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
auto

Ezek a kínai autógyártók eredtek a BYD és a Tesla nyomába

elektromos autó piac
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

A kínai autópiac legismertebb új márkája a BYD, amely pár év alatt szinte a semmiből utolérte a piacvezető Volkswagent – bár a legfrissebb adatok szerint úgy néz ki, tavaly év végén végül még nem tudta beelőzni a német riválist az éves összesítésben.

De a Góliát árnyékában van pár kisebb autógyártó, amelyekkel időről-időre mi is foglalkozunk, viszont fejlődésüket eddig még hosszabb időhorizonton nem tudtuk áttekinteni.

Folyamatos építkezés

Természetesen mi most kifejezetten a villanyautó-gyártókra koncentrálunk, de a lista annyiban nem teljesen „tiszta”, hogy Kínában sajátos módon osztják fel a statisztikák az eladási adatokat, és a tisztán elektromos (BEV), valamint plug-in hibrid (PHEV) autókat egyesítve, a NEV (New Energy Vehicle – új energiát használó jármű) kategóriába sorolják. Azt már gyártója válogatja, hogy mennyire közöl részleteket arról, pontosan mennyi volt a belső égésű motorokat teljesen nélkülöző eladásuk.

Az öt startup

A fenti listából ABC sorrendben az első a Leapmotor, amelyet 2015 decemberében alapítottak, és első, S01 jelölésű autójának forgalmazását 2019 júniusában kezdte meg a kínai piacon. A cég mostanra négy típust árul, amelyek közül három tisztán elektromos, egynek pedig létezik EREV, azaz hatótávnövelő benzines generátorral ellátott változata is.

Az autógyártó 2020-ban még csak 10 ezer kocsit adott el, 2023-ban már 144 ezret értékesített, de egyelőre még veszteséges.

A Leapmotor nevét jó, ha megjegyezzük, ugyanis a vállalat 2023-ban eladta részvényeinek 21 százalékát a Stellantisnak, és a jövőben a résztulajdonos a kínai márka több típusát is elhozza Európába.

Kínai villanyautó-márkát hoz Európába a Stellantis

Az ABC sorrend következő állomása a Li Auto, amelyet 2015-ben alapítottak, és 2020-ban lépett be az amerikai tőzsdére.

Első autójukat 2019-ben dobták piacra, de a Li One-t már nem gyártják, 2022-ben teljesen megújult a gyártó, és azóta négy új típust, az L7, L8 és L9 jelű hatótávnövelő benzines generátorral (EREV) ellátott SUV-kat, valamint a tavaly novemberben bemutatott Mega nevű tisztán elektromos, nagy méretű egyterűt kínálják.

Li Auto L9

A stratégiaváltás bejött a cégnek, amely korábban csak egy volt a sok startup között, és a gyártási darabszáma is a többieké körül mozgott. 2023-ban gyakorlatilag megháromszorozták az eladásokat, és 376 ezer darabbal zárták az előző évet. A vállalat 2022-ben még veszteséges volt, de 2023 első három negyedéve során már 800 millió dollár feletti nyereséget könyvelhettek el.

Tavaly emlékezetes erődemonstráció volt tőlük, hogy a Mega nevű egyterű 552 kilowattos töltési csúcsteljesítményt produkált, ami duplája a jelenleg kapható leggyorsabban töltő amerikai, európai vagy koreai autókénak. A Mega a CATL új Qilin akkumulátorai miatt tud 10 perc alatt 400 km hatótávot visszatölteni, de ezek az aksik várhatóan később más márkák modelljeiben is megjelennek majd.

Döbbenetes töltési sebességet villantott a kínaiak elektromos egyterűje

Következő márkánk a Nio, amely talán idehaza mind között a legismertebb. A vállaltnak hazánkban is van egy üzeme, amely akkucsere-állomásokat szerel össze, és a tavalyi év során megjelentek autói az európai piacon is.

Megnéztük a NIO első biatorbágyi akkucsere állomását

A prémium szegmensbe árazott márka az akkucsere lehetőségét tekinti az egyik megkülönböztető szolgáltatásának, de saját chipeket terveztek, sőt még mobiltelefont is gyártanak.

Villanyautó teszt: NIO EL7

A Nio nemrég azzal került be a hírekbe, hogy ún. semi-solid state, részben-szilárdtest akkus változatot dobott piacra az ET7 szedánból.

Valós körülmények között ment el egy töltéssel 1044 km-t a NIO villanyautója

Az eredetileg 2014-ben, NextEV néven alapított vállalat 2016-ban kapta a ma ismert márkanevet, első autójukat pedig 2018 közepén kezdték kiszállítani az ügyfeleknek. A Nio jelenleg két szedánt (ET5, ET7) és öt SUV-t (EC6, EC7, EL6, EL7, EL8) forgalmaz.

Autógyárat vásárol, akkugyártót ad el a Nio

Bár a nagy hírverés kapcsán meglepő lehet, de a Nio még tavaly is csak 160 ezer autót adott el a világon, amely 31 százalékos növekedést jelentett 2022-höz képest. Az ambiciózus földrajzi terjeszkedés, és a sok drága fejlesztés azonban azt is jelenti, hogy a Nio a mai napig veszteséges, és külső tőke bevonása mellett tavaly év végén komoly spórolásba is kezdett.

3000 embert bocsát el a Nio

Negyedik szereplőnk az Xpeng, amelyet 2014-ben alapítottak, és 2018 novemberében kezdte el gyártani első autóját.

A vállalat jelenleg két szedánt (P5, P7), két SUV-t (G6, G9) és egy egyterűt (X9) forgalmaz, és az utóbbi időben ők is egy szédületes töltési teljesítménnyel hívták fel magukra a figyelmet, amikor a G9 egy prototípusa a cég új S4-es, 480 kilowattos töltőjén öt perc alatt 210 kilométerrel növelte hatótávját.

Elképesztő villámtöltőt mutattak be Kínában

Az impresszív technológia ellenére az Xpeng is kis szereplőnek számít, és a gyorsan bővülő kínai piacon kifejezetten szerény, 18 százalékos növekedést tudott csak felmutatni tavaly, amikor 141 ezer autót szállított le.

Ez lehet a legmodernebb kínai villanyautó

Az Xpeng is európai partnert kapott tavaly, a Volkswagennek fognak fejleszteni és 2026-tól gyártani két új típust is a kínai piacra, igaz, nem a nemrég bemutatott, legfejlettebb SEPA 2.0 platformjuk, hanem az előző generáció használatával.

Újabb Volkswagen márka kér kínai segítséget

Felsorolásunkat a Zeekrrel zárjuk, amely a Volvo és Polestar tulajdonos Geely leányvállalata, és a prémium szegmenst célozza meg, a Nio és a Tesla versenytársának szánják. A márka a tavalyi év végén megkezdte európai kiszállításait is.

870 km hatótávval debütált a Zeekr új villanyautója

A Zeekrt mindössze három éve, 2021 márciusában alapították, és első típusuk gyártása 2021 végén kezdődött. A 001 és 007 crossoverek mellett a kínálat része a 009 SUV, valamint a Zeekr X SUV is.

10 millió forint alatt a Zeekr X Kínában, és jön Európába is

A vállalat számos nagy iparági óriással létesített partneri viszonyt. Így a CATL legújabb Qilin aksijaival az ő autójuk érte el először a kínai szabvány szerinti 1000 kilométeres hatótávot, egy Mobileye együttműködés keretében pedig 2024-re L4-es önvezetést ígértek.

A ZEEKR 001 lesz az első 1000 kilométeres villanyautó

A vállalat tavaly 64 százalékkal, 118 ezerre növelte eladásait, de a tavalyi év első kilenc hónapjában több, mint 700 millió dolláros veszteséget halmoztak fel.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás