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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Száz éve is látták már a villanyautók előnyeit

elektromos autó
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL2hpdHJlZGlyL2lkPWJEaEx5MVBaVy5CU1B0OHdiejVxYUxidmZkbnd5UWVSRXdCb2JOdTRFNlguNTcvZmFzdGlkPWhxdndvc2xndXBsbXN1aWxlY2xxYWRsZ3V3bW4vc3RwYXJhbT10YmRxY3RoanJ2L25jPTAvZ2Rwcj0wL2dkcHJfY29uc2VudD0vdXJsPWh0dHBzOi8vd3d3LmJ5ZC5jb20vaHUvY2FyL3NlYWwtdT9jaWQ9dmlsbGFueWF1dG9zb2s6YmFubmVyOkFXOmJ5ZC1zZWFsLXUtYmV2ZXpldGVzOjMwMHgyNTA6MDUiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vZ2RlaHUuaGl0LmdlbWl1cy5wbC9oaXRyZWRpci9pZD1iRGhMeTFQWlcuQlNQdDh3Yno1cWFMYnZmZG53eVFlUkV3Qm9iTnU0RTZYLjU3L2Zhc3RpZD1ocXZ3b3NsZ3VwbG1zdWlsZWNscWFkbGd1d21uL3N0cGFyYW09dGJkcWN0aGpydi9uYz0wL2dkcHI9MC9nZHByX2NvbnNlbnQ9L3VybD1odHRwczovL3d3dy5ieWQuY29tL2h1L2Nhci9zZWFsLXU/Y2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rOmJhbm5lcjpBVzpieWQtc2VhbC11LWJldmV6ZXRlczozMDB4MjUwOjA1JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNS9ieWQtc2VhbC11LWJldmV6ZXRlcy0zMDB4MjUwLTI0MDUxMC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA1L2J5ZC1zZWFsLXUtYmV2ZXpldGVzLTY1MHgzMDAtMjQwNTEwLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDUvYnlkLXNlYWwtdS1iZXZlemV0ZXMtNjUweDMwMC0yNDA1MTAuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48SU1HIFNSQz0iaHR0cHM6Ly9nZGVodS5oaXQuZ2VtaXVzLnBsL19bVElNRVNUQU1QXS9yZWRvdC5naWY/aWQ9YkRoTHkxUFpXLkJTUHQ4d2J6NXFhTGJ2ZmRud3lRZVJFd0JvYk51NEU2WC41Ny9mYXN0aWQ9ZXRka3Z6eGJxcmF0eHhpYnhxbGpxdnJud3dvdC9zdHBhcmFtPXpwZXRsaWVxcmIvbmM9MC9nZHByPTAvZ2Rwcl9jb25zZW50PSIgc3R5bGU9IndpZHRoOiAxcHghaW1wb3J0YW50IiAvPg==

Az elektromobilok ujabb fejlődése, különös tekintettel a Magyar Királyi Pósta villamos szállítókocsijaira” (sic!) címmel jelent meg Lenkei Andor okl. gépészmérnök írása az Elektrotechnika 1929. december 15-i számában. A szerző az akkumulátoros villamos járművek szakértőjeként rámutatott az akkus járművek terjedését gátoló legfontosabb tényezőkre, valamint felsorolta azok műszaki, egészségügyi és gazdasági előnyeit. A közel száz éves cikket elolvasva azt kell mondjuk: az azóta eltelt évszázad alatt mintha semmi sem változott volna.

fotó: Elektrotechnika 1929. 23-24. szám

Az 1900-as évek elején a benzinmotoros járművek rohamos térhódítása mellett csupán csekély számban terjedtek el az utakon a sín nélküli villamos járművek. Az „elektromobilok” lassúbb térhódításának fő okaként Lenkei azt a közvélekedést jelöli meg, hogy a járművektől nagy sebességet vár el a közvélemény, ezért a „fényűző” személyautókba túlméretezett motorokat építenek be, melyek teljesítményének aztán alig negyedét használják ki, különösen városi forgalomban. Hegymenetben persze szükség volt a túlméretezett motorokra, mivel a benzinmotornak kicsi a túlterhelhetősége és a fordulatszámmal arányos a teljesítménye.

Ebben a tekintetben mára kétségtelenül nem csak felzárkóztak az elektromos autók hagyományos társaikhoz, de jóval túl is szaladtak azon. A legtöbb hétköznapi villanyautóban hagyományos autók esetében csupán kifejezetten sportos modellekben látott dinamizmus és teljesítmény áll rendelkezésre. A 94 éves cikk egyéb megállapításai azonban a mai napig szinte változatlanul megállják a helyüket.

A szerző leszögezi, hogy városi környezetben, ahol a sűrű forgalom miatt nincs lehetőség nagy végsebességre, éppen ezért a napi futás is erősen korlátozott, műszaki, közegészségügyi és gazdasági szempontból egyaránt az elektromobilításnál az előny. Különösen igaz volt ez már száz éve is teherszállításnál, például a posta vagy napi rendszerességű áruterítés (melyek közül a szerző a tej, sör, és szikvíz kiszállítását emeli ki) esetén, valamint köztisztasági üzemeknél, gyártelepeken belüli szállításoknál, autóbuszok, illetve bérautók tekintetében.

fotó: Elektrotechnika 1929. 23-24. szám

A műszaki előnyök között Lenkei kiemeli az elektromotor jóval egyszerűbb felépítését, ide-oda mozgó alkatrészek hiányában a vibrációmentes működését. Ennek következtében jóval kisebb a karbantartásigény. Az akkumulátorról már 1929-ben leírták, hogy az előző években komoly fejlődésen ment át, üzembiztonsága és élettartama jelentősen növekedett. A villanymotor a benzinmotornál lényegesen nagyobb lökésszerű terhelésnövekedéseket képes elviselni, ezért teljesítménye alacsonyabbra méretezhető. Az elektromos járművek egyenletesebb teljesítményszabályozása a motor mellett a gumiabroncsoknak is hosszabb élettartamot biztosít.

A szerző rávilágított arra az általában figyelmen kívül hagyott jelenségre, hogy a benzinmotorok fogyasztása a bejáratási ciklust követően szinte azonnal növekedni kezd a kopások miatt, ezzel szemben az elektromos motorok hatásfoka lényegesen hosszabb ideig, akár a jármű teljes élettartamán keresztül változatlan marad.

A Posta elektromos járműbeszerzése kapcsán Lenkei kiemelte, hogy az elektromos járművek álló helyzetben nem fogyasztanak, míg a benzinmotoros járműveket rövid megállásokra nem szokták leállítani, mivel az újraindítás jelentős energiaveszteséget okozna. Hangsúlyozza a villamos fékezés előnyét, amely nem okozza semmilyen alkatrész szerkezeti kopását.

fotó: Elektrotechnika 1929. 23-24. szám

Közegészségügyi szempontból az elektromos járművek száz évvel ezelőtt kevesebb balesetet okoztak, mivel a kisebb állandó teljesítmény miatt ezekkel ritkábban lépték túl a megengedett sebességet. Ezt a mai villanyautókról már nem mondhatjuk el, azt azonban már 1929-ben is észrevették, hogy „az elektromobil zajtalan járásával kíméli a járókelők idegeit és nem növeli a nagyvárosok mindjobban növekedő forgalmával együttjáró gázfejlődést, amely a nagy világvárosokban az egyes nagyforgalmú, szűk, rosszul szellőzött utakon, valamint az ottani házakban történő tartózkodást már-már elviselhetetlenné teszi.”

Megérte-e villanyautóra váltani 1929-ben?

A gazdaságossági szempontoknak a szerző egy külön fejezetet szentelt, mi is külön cikkben elemeztük. Erről ezúttal csak annyit említünk, hogy amerikai, francia, osztrák és német kimutatások szerint egyaránt 20-30%-os költségmegtakarítás érhető el benzinüzemű helyett villamos üzemű járművek használatával. A költségmegtakarításhoz jellemzően hozzájárul a kedvező éjszakai tarifa, márpedig az elektromos teherautók akkumulátorait általában éjjelente töltötték, „ezzel felemelve a terhelési görbék éjszakai mélypontjait”.

Az egyéni gazdaságossági szempontoknál már 1929-ben is kiemelhető volt az elektromos járművek magasabb rendelkezésre állása, amely összecseng a mai elektromos kamionokat használó vállalatoknál tapasztalt előnyökkel.

Sokaknak talán meglepő, hogy az 1920-as években az elektromos járművek biztosítási díjai is alacsonyabbak voltak, melynek oka, hogy a benzinüzemű járműveknél kevésbé voltak tűzveszélyesek.

Végül, nemzetgazdasági szempontból Lenkei rámutat, hogy a benzint elő nem állító országokban a benzinfogyasztás csökkentése folytán az elektromos járművek nem rontják a külkereskedelmi mérleget, szemben a benzinüzemű autókkal.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.