franciaországban vagy Olaszországban kifejezetten népszerű. Sikeréhez bizonyára a kedvező finanszírozás is hozzájárul: Nagy-Britanniában a kisautó havi 20 fontos törlesztőrészlettel elvihető.

A jármű 2,41 méter hosszú, 1,39 méter magas és (tükrök nélkül) 1,52 méter széles. Össztömege az 5,5 kWh-s akkuval 471 kg. A 48 voltos villanymotor csúcsteljesítménye 6 kW. A mopedautó hatótávja WMTC ciklus szerint 75 kilométer, de egy 230 voltos konnektorból 4 óra alatt üresről is teletölthető. Az Ami készül 2 üléses személyautó és egyszemélyes, teherszállító változatban egyaránt. Külön csomagtér nem fért el a rövidke járműben, így a csomagok a kétszemélyes változatban az utasülés elé, a csomagszállítóban az utasülés helyére kerülhetnek.

A fentebb már említett – B kategóriás vezetői engedélyre még/már nem jogosult fiatalok és idősek – mellett fontos felhasználási lehetősége lehet a belvárosi rohangálás, ügyintézés, vagy akár nagyobb gyárak, egyéb létesítmények telephelyen belüli közlekedése.

Kis cuki Buggy suhan az olasz tavaszban

Mi ezúttal nem az ajtókkal, ablakokkal és fix tetővel ellátott Ami alapmodellt, hanem a kisebb sorozatban készülő Buggy változatot próbáltuk ki, amely az olasz éghajlathoz jobban illik, mint az esősebb Magyarországra. Légkondi természetesen nincs, de a zipzárral nyitható tetőablak és az ajtók hiánya miatt a menetszélnek köszönhetően erre semmi szükség nem volt a 30 fokos olasz tavaszban. Hűvösebb, esős időre azért a nyitott Ami-ben is kapunk patentokkal és zipzárral rögzíthető fólia-ajtókat, melyek valamicskét azért védenek az időjárási viszontagságoktól.

Az ajtókat egy vastag csőből készült biztonsági korlát helyettesíti, amelyek a műszerfal széléig benyúlva egy sárga hevedert meghúzva nyithatók. A vezető oldalon meglepő módon hátrafelé nyílik, körülbelül 45 fokos szögben, ami bőségesen elegendő a kényelmes beszálláshoz. A műszerfal minimalista, de autószerű. A gyújtáskapcsolóban a kulcsot elfordítva életre kel a rendszer, a középen elhelyezett nyomógombokkal irányt választhatunk, és már indulhatunk is.

A középkonzolra az irányváltó gombokon kívül csak egy USB aljzat került a mobilunk töltéséhez. A kormányoszlopon két bajuszkapcsolót találunk, amivel az irányjelzőket, a világítást és az ablaktörlőt működtethetjük. A digitális műszerfalról a pillanatnyi sebesség mellett leolvashatjuk a tippelt hátralévő hatótávot, és sávosan az akku töltöttségét is figyelemmel kísérhetjük.

Dinamizmusról talán túlzás beszélni, de a könnyű kis jármű gyorsan eléri a 45 km/h-s végsebességet. Az ajtók hiánya miatt némi targonca-hangot hallhatunk, de ez egyáltalán nem zavaró. Szervokormány nincs, de a könnyű kisautóban nincs is rá szükség. A fordulékonyság, manőverezhetőség meghökkentő: bárhol meg tudunk fordulni, a fordulókör átmérője 7,2 méter.

Családi autó helyett nyilvánvalóan nem választanám az Ami-t, de ha helyén kezeljük, akkor szuper mobilitási megoldás. Miután kislányomnak megmutattam a fotókat és videókat, már alig várja, hogy 14 éves legyen és AM jogsit szerezve kipróbálhassa.

Ha a lányomnak tényleg szeretnék egy ilyet, akkor valószínűleg külföldről kell majd behozni. Sajnos Magyarországon egyelőre nem valószínű, hogy forgalomba kerül az Ami, sem az Ami Buggy. Ennek oka az ár és a célcsoport. Franciaországban a 9190 eurós alapárból még lejön a 900 eurós öko-bónusz, és többféle részletfizetési, tartósbérleti konstrukcióban is megvásárolható a kisautó. Például 3981 eurós (mínusz 900 euró öko-bónusz) kezdőrészlettel, majd 47 hónapig havi 34,99 eurós törlesztés mellett 4 év elteltével visszaadhatjuk vagy opcionálisan megvásárolhatjuk a maradványérték megfizetésével. Ilyen árak mellett bőven van igény mopedautókra, amit a kb. féléves várólista is igazol.

Hazánkban sajnos jelenleg nincs állami támogatás elektromos járművekre, a 3,5 millió Ft körüli alapáron pedig nem valószínű, hogy tömegesen sorba állnának érte a nyugdíjasok vagy a tinédzserek, különösen, hogy a jelenlegi kamatkörnyezetben a részletfizetés sem vonzó alternatíva.

Citroën Ami: kicsi, olcsó, elektromos, pont ez kell a városba

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.