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 A kínai autópiac legismertebb új márkája a BYD, amely pár év alatt szinte a semmiből utolérte a piacvezető Volkswagent – bár a legfrissebb adatok szerint úgy néz ki, tavaly év végén végül még nem tudta beelőzni a német riválist az éves összesítésben. De a Góliát árnyékában van pár kisebb autógyártó, amelyekkel időről-időre mi is foglalkozunk, viszont fejlődésüket eddig még hosszabb időhorizonton nem tudtuk áttekinteni. Folyamatos építkezés Természetesen mi most kifejezetten a villanyautó-gyártókra koncentrálunk, de a lista annyiban nem teljesen „tiszta”, hogy Kínában sajátos módon osztják fel a statisztikák az eladási adatokat, és a tisztán elektromos (BEV), valamint plug-in hibrid (PHEV) autókat egyesítve, a NEV (New Energy Vehicle – új energiát használó jármű) kategóriába sorolják. Azt már gyártója válogatja, hogy mennyire közöl részleteket arról, pontosan mennyi volt a belső égésű motorokat teljesen nélkülöző eladásuk. Az öt startup A fenti listából ABC sorrendben az első a Leapmotor, amelyet 2015 decemberében alapítottak, és első, S01 jelölésű autójának forgalmazását 2019 júniusában kezdte meg a kínai piacon. A cég mostanra négy típust árul, amelyek közül három tisztán elektromos, egynek pedig létezik EREV, azaz hatótávnövelő benzines generátorral ellátott változata is. Az autógyártó 2020-ban még csak 10 ezer kocsit adott el, 2023-ban már 144 ezret értékesített, de egyelőre még veszteséges. A Leapmotor nevét jó, ha megjegyezzük, ugyanis a vállalat 2023-ban eladta részvényeinek 21 százalékát a Stellantisnak, és a jövőben a résztulajdonos a kínai márka több típusát is elhozza Európába. Kínai villanyautó-márkát hoz Európába a Stellantis Az ABC sorrend következő állomása a Li Auto, amelyet 2015-ben alapítottak, és 2020-ban lépett be az amerikai tőzsdére. Első autójukat 2019-ben dobták piacra, de a Li One-t már nem gyártják, 2022-ben teljesen megújult a gyártó, és azóta négy új típust, az L7, L8 és L9 jelű hatótávnövelő benzines generátorral (EREV) ellátott SUV-kat, valamint a tavaly novemberben bemutatott Mega nevű tisztán elektromos, nagy méretű egyterűt kínálják. Li Auto L9 A stratégiaváltás bejött a cégnek, amely korábban csak egy volt a sok startup között, és a gyártási darabszáma is a többieké körül mozgott. 2023-ban gyakorlatilag megháromszorozták az eladásokat, és 376 ezer darabbal zárták az előző évet. A vállalat 2022-ben még veszteséges volt, de 2023 első három negyedéve során már 800 millió dollár feletti nyereséget könyvelhettek el. Tavaly emlékezetes erődemonstráció volt tőlük, hogy a Mega nevű egyterű 552 kilowattos töltési csúcsteljesítményt produkált, ami duplája a jelenleg kapható leggyorsabban töltő amerikai, európai vagy koreai autókénak. A Mega a CATL új Qilin akkumulátorai miatt tud 10 perc alatt 400 km hatótávot visszatölteni, de ezek az aksik várhatóan később más márkák modelljeiben is megjelennek majd. Döbbenetes töltési sebességet villantott a kínaiak elektromos egyterűje Következő márkánk a Nio, amely talán idehaza mind között a legismertebb. A vállaltnak hazánkban is van egy üzeme, amely akkucsere-állomásokat szerel össze, és a tavalyi év során megjelentek autói az európai piacon is. Megnéztük a NIO első biatorbágyi akkucsere állomását A prémium szegmensbe árazott márka az akkucsere lehetőségét tekinti az egyik megkülönböztető szolgáltatásának, de saját chipeket terveztek, sőt még mobiltelefont is gyártanak. Villanyautó teszt: NIO EL7 A Nio nemrég azzal került be a hírekbe, hogy ún. semi-solid state, részben-szilárdtest akkus változatot dobott piacra az ET7 szedánból. Valós körülmények között ment el egy töltéssel 1044 km-t a NIO villanyautója Az eredetileg 2014-ben, NextEV néven alapított vállalat 2016-ban kapta a ma ismert márkanevet, első autójukat pedig 2018 közepén kezdték kiszállítani az ügyfeleknek. A Nio jelenleg két szedánt (ET5, ET7) és öt SUV-t (EC6, EC7, EL6, EL7, EL8) forgalmaz. Autógyárat vásárol, akkugyártót ad el a Nio Bár a nagy hírverés kapcsán meglepő lehet, de a Nio még tavaly is csak 160 ezer autót adott el a világon, amely 31 százalékos növekedést jelentett 2022-höz képest. Az ambiciózus földrajzi terjeszkedés, és a sok drága fejlesztés azonban azt is jelenti, hogy a Nio a mai napig veszteséges, és külső tőke bevonása mellett tavaly év végén komoly spórolásba is kezdett. 3000 embert bocsát el a Nio Negyedik szereplőnk az Xpeng, amelyet 2014-ben alapítottak, és 2018 novemberében kezdte el gyártani első autóját. A vállalat jelenleg két szedánt (P5, P7), két SUV-t (G6, G9) és egy egyterűt (X9) forgalmaz, és az utóbbi időben ők is egy szédületes töltési teljesítménnyel hívták fel magukra a figyelmet, amikor a G9 egy prototípusa a cég új S4-es, 480 kilowattos töltőjén öt perc alatt 210 kilométerrel növelte hatótávját. Elképesztő villámtöltőt mutattak be Kínában Az impresszív technológia ellenére az Xpeng is kis szereplőnek számít, és a gyorsan bővülő kínai piacon kifejezetten szerény, 18 százalékos növekedést tudott csak felmutatni tavaly, amikor 141 ezer autót szállított le. Ez lehet a legmodernebb kínai villanyautó Az Xpeng is európai partnert kapott tavaly, a Volkswagennek fognak fejleszteni és 2026-tól gyártani két új típust is a kínai piacra, igaz, nem a nemrég bemutatott, legfejlettebb SEPA 2.0 platformjuk, hanem az előző generáció használatával. Újabb Volkswagen márka kér kínai segítséget Felsorolásunkat a Zeekrrel zárjuk, amely a Volvo és Polestar tulajdonos Geely leányvállalata, és a prémium szegmenst célozza meg, a Nio és a Tesla versenytársának szánják. A márka a tavalyi év végén megkezdte európai kiszállításait is. 870 km hatótávval debütált a Zeekr új villanyautója A Zeekrt mindössze három éve, 2021 márciusában alapították, és első típusuk gyártása 2021 végén kezdődött. A 001 és 007 crossoverek mellett a kínálat része a 009 SUV, valamint a Zeekr X SUV is. 10 millió forint alatt a Zeekr X Kínában, és jön Európába is A vállalat számos nagy iparági óriással létesített partneri viszonyt. Így a CATL legújabb Qilin aksijaival az ő autójuk érte el először a kínai szabvány szerinti 1000 kilométeres hatótávot, egy Mobileye együttműködés keretében pedig 2024-re L4-es önvezetést ígértek. A ZEEKR 001 lesz az első 1000 kilométeres villanyautó A vállalat tavaly 64 százalékkal, 118 ezerre növelte eladásait, de a tavalyi év első kilenc hónapjában több, mint 700 millió dolláros veszteséget halmoztak fel. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!