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
auto
2024. 05. 09. csütörtök

Miből futja neked villanyautóra???

elektromos autó
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

Mi magyarok imádunk a másik zsebében turkálni. Ezúttal a Villanyautós Tippek és Kérdések Facebook csoportban tette fel valaki névtelenül azt a kérdést, hogy miből telik valakinek egy drága elektromos autóra. A válaszadók egy részétől megkapta a borítékolható semmi közöd hozzá választ, mások viszont őszintén leírták, hogyan jutottak el fejben és/vagy anyagilag egy elektromos autó megvásárlásához. Utóbbi reakciókból emelünk ki néhány érdekesebbet, természetesen névtelenül, mert bár a kérdezővel ellentétben a válaszadók vállalták a nevüket, ezt egy zárt csoportban tették.

Az elektromos autóra váltók körében visszatérő elem, hogy az átlagnál többet autóznak, így a kedvezőbb üzemeltetési költség belátható időn belül visszahozza a magasabb vételárat.

„Sokat megyünk. Az SX4 havi benzinköltsége 600€ volt 4 éve. A használt Zoe törlesztője villannyal együtt nincs 400€. Most a benzinköltség már 800€ felett lenne, az autó törlesztője meg nemsokára kifut.”

Van akinek munka-autó az elektromos, és tisztán matematikai alapon választott:

„Futárkodni megvettem a legolcsóbb villanyost, akkor 2,2 millióért. Igaz, hogy télen csak kb. 70-80 km-t ment, de napi egy ebédszünet közbeni töltéssel tudtam vele dolgozni 8-10 órát. Amíg a kollégák fizettek 80-100 környékén benzinre nekem párezer forint volt csak a havi töltés. Szóval nekem egy 15-20 éves hagyományos sokkal drágább lett volna.”

A magas futás mellett szintén gyakori válasz, hogy a magasabb vételárat hitelből fedezik az elektromosautó-tulajdonosok.

„Nekem havi 100.000 lenne a benzin, annyit autózom. Most max. 20.000 lenne a villanyszámla, de raktunk fel napelemet. A százezerből, amit benzinre költenék, kijön a villanyautó és a napelem törlesztője, plusz ingyen parkolok a melóhelyem mellett.”

Az ingyenes parkolás is fontos ösztönző, aki sokat parkol ilyen övezetben előfordulhat, hogy többet költ parkolási díjra, mint üzemanyagra:

„Budapest belvárosi parkolás naponta, és havi 2-3 alkalommal elfelejtem meghosszabbítani (bünti), így havi 150e körüli pénzt kellett elparkolni, továbbá havi 100korul benya. Fiesta elad, abból lízing e-Niro benevez, a havi fizetendőm a rákoltott villanyszámlával együtt is jóval kevesebb mint a fenti két tétel volt.”

Akad, akinek már bebizonyosodott, hogy néhány év alatt nem csak az elektromos autó felára, akár az autó teljes vételára megtakarítható a kedvezőbb üzemeltetési költségeknek köszönhetően:

„Egy Tesla M3 első tulaja vagyok, 2018-ban 15 millióért vettem. Most 200.000 km van benne. A mai árakon számolva eddig kb. 10 milliót takarítottam meg rajta. Összesen kb. százezer Ft javítanivaló volt rajta. Tehát szerintem a kispénzű embernek lenne a legideálisabb.”

Feltűnő, hogy a villanyautó tulajdonosok jelentős hányada rendelkezik napelemes rendszerrel, így a töltési költség még az otthoni 37/70 forintos lakossági áramdíjnál is jóval kedvezőbb:

„Otthon, napelemről töltve évi 1,2 misiért nem kell üzemanyagot venni.”

A magasabb vételár lefaragásában fontos szerepet kap az állami támogatás, ami bár Magyarországon évek óta nem létezik már, több válaszadó él külföldön, például Németországban. A 6000 eurós német vásárlási támogatás mellett már kezd elolvadni a magasabb vételár.

„Idén vettem át a VW ID5-t. A teljes vételára egy 45.235 euró volt. Ebből a német állam 6000 eurót visszaadott így 39.235 EUR volt az ára. A felét kifizettem a négyéves dízel Audim eladásából, a másik felét 4 év alatt havi ~ 480 eurónként fizetem.”

Ha van kedvetek, írjátok meg hozzászólásban, hogy Ti miért és milyen anyagi helyzetben váltottatok elektromos autóra, és hogyan alakultak a költségek a váltást követően.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.