PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MSIgb25jbGljaz0iamF2YXNjcmlwdDp3aW5kb3cub3BlbignaHR0cHM6Ly9hZC5kb3VibGVjbGljay5uZXQvZGRtL3RyYWNrY2xrL04yMjM3MjkwLjM3MzM0MjhWSUxMQU5ZQVVUT1NPSy5IL0IzMzYyMjA4MC40MjA3OTA1Mzc7ZGNfdHJrX2FpZD02MTM2MDk5MDI7ZGNfdHJrX2NpZD0yMzQ4ODkzOTA7ZGNfbGF0PTtkY19yZGlkPTt0YWdfZm9yX2NoaWxkX2RpcmVjdGVkX3RyZWF0bWVudD07dGZ1YT07Z2Rwcj0kR0RQUjtnZHByX2NvbnNlbnQ9JEdEUFJfQ09OU0VOVF83NTU7bHRkPTtkY190ZHY9MScsICdfYmxhbmsnLCAnbm9vcGVuZXInKTsgcmV0dXJuIGZhbHNlOyI+PHBpY3R1cmU+PHNvdXJjZSBzcmNzZXQ9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTYwMHg1MDAtMS5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA1L3NoZWxsLXJlY2hhcmdlLW11bHQtam92by0xMzAweDYwMC0xLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDUvc2hlbGwtcmVjaGFyZ2UtbXVsdC1qb3ZvLTEzMDB4NjAwLTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT48c2NyaXB0IHNyYz0iaHR0cHM6Ly9jZG4uZG91YmxldmVyaWZ5LmNvbS9kdmJtLmpzI2N0eD0zMTgwMTQyMyZjbXA9MzM2MjIwODAmc2lkPTEwMTY5NTk1JnBsYz00MjA3OTA1MzcmYWR2aWQ9MTM5MTk0MzImYWRzcnY9MSZtb249MSZibGs9MCI+PC9zY3JpcHQ+PG5vc2NyaXB0PjxpbWcgc3JjPSJodHRwczovL3Rwcy5kb3VibGV2ZXJpZnkuY29tL3Zpc2l0LmpwZz90YWd0eXBlPWRpc3BsYXkmY3R4PTMxODAxNDIzJmNtcD0zMzYyMjA4MCZzaWQ9MTAxNjk1OTUmcGxjPTQyMDc5MDUzNyZhZHZpZD0xMzkxOTQzMiZhZHNydj0xJmdkcHI9JHtHRFBSfSZnZHByX2NvbnNlbnQ9JHtHRFBSX0NPTlNFTlRfMTI2fSIgd2lkdGg9IjAiIGhlaWdodD0iMCIvPjwvbm9zY3JpcHQ+ Ebben a sorozatban egy nyolcéves, 250.000 kilométert futott Tesla Model X 90D-vel szerzett tapasztalataimról számolok be. Legutóbb egy „agyátültetésről”, azaz az autó médiavezérlő egységének frissítéséről meséltem, most pedig arról, mennyit kell szervizbe járnom ahhoz, hogy SaNYit nyugodt szívvel adhassam át új tulajdonosának. Model X hétköznapok #29: megfiatalodott az autónk a szervizben Az előző epizódban már elkotyogtam, hogy új autót vásároltunk, ezért a Model X feleslegessé vált. Mivel az utód Model Y-t az első negyedéves készletkisöprő akcióban március 31-ig át is kellett venni, hogy minden kedvezményre jogosult legyek, hirtelen három autó lett a családban, ezért minél előbb szerettem volna eladni az X-et. Eladni azonban hibátlan állapotban terveztem. A március végén esedékes MCU cserés szerviznél a kopogó első futómű is szerepelt a hibalistán, amit a szerviz az első felső lengőkarok cseréjével próbált orvosolni, de a kopogás nem szűnt meg. Kaptam hát egy hibalistát, amely várhatóan megoldja majd a gondot, amire azonnal fel is vettem az új szerviz jegyet. Eltelt egy hét, eltelt két hét, de árajánlat csak nem akart jönni. Nagycsütörtökön végre megérkezett, és sokkolt, ugyanis – többek között – nettó 1,5 millióért teljes kormánymű cserét is tartalmazott. Gyorsan kértem egy időpontot a Teslavarázslóhoz, másodvéleményért. Szerencsére egész hamar tudtak is fogadni egy gyors első futómű és kormánymű átnézésre. Ekkor az autó a maga módján tiltakozni kezdett az eladás ellen Először tüntetőleg elromlott a töltőport: szerencsére tölthető maradt, de a töltő ajtó csak applikációból volt nyitható. A második jelenség ijesztőbb volt: mikor épp indultam Vecsésre a szervizbe, fél tucat hibaüzenetet dobott be az autó: ABS, stabilitásvezérlés, regeneratív fékezés stb. letiltva. Ha már jönnek hibajelzések, a legjobb, ha a szervizbe vezető úton jelennek meg. Újraindításkor eltűntek a hibák, de néhány kilométer után ismét megjelentek. Óvatosan (és szomorúan) vágtam neki a 180 kilométeres autópályázásnak egy hűvös hajnalon, de legalább nem tréleren kellett vinnem az autót. Minden jó, ha jó a vége A szervizben gyorsan kiderült és meg is oldódott a banális hiba. Sajnos az ABS jeladó vezetékét az előző javításnál elfelejtették a helyére pattintani, ezért kanyarban hozzáért a kerékhez, kidörzsölődött. Szerencsére balesetet nem okozott, a Teslavarázslónál pedig raktáron lévő alkatrésszel pillanatok alatt megoldották a problémát. A vezetéknek nem szabadon lobognia, hanem abban a pici hurokban kellett volna futni. Az átnézésből nem csak ezért lett javítás: a váci úti szerviz nem találta meg a kopogó első futómű okát, ezért kaptam a hosszú listát a cserélendő alkatrészekről, melyektől talán megoldódna a probléma. Nos, azoktól nem oldódott volna meg, de szerencsére a Teslavarázsló ezt is orvosolta: csupán meg kellett húzni egy csavart a lengéscsillapítón, a kopogás azonnal megszűnt. A jó hírek ezzel még mindig nem értek véget: a másfél milliós kormánymű csere helyett elegendő egy 10.000 forintos porvédő gumi cseréje. Meg is ejtették volna, de épp nem volt raktáron megfelelő utángyártott alkatrész. A nagy kő azért leesett a szívemről. (A korrektség kedvéért hozzá kell tenni, hogy a márkaszerviz nem jogosult a kormánymű egyes alkatrészeit cserélni, csak kompletten cserélhetik.) Azért, hogy ne legyek túlságosan boldog, néhány további kisebb-nagyobb hibát itt is feltártak: szivárog egy háromjáratú szelep a hűtőrendszerben, nem nyit-zár egy légterelő a hűtő előtt, időszerű a HEPA utastér levegőszűrő cseréje és a futóműben több szilent is a végét járja. A javításra július elejére kaptam időpontot, reményeim szerint oda már a következő tulajdonos viszi az autót, én csak a számlát kell fizessem. Mivel a Teslánál már volt nyitott szervizjegyem, a hibák egy részét ott javították május közepén: kapott az autó új első és hátsó alsó lengőkarokat, cserélték a HEPA szűrőt. Sikerült tehát újabb 1,2 millió forintot elkölteni az autóra, igaz, hála nektek, kedves olvasók, még ezt is Tesla ajánlási kreditekkel tudtam fizetni, bár kicsit izgultam, hogy legyen elegendő pontom a teljes számlára. Kiderült az is, miért nem működött az a bizonyos 270.000 forintos FM rádió az MCU2 upgrade után: egy szoftveres beállítás ment félre, javították, így végre reklámokat is hallgathatok vezetés közben, nem csak az én autómban még ingyenes Spotify-t. Végre meghirdethettem A napokban felkerült a hirdetés is a Villanyautó Piacra, de már ezt megelőzően érkezett két érdeklődő is SaNYi-ra. Ha szerencsénk van, olyasvalaki vásárolja meg, aki, ha nem is a megszokott gyakorisággal, de beszámol majd nekünk, nektek az autó további életéről. Milyen az akku negyedmillió kilométerrel? A hirdetés feladásakor vettem észre, hogy éppen egy éve, május közepén írtam az akku állapotáról, így egy cikkel még biztosan érkezem a sorozatban: megtudhatjátok, milyen állapotban van egy 9. évéhez közeledő Model X 90D nagyfeszültségű akkumulátora 256.700 km futás után. Tesla ajánlói program: ha szerkesztőségünk tagjait is szeretnétek támogatni, miközben 180.000 forintos kedvezménnyel vásároltok új Teslát, Szöcske ajánlói linkjéről kezdeményezhetitek a vásárlást. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!