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
auto
2024. 05. 18. szombat

Tesla szennyezés: megint áll a bál a német gigagyár körül

egyéb
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

A papíron egyszerű ügyet a részletek teszik érdekessé, de a teljes igazságot egyelőre még nem tudjuk.

Döntés még nincs.

Szennyezés

A 16 település vízellátásért és szennyvízelvezetéséért felelős WSE, amely a Giga Berlin vízszolgáltatója is, bomba hírt robbantott az elmúlt héten: két éve folyamatosan szennyez a Tesla berlini gyára.

A regionális RBB24 portál híre szerint a közműtársaság egy független laborban erősítette meg, hogy

a foszfor és nitrogén koncentrációja többször jelentősen meghaladta a határértékeket, ám az autógyártó a felszólítások ellenére nem változtatott a helyzeten.

A lap által megkérdezett szakértők szerint mindkét anyag a növények tápanyagforrása, és az emberi szervezetnek is szüksége van rájuk. 

A foszfor tekintetében 0,5 mg/l a WSE által megszabott határérték, ám a Tesla szennyvízében 2,47-3,37 mg/l értéket mértek. Az RBB24 által idézett szakértő szerint napi 3000 mg felett jelent az anyag problémát az emberi szervezetnek, de 700 milligrammot ajánlatos belőle fogyasztani. A nitrogén esetében 50 mg/l a határérték és a Teslánál 220-240-et mértek.

Természetesen a szennyvízből ezek az anyagok nem kerülnek közvetlenül az ivóvízbe, mivel azt először a Münchehoféban található szennyvíztelep megtisztítja. A problémát az jelentheti, hogy a túlzott foszfor és nitrogén szintek a növényzet burjánzáshoz vezetnek a szennyvíztelepen, ezért megnöveli az üzemeltető költségeit a többlet eltávolítása – legalábbis milliós többletkiadásra a költségekre hivatkozott a WSE vezetője a tulajdonos 16 település polgármestereinek küldött levelében.

De mi szennyez?

A szennyezés már csak azért is érdekes, mert a Tesla német gyárában saját szennyvíztisztító telep működik.

Mennyi vizet használ az autógyártás?
A Tesla német üzeme eddig a korábban engedélyezett évi 1,8 millió köbméter vízfelhasználás alatt maradt. A vállalat környezeti beszámolója szerint a berlini üzem, autónkén 1,8 köbméter vizet használ majd teljes kapacitásán, ám konkrét számokat a jelenlegi gyártási ütemről nem közöltek. Tavaly nagyjából 190 ezer autót gyártott a vállalat német gyára. A cég globális összesítése szerint 2020-ban autónként 3,1, 2021-ben 3,02, 2022-ben pedig 2,57 köbméter vizet használtak a gyártáshoz.  A berlini és a texasi gyár saját szennyvíztisztító teleppel rendelkezik, amely a víz 99 százalékát visszaforgatja.

Ennek fényében viszont jó kérdés, hogy akkor mégis honnan származik a szennyezés.

A Tesla szóvivője szerint egyedül a konyhák és mellékhelyiségek vizét nem tisztítják meg, az szűrés nélkül folyik a szennyvízhálózatba, de az autógyártás melléktermékét saját szennyvíztelepük kezeli és forgatja vissza.

Adataik szerint a berlini vízmű (BWB) sem mért a WSE területéről beérkező vízben megemelkedett értékeket – ezt a lap által megkérdezett vízügyi illetékesek is megerősítették.

Az RBB24 által megkérdezett szakértők szerint a foszforszint túllépésének legvalószínűbb forrása különböző tisztítószerek lehetnek, míg a nitrogén kapcsán előfordulhat, hogy pont a gyár saját szennyvíztelepe a ludas, ugyanis emiatt besűrűsödik a víz, és így megnőnek az értékek.

A helyi hatóságok azonban a WSE lépeseit sem hagyták kritika nélkül. Mint az RBB24-nek elmondták, a vízmű eljárása eljárásrendi és tartalmi szempontból is problémás volt, a túlzó követelést – a víz elzárását – pedig egyoldalú szempontok vezérelték. A hivatalos szervek szerint a jogszerű döntéshez hiányzott a szükséges adathalmaz és a begyűjtött adatokat sem elemezték átfogó, szakmailag elfogulatlan szempontok szerint, így nincs a döntésnek alapja.

Lemondás

Az ügyet azonban tovább komplikálják az újabb botrányt kísérő mellékes (politikai) szálak.

A WSE eredetileg a vízellátás átmeneti beszüntetését javasolta a polgármestereknek, amely az autógyártó szerint a termelés leállításához vezetett volna. Ám ezt a lépést a települések vezetőinek többsége nem támogatta.

Ennek hatására a felügyelőbizottság elnöke, aki Erkner városának CDU-s polgármestere is, váratlanul lemondott a pozícióról, mivel, mint mondta, a továbbiakban nem tudja képviselni a testület döntéseit a külvilág felé. Helyét egy független polgármester vette át.

A testület pénteken háromórás rendkívüli ülésen hallgatta meg a vállalat, a vízmű, és az egyéb érintett felek képviselőit. A polgármesterek arra panaszkodtak, hogy az ülést túl gyorsan hívták össze, így nem tudtak megfelelően felkészülni erre, ezért a döntést elnapolták.

Címlapkép: Tobias Lindh, YouTube

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.