PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL2lvbmlxLTUtZmFjZWxpZnQvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvaW9uaXEtNS1mYWNlbGlmdC8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstNjAweDUwMC12Mi5wbmciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA5L2h5dS1rYW1wYW55b2staW9uaXE1ZmwtYmFubmVyZWstMTk0MHg1MDAtdjIucG5nIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wOS9oeXUta2FtcGFueW9rLWlvbmlxNWZsLWJhbm5lcmVrLTE5NDB4NTAwLXYyLnBuZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 09. 08. vasárnap

Napi 50 kilométer extra hatótávot kínál ez a napelemes tetőbox

Az elektromos autók megjelenésétől foglalkoztatja a felhasználókat a jármű tetejébe integrált napelem, amitől sokan ingyenes közlekedést remélnek. Rendszeresen jelennek meg ilyen próbálkozások nemcsak koncepciómodellekben, de már sorozatgyártásban is.

Mennyit termel az Ioniq 5 tetején a napelem?

A gyakorlatban azonban, figyelembe véve egy személyautó tetejének méretét, a napelemek jelenlegi hatásfokát, és azt a tényt, hogy többnyire nem ideális szögben éri a nap a jármű tetejét, a gyakorlatban napi 5 kilométer körüli extra hatótávval számolhatunk, ami megkérdőjelezi a beruházás rentabilitását.

fotó: GoSun

A GoSun nevű cég most egy érdekes koncepcióval jelentkezett, 1200 W teljesítményű, harmonikaszerűen kihajtogatható napelemeket integrál egy áramvonalas tetőboxba, amivel állításuk szerint ideális esetben naponta akár 50 kilométer extra hatótávot is kaphat egy jó fogyasztású személyautó, bár a cég honlapján az átlagos napi 15-30 kilométeres adat is szerepel.

A megoldás előnye, hogy egyben árnyékolja is a jármű üvegfelületeinek jelentős részét, így a légkondicionálás energiaigénye is csökkenhet, hátránya viszont, hogy menet közben a tetőbox növeli a fogyasztást, azaz csökkenti a hatótávot, ezen kívül, ha nem közvetlenül autómosás után hajtogatjuk ki a napelemeket, akkor egy enyhe szellő mozgathatja annyira a paneleket, hogy az autó motorháztetején lévő por alaposan összekarcolgathatja a fényezést.

fotó: GoSun

Az 1200 W maximális teljesítmény olyan környezetben, ahol legalább egy sima háztartási konnektorról tölteni tudunk, megkérdőjelezi a termék létjogosultságát, a vadkempingezést kedvelők, vagy elektromos hálózattal nem lefedett területre kalandtúrát tervezők azonban hasznát vehetik a megoldásnak.

Aki fantáziát lát az Egyesült Államokban gyártani tervezett termékben, most 100 dollárért előrendelheti, a teljes vételárat 2999 dollárra ígérik.

Hyundai Sonata: évente 1300 km napenergiával

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.