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
auto
2024. 05. 01. szerda

Volvo EX90, a hétszemélyes elektromos

elektromos autó

A Volvo közös hazai premieren leplezte le elektromos kínálatának legkisebb és legnagyobb tagját. Az EX30-ról már írtunk, ebben a cikkben az EX90 zászlóshajót mutatjuk be röviden. Az EX90 még az eddig legnagyobb hagyományos hajtású modellnél, az XC90-nél is hosszabb 10 centivel és hajszálnyival szélesebb is annál. A két modell tengelytávja megegyezik, az elektromos újdonság azonban 3 centivel alacsonyabb, ami jótékonyan hat a hatótávra. A hétszemélyes elektromos autókra vágyókat eddig nem kényeztették el a gyártók, így további jó hír, hogy három üléssorral is választható.

A „Flush” dizájnnyelvet követő méretes SUV a klasszikus szögletes formákból építkezik, légellenállási együtthatója 0.29. A hűtőmaszk villanyautósan zárt, a 20, 21 vagy 22 hüvelyk méretű kerekek aero-burkolatot kapnak, a karosszéria síkjába simulnak az ablakkeretek és a kilincsek, és még a külső tükrök kereteit is elhagyták. Az első légterelők a hűtési igénynek megfelelően nyílnak ki, ha nincs szükség hűtésre, akkor zárt állapotban a légellenállást javítják.

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

Az első fényszóró, az EX30-hoz hasonlóan, „Thor kalapácsát” formázza, de az EX90-ben már 1,3 millió pixelből álló LED-mátrix is elérhető, amely az autóhoz közeledve és bezáráskor fényjátékkal köszön. Természetesen nem csak mókázásra jó a LED-mátrix, a szembejövőket felismerve optimálisan alakítja a fénynyalábot, hogy a lehető legjobban lásson a járművezető, miközben a többi közlekedőt nem vakítja el. Az EX90 fényszórója egyszerre akár 5 autó és 3 másik objektum „kitakarására” képes.

A belső különösen tágas a jó helykihasználást biztosító elektromos platformnak köszönhetően. A hátsó lábtér hatalmas, igaz a harmadik sor igénybevételekor (esetleg rengeteg csomag szállításakor) a második sor üléseit (akár egyenként) előrébb tolva ebből feláldozhatunk néhány centit. A harmadik sor inkább gyerekeknek való. Az akku miatt magas a padló, ezért kénytelenek voltak az ülőlapot is a szükségesnél fentebb emelni, így 170 centis alacsonyságom ellenére a fejem a tetőkárpitot éri. Pedig 1-1 mélyedést is kialakítottak a tetőkárpitban. Kár, hogy a gigantikus tetőablak épp a leghátul ülők feje előtt ér véget, az ugyanis ránézésre legalább 5 centis extra magasságot jelent az első és második sorban ülők fejterében. Aki befér leghátra, annak a klímáról nem kell lemondani, a harmadik sor is saját légbeömlőket kapott. A leghátsó sor lábtere nekem szűkösen ugyan, de még éppen elegendő.

Az irányválasztó kar a középkonzolról a jobboldali bajuszkapcsolóra költözött, és ugyanaz a kar vezérli a sebességtartót is. A középkonzolon lévő tárcsa a médialejátszó vezérlésére szolgál. Az EX90-be három szintű hangrendszer választható, még az első fejtámlákba is kerülhet hangszóró. A Bowers & Wilkins audiorendszer összesen 25 hangszórót tartalmaz, 1610 W teljesítménnyel.

A belső tér teljesen bőrmentes a kor elvárásainak megfelelően a fenntarthatóság jegyében tervezték. A belső kárpit textil helyett persze a bőr helyettesítőjeként lehet bio-attrributumú Nordico vagy speciális gyapjúkeverék, amely 30% gyapjút tartalmaz 70% poliészterrel kombinálva, előbbi rendelkezik állatjóléti és nyomonkövethetőségi tanúsítvánnyal is. A fa dekorbetétek hasonlóképp FSC (Forest Stewardship Council) tanúsítvánnyal rendelkeznek, a másik dekorbetét opció pedig 100%-ban újrahasznosított textil. Az ajtók belső burkolata és a műszerfal teteje vízbázisú műanyag, a szőnyegek 100%-ban újrafelhasznált anyagokat tartalmaznak. A fenntartható anyagokat úgy sikerült integrálni, hogy a minőségérzetre nem lehet panaszunk. Az első ülések masszázs funkcióval és szellőztetéssel is rendelkeznek, ülésfűtés pedig a második sor két szélső ülésére is jut.

A csomagtér a harmadik sor mögött a támlák tetejéig 310 literes, tetőig pakolva 365 literes, a leghátsó üléseket lehajtva kalaptartóig 655 literrel, tetőig pakolva 1010 literrel gazdálkodhatunk, ha pedig a második sorba sem ültetünk utasokat, gigantikus, akár 1915 liternyi csomagteret is kaphatunk. Az autó orrában 34 literes első csomagtér található, ami elsősorban a töltőkábel és egyéb tartozékok számára praktikus hely.

Az autó középső képernyőkén Android Automotive rendszer fut, így a Google Assistant, Google Maps és a Play Store egyaránt rendelkezésre áll. A Volvo Cars applikációból a szokásos funkciókat érhetjük el, azaz például előkondicionálhatjuk az utasteret, ellenőrizhetjük a töltöttségi szintet.

A kormány mögött egy 9 hüvelykes szabadon álló képernyő tájékoztat a legfontosabb vezetési információkról, a szélvédőre vetítő HUD pedig négyszer nagyobb felületet kapott a korábbiaknál. Az autó rendszereit két központi számítógép vezérli a korábbi több mint 100 egyedi vezérlőegység helyett. A járművezérlő egység (VCU) NVIDIA Xavier chippel 30 TOPS-ra (billió művelet másodpercenként) képes, az Autonomous Drive core számítógép (ADPM) az NVIDIA Orin chippel pedig 250 TOPS-ra (billió művelet másodpercenként) képes, ez a vezérlő kezeli többek között a lidart is.

Ezzel el is érkeztünk egy nagyon fontos funkcióhoz, a majdani önvezetéshez. Az EX90 OTA frissíthető és rendelkezik az önvezetéshez szükséges hardverrel, így amint a jogi környezet és a szoftver lehetővé teszi, az autók utólag kaphatnak majd fejlettebb vezetéstámogató funkciókat. Szériautókban ritkaságnak számít a szélvédő felett kiemelkedő lidar, amely mellett 8 kamerával, 5 radarral és 16 ultrahangos érzékelővel együtt pásztázza folyamatosan a jármű környezetét.

A lidar (Light Detection and Ranging) kb. 250 méterre „lát” el. A járművezető éberségét (szemmozgását) figyelő rendszer mellett utastéri radarrendszerrel is ellátták az autót, amely akár 1 milliméteres mozgást is képes észlelni: amennyiben valaki az alvó gyerekét a hátsó ülésen felejti (sajnos rendszeresen történnek ilyen esetek), az autó nem engedi bezárni az ajtókat és figyelmezteti a járművezetőt. Amennyiben az autót mégis gyerekkel, esetleg háziállattal az utastérben hagyják magára, amíg az akku bírja, aktív marad a légkondicionálás vagy a fűtés a kihűlés vagy hőguta megelőzése érdekében.

Menet közben az éberségfigyelő rendszer a vezető elalvásának vagy rosszullétének érzékelése esetén a sávot tartva lefékez, bekapcsolja a vészvillogót és segítséget hív. Vészhelyzetben a Pilot Assist és a sávtartó rendszer akkor is aktiválódik, ha korábban kikapcsolták.

A kulcsnélküli rendszer az EX30-hoz hasonlóan háromszintű. Alapmegoldásként az autóhoz kapott kártyákat a megfelelő pontokhoz tartva nyitható és indítható az autó. A kulcskártya lemásolható a mobiltelefonunkra, amit meg is oszthatunk ismerőseinkkel. A leginkább komfortos megoldás a harmadik, amivel zsebben tartott mobiltelefonnal is nyílik az autó, amikor megközelítjük.

Az EX90 az XC90 futóművének továbbfejlesztett változatát kapja, elől dupla lengőkaros felfüggesztéssel, merevebb rögzítésekkel, hátul pedig a karosszériára szerelt rugó biztosít jobb egyensúlyt. Az FSD (Frequency Selection Damper) lengéscsillapítók az Öhlins lengéscsillapítókhoz hasonlóan simítják ki a kisebb úthibákat. A hátsó nyomtáv szélesebb, a kerekek méretei eltérőek. Az első és hátsó tengely a kisebb tömeg érdekében alumíniumból készül. A légrugózás kétkamrás, amely másodpercenként 500 mintavételezéssel szintezi az autót, a magasság -20 és +40 mm között szabályozható, és utánfutó csatlakoztatásakor az autó hátulja is leengedhető.

Az egypedálos rendszer már nem csak be- és kikapcsolható, érkezett egy AUTO funkció, amely a forgalmi helyzetet figyelve engedi kigurulni vagy regeneratív fékezéssel lassítja az autót a „gázpedál” felengedésekor.

Az autó kétféle akku kapacitással, három teljesítményszinten vásárolható meg. A végsebesség minden változat esetén 180 km/órára korlátozott. A kétmotoros változathoz 111 kWh-s akku kapacitás jár, az alap verzió teljesítménye 300 kW (408 LE), nyomatéka 770 Nm, amivel 5,9 másodperces a 100-as sprint. A WLTP ciklus szerint mért hatótáv 600 km, a vontatási kapacitás 2200 kg.

A performance változat 380 kW (517 LE) teljesítménnyel és 910 Nm nyomatékkal rendelkezik, így egy másodperccel kevesebb idő is elég a 100-ra gyorsuláshoz. A nagyobb erőért 10 WLTP kilométerről kell lemondanunk. A töltési idő 10-80% között 250 kW-os töltőoszlop esetén 30 perc, 50 kW-os töltőről 97 perc. Az AC fedélzeti töltő maximális teljesítménye 11 kW, ha 3 fázison rendelkezésre áll 16 amper áramerősség, így kb. 11 óra alatt tölthető tele teljesen üresről.

Az egymotoros (hátsókerékhajtásos) verzióba kicsit kisebb, 104 kWh-s akkut építenek. Ez a változat 205 kW (279 LE) teljesítménnyel és 490 Nm nyomatékkal rendelkezik, 100-ra 8,4 másodperc alatt gyorsítható fel és 1200 kilós utánfutót vontathat, míg a hatótávja alig kisebb, 580 km. Az autók megengedett össztömege 3190-3390 kg között alakul, így a vontatási kapacitás teljes kihasználásához nem elég a B jogsi.

Az EX90 gyártása a jövő év elején indul, az első hazai példányokra egy év múlva, 2024 júliusában számíthatunk. A kereslet élénk, már a bemutató előtt elkelt több mint 20 példány. Több vásárlót a hétüléses változat vonzott a Volvohoz.

Az induló ár (egymotoros, 5 személyes, Core felszereltség) 32,790 millió forint. A plusz két ülés felára 1 millió forint, ugyanaz Plus felszereltséggel 35,640 milliótól indul. A összkerekes változat alapára 38,09 millió forint, amire az Ultra felszereltségi szint további 2,4 milliót tesz rá. Az erősebb Performance változatért pedig kétmillióval kell többet fizetni. Extra kárpitozásra félmilliót szánhatunk, az alap ködszürke metáltól eltérő színek pedig 427.000 forintba kerülnek. A csúcsot jelentő Bowers & Wilkins multimédiarendszer felára 1,298 millió, vonóhorgot 526.000 forintért kérhetünk, a sötétített üvegek felára 216.000 Ft.

Aki kisebb Volvot szeretne, mindenképp olvassa el alábbi cikkünket, amelyben a szintén most leleplezett EX30-at mutatjuk be.

Magyarországra érkezett a Volvo EX30 első példánya

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.