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
auto

600 kilométeres hatótávval érkezik az új Nissan LEAF

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

Bemutatkozott a vadonatúj, harmadik generációs Nissan LEAF, amely a világ első igazi tömeggyártású villanyautóját hozza vissza a piacra.

Ez az autó azonban az utolsó csavarig új, kizárólag az előd nevét viszi tovább, de jól van ez így.

Új korszak

Bár biztosan lesznek majd, akik fanyalognak, hogy az új LEAF már nem az a LEAF, de tudomásul kell venni, hogy az eredeti modellt a 2000-es évek végén tervezték, az új változat pedig a 2020-as évek második felében lép piacra, a mai kor vásárlóját célozza meg.

Ezzel együtt, mindjárt az elején szögezzük le, hogy ez nem egy újabb SUV, hanem egy crossover, átmenet a két világ között.

Az új LEAF-et Japánban tervezték és a csapat a 90-es évek dizájnelemeihez nyúlt vissza, úgy érezték, ennek a korszaknak van most reneszánsza. A harmadik generáció 13 centivel rövidebb, mint elődje, a CMF-EV platformnak köszönhetően viszont a tengelytávolság csak egyetlen centit csökkent, 2,69 méter lett. Az autó magasságban felszereltségtől függően nagyjából 10, szélességben 20 centit nőtt.

A cég képviselői a bemutatót követő kerekasztal beszélgetéseken elmondták, hogy a japánul Ni (kettő) és San (három) szavak többdizájn elemben is visszaköszönnek, ilyen például a holografikus hatást keltő hátsó lámpatest, amely egy kettő és egy három tagú egységből áll.

Kérdésünkre az autó dizájnere elmondta, hogy a csomagtérajtón és a hátsó lámpákon keresztülívelő fekete betét, amely a két tónusú fényezéssel hátulnézetből egybeolvad a hátsó fekete oszlopokkal, szintén egy kis vizuális trükk. Így ugyanis alacsonyabb és szélesebb benyomást kelt az autó, kevésbé tűnik magasnak.

Hét szín lesz választható a külső fényezésben. A modell óriásplakátokon visszaköszönő fő színe a türkizkék lesz, de emellett piros, kék, fehér, fekete és két szürke/ezüst is elérhető.

Kérhető lesz kéttónusú fényezés is – értelemszerűen ebből a fekete autók kimaradnak, tehát csak hat színnél lesz ilyen opció.

Friss alapok

A harmadik generáció a CMF-EV platformra épül. Bár ez önmagában nem új, például a Renault Mégane és a Nissan Ariya is ezt használja, de egyértelmű szakítás az előddel és annak sokat vitatott akkuhűtés nélküli kialakításával.

Az európai változat annyiban különleges, hogy a 0,25-ös légellenállási együttható alacsonyabb, mint a nemzetközi modellé (0,26), ami nem véletlen. A vállalat úgy gondolja, mi itt nagyobb átlagsebességgel haladunk, ezért faragni kellett a paramétereken. Ezt például az egyedi visszapillantó tükrökkel érték el.

Ettől függetlenül ez egy globális modell, de elég hamar elengedték azt, hogy mindenkinek tökéletes legyen. A fókusz Európán volt, de Észak-Amerika és Japán is megkapja. Kína nem volt a célpontok között.

Az európai piacnak kizárólag a brit Sunderlandben található gyár készíti majd az autókat – itt korábban 282 ezer készült az elődből. Az akkukat is itt gyártja majd a szomszédos telken a cég partnere az AESC, amely jelenleg épp a gyártósorokat telepíti.

A típus két akkupakkal lesz kapható: a kisebbik, 52 kWh-s 436, a nagyobbik 75 kwh-s 604 WLTP kilométert tud és mindkettő NMC kémiájú. Az autó természetesen aktív hőmenedzsmenttel rendelkezik, amely mindig optimális hőmérsékletre készíti elő a cellákat a villámtöltéshez.

Hogy mennyire fókuszban volt az európai ügyfél, azt az is mutatja, hogy szokatlan módon megadtak egy 130 km/h-s hatótávot is. A nagyakkus így 330, a kisakkus 224 kilométert tud megtenni, mielőtt tölteni kell.

A DC töltés teljesítménye semmiképp nem kiugró. A kisebb akkupakkot maximum 105, a nagyot 150 kilowattal lehet majd tölteni. Amikor erre rákérdeztünk, az autó termékmenedzsere azt válaszolta, hogy szerintük ez versenyképes, mivel 30 perces 10-80 százalékos töltést tudnak így elérni.

A vállalat hangsúlyozta, hogy számukra a hatékonyság volt a fő szempont, így a 14,2 kWh/100 kilométeres WLTP fogyasztással fél óra alatt 417 km hatótáv tölthető vissza.

Az AC töltés a felszereltségi szint szerint 7,4, illetve 11 kilowattos lesz.

Az autó első körben elsőkerék-hajtással kerül piacra, amelyhez egy vadonatúj villanymotort fejlesztettek. Ez 160 kW teljesítményű és 355 Nm a nyomatéka. A 0-100-as gyorsulás 7,6 másodperc. A műszaki alapok egyébként adottak a kétmotoros összkerékhajtáshoz is, így ez sincs kizárva a jövőben.

Modern tartalom

Az új LEAF belterében két 14,3 colos kijelző található egymás mellett, az operációs rendszert pedig a Google szállítja, beépítve minden szolgáltatásukkal. Ha például a laptopunkon, vagy a telefonunkon ugyanazzal a Google fiókkal vagyunk bejelentkezve, mint az autóban, akkor egy a kanapén ülve elvégzett Google Maps útvonaltervezés könnyen átküldhető lesz az autóra is a másnap reggeli úthoz.

Belül egy sötét és egy világos belső lesz az opció, halványlila hangulatvilágítással. Az utasteret egy elektromosan sötétíthető panorámatető teszi világosabbá.

Akinek a két kijelző nem elég, választhat head-up display-t (HUD) is. Szintén innovatív megoldás a BOSE Personal Plus Premium Audio, ami nemcsak egy remek hifit jelent, de tud például olyat is, hogy a navigáció hangutasításait csak a sofőrhöz közeli hangszóróba küldi, így az kevésbé zavarja az utasokat kedvenc zenéjük vagy a Villanyóra podcast hallgatásában. (A két példából az egyiket lehet, hogy mi találtuk ki).

Különlegesség, hogy a 3,6 kilowattos V2L lehetőség mellett az autó műszakilag támogatja a V2G-t is, amelynél az elektromos hálózat része lehet akkumulátorunk. Ez azokban az országokban lehet érdekes, ahol az áramszolgáltató partner ebben. Elsőként az Egyesült Királyságban indulhat majd el az a funkció, mégpedig a cég 2026-os üzleti évében.

A típus legjobban felszerelt példányaiban alapáron benne lesz a hőszivattyú is, de extraként az olcsóbb változatokhoz is meg lehet majd rendelni.

Az utastér kialakításhoz tartozik még, hogy nincs frunk, azaz első csomagtartó, mivel a cég szerint az a kabinból vett volna el helyet. Ennek hiányában ugyanis minden elektronikát és technikát bezsúfolhattak a motortérbe. A hátsó csomagtartó egyébként 437 literes.

A LEAF is megkapja a Nissan ProPILOT vezetéstámogató rendszerét és megmarad az e-Pedal, egypedálos opció is, amelyet külön gomb kapcsol a műszerfalon.

Mikor és mennyiért?

Az új Nissan LEAF jövő tavasszal érkezik majd a kereskedésekbe. Rákérdeztünk, de a cég egyelőre úgy látja, nem borítja terveiket a jelenlegi ritkaföldfém válság, az autó gyártása emiatt nem fog késni, biztosítva vannak a forrásaik.

Árat egyelőre, azonban nem mond a gyártó, ezt majd a bevezetéshez közelebb jelentik be. Iránymutató lehet azonban, hogy versenytársnak például a Volkswagen ID.3 sorozatát tartják a Nissannál.

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás