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
auto
2024. 05. 04. szombat

Elkezdtek perelgetni a kínai autógyárak

egyéb

Az egyre élesedő verseny a kínai (villany)autó-piacon egyre többször torkollik megkérdőjelezhető botrányokba.

Mostanra viszont úgy tűnik megelégelték ezt az autógyártók.

Határok

Az elmúlt hónapokban és években több olyan esetről is olvastunk a helyi autós sajtó angol nyelvű kiadásaiban, amikor a közösségi médiában tevékenykedő influencerek, tesztelők, autós oldalak, meredek vádakkal illettek egy-egy márkát. Eltitkolt balesetekről és tűzesetekről, illetve egyéb visszásságokról lehetett olvasni.

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

Olyanra is volt példa, hogy egyik-másik márka kereskedésének alkalmazottja szította az indulatokat a konkurenciával szemben, de központilag szervezett akciókról nem tudni, ezek inkább egyéni túlkapások lehettek.

Mostanra azonban jó pár autómárka megelégelte az eszkalálódó helyzetet és jogi úton kezdett elégtételt venni.

Perelnek

Az egyik első a Tesla volt, amelynek helyi képviselte pert nyert egy kínai blogger ellen, aki a Model X fékjeire panaszkodott, az autó árának háromszorosát követelte, és folyamatosan gyilkos gépnek titulálta kocsiját. Végül hangfelvétel bizonyította, hogy az eset csak kitaláció.

Egy másik kínai blogger azt állította, hogy belsős információi vannak a Tesla kínai gyárában folyó minőségellenőrzés hiányosságairól és ehhez kapcsolódó hamis eredményekről, ám végül őt is perbe fogták, és veszített.

Tiltakozás a sanghaji autó kiállításon. Forrás: Autoevolution

De 2021-ben az egész internetet bejárta annak a kínai nőnek is a képe/videója, aki a sanghaji autókiállításon ugrált egy Tesla tetején a hibás fékek ellen tiltakozva, amik állítólag a balesetét okozták. Ő is hónapokig keltett folyamatosan botrányokat, de most már a második pert veszítette el.

De messze nem csak a Tesla állt a sarkára az ügyben.

A NIO most nyerte meg a pert egy kínai influencer ellen, aki 2022 májusa és 2023 júniusa között több ezer (!) a céget gyalázó és vádoló tartalmat tett közzé, hamis állításokkal lejáratva a vállalatot. Most pénzbüntetés lett a jutalma, nyilvános bocsánatkérésre kötelezték, és törölnie kellett a kérdéses tartalmakat.

Márciusban egy hasonló ügyben már pert nyert egy másik illető ellen a vállalat. Akkor a Laotan Shuoche nevű, a Douyin videómegosztón működő fiokról mondta ki a bírósság, hogy valótlanok voltak azok az állítások, amelyek több baleset kapcsán a gyártót tették felelőssé, miközben a rendőrség szerint a sofőrök hibáztak. Ebben az esetben több,mint 11 ezer dollár lett a büntetés a bocsánatkérés mellett.

Cheshiji. Forrás: CnEVPost.

Áprilisban perelte be a Cheshiji nevű, 6,5 millió követelővel rendelkező Douyin videócsatornát a NIO. Állítólag a vlogger szándékosan téves ár-összehasonlítást mutatott be a NIO norvég és kínai árai között, majd azzal vádolta az autógyártót, hogy az diszkriminálja a kínai vásárlókat. A cég  nyilvános bocsánatkérést és 290.000 dollárt kér – az ügy még folyamatban van.

A BYD is azt nehezményezte, hogy egy Longzhu-Jiche nevű blogger huzamosabb ideig folyamatosan valótlanságokat állított a cégről a Weibo közösségi médiában, és megpróbálta lejáratni a vállalatot. A több mint 800.000 követővel rendelkező Weibo fiók tulajdonosát most nyilvános bocsánatkérésre és 700 ezer dollár megfizetésére perli a vállalat. Ez az első eset, hogy a BYD egy közösségimédia-sztár után megy, de egyelőre még ennek a pernek sincs vége.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.