A papíron egyszerű ügyet a részletek teszik érdekessé, de a teljes igazságot egyelőre még nem tudjuk. Döntés még nincs. Szennyezés A 16 település vízellátásért és szennyvízelvezetéséért felelős WSE, amely a Giga Berlin vízszolgáltatója is, bomba hírt robbantott az elmúlt héten: két éve folyamatosan szennyez a Tesla berlini gyára.PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9yZW50YmVuLmNvbS9odT91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnkmdXRtX21lZGl1bT1jaWtrJnV0bV9jYW1wYWlnbj12YV9wciZ1dG1faWQ9UFIiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vcmVudGJlbi5jb20vaHU/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55JnV0bV9tZWRpdW09Y2lrayZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmFfcHImdXRtX2lkPVBSJywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNy9yZW50YmVuLWN1dG91dC0yMDI0LTA3LTIyLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjQvMDcvcmVudGJlbi1jdXRvdXQtMjAyNC0wNy0yMi5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== A regionális RBB24 portál híre szerint a közműtársaság egy független laborban erősítette meg, hogy a foszfor és nitrogén koncentrációja többször jelentősen meghaladta a határértékeket, ám az autógyártó a felszólítások ellenére nem változtatott a helyzeten. A lap által megkérdezett szakértők szerint mindkét anyag a növények tápanyagforrása, és az emberi szervezetnek is szüksége van rájuk. A foszfor tekintetében 0,5 mg/l a WSE által megszabott határérték, ám a Tesla szennyvízében 2,47-3,37 mg/l értéket mértek. Az RBB24 által idézett szakértő szerint napi 3000 mg felett jelent az anyag problémát az emberi szervezetnek, de 700 milligrammot ajánlatos belőle fogyasztani. A nitrogén esetében 50 mg/l a határérték és a Teslánál 220-240-et mértek. Természetesen a szennyvízből ezek az anyagok nem kerülnek közvetlenül az ivóvízbe, mivel azt először a Münchehoféban található szennyvíztelep megtisztítja. A problémát az jelentheti, hogy a túlzott foszfor és nitrogén szintek a növényzet burjánzáshoz vezetnek a szennyvíztelepen, ezért megnöveli az üzemeltető költségeit a többlet eltávolítása – legalábbis milliós többletkiadásra a költségekre hivatkozott a WSE vezetője a tulajdonos 16 település polgármestereinek küldött levelében. De mi szennyez? A szennyezés már csak azért is érdekes, mert a Tesla német gyárában saját szennyvíztisztító telep működik. Mennyi vizet használ az autógyártás? A Tesla német üzeme eddig a korábban engedélyezett évi 1,8 millió köbméter vízfelhasználás alatt maradt. A vállalat környezeti beszámolója szerint a berlini üzem, autónkén 1,8 köbméter vizet használ majd teljes kapacitásán, ám konkrét számokat a jelenlegi gyártási ütemről nem közöltek. Tavaly nagyjából 190 ezer autót gyártott a vállalat német gyára. A cég globális összesítése szerint 2020-ban autónként 3,1, 2021-ben 3,02, 2022-ben pedig 2,57 köbméter vizet használtak a gyártáshoz. A berlini és a texasi gyár saját szennyvíztisztító teleppel rendelkezik, amely a víz 99 százalékát visszaforgatja. Ennek fényében viszont jó kérdés, hogy akkor mégis honnan származik a szennyezés. A Tesla szóvivője szerint egyedül a konyhák és mellékhelyiségek vizét nem tisztítják meg, az szűrés nélkül folyik a szennyvízhálózatba, de az autógyártás melléktermékét saját szennyvíztelepük kezeli és forgatja vissza. Adataik szerint a berlini vízmű (BWB) sem mért a WSE területéről beérkező vízben megemelkedett értékeket – ezt a lap által megkérdezett vízügyi illetékesek is megerősítették. Az RBB24 által megkérdezett szakértők szerint a foszforszint túllépésének legvalószínűbb forrása különböző tisztítószerek lehetnek, míg a nitrogén kapcsán előfordulhat, hogy pont a gyár saját szennyvíztelepe a ludas, ugyanis emiatt besűrűsödik a víz, és így megnőnek az értékek. A helyi hatóságok azonban a WSE lépeseit sem hagyták kritika nélkül. Mint az RBB24-nek elmondták, a vízmű eljárása eljárásrendi és tartalmi szempontból is problémás volt, a túlzó követelést – a víz elzárását – pedig egyoldalú szempontok vezérelték. A hivatalos szervek szerint a jogszerű döntéshez hiányzott a szükséges adathalmaz és a begyűjtött adatokat sem elemezték átfogó, szakmailag elfogulatlan szempontok szerint, így nincs a döntésnek alapja. Lemondás Az ügyet azonban tovább komplikálják az újabb botrányt kísérő mellékes (politikai) szálak. A WSE eredetileg a vízellátás átmeneti beszüntetését javasolta a polgármestereknek, amely az autógyártó szerint a termelés leállításához vezetett volna. Ám ezt a lépést a települések vezetőinek többsége nem támogatta. Ennek hatására a felügyelőbizottság elnöke, aki Erkner városának CDU-s polgármestere is, váratlanul lemondott a pozícióról, mivel, mint mondta, a továbbiakban nem tudja képviselni a testület döntéseit a külvilág felé. Helyét egy független polgármester vette át. A testület pénteken háromórás rendkívüli ülésen hallgatta meg a vállalat, a vízmű, és az egyéb érintett felek képviselőit. A polgármesterek arra panaszkodtak, hogy az ülést túl gyorsan hívták össze, így nem tudtak megfelelően felkészülni erre, ezért a döntést elnapolták. Címlapkép: Tobias Lindh, YouTube Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!