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 A Model Y látványos külső megújulása (Juniper frissítés) mellett nagy hangsúlyt kapott a csendesebb utastér, a lágyabb rugózás és a kedvezőbb fogyasztás. Na de mennyivel jobb a hatótáv és a fogyasztás a gyakorlatban? PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cub21vZGFqYWVjb28uaHUiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3Lm9tb2RhamFlY29vLmh1JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9wbGFuZXRlYXJ0aDAxLTEzLTEyMDAteC0xNjAwLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvcGxhbmV0ZWFydGgwMS0xMy0xMjAwLXgtMTYwMC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg==PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cub21vZGFqYWVjb28uaHUiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3Lm9tb2RhamFlY29vLmh1JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9wbGFuZXRlYXJ0aDAxLTE0LTEyMDAteC0xNjAwLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDcvcGxhbmV0ZWFydGgwMS0xNC0xMjAwLXgtMTYwMC5qcGciIGFsdD0iIj48L3BpY3R1cmU+PC9hPg== Mivel a megújult nagy akkus (LR) változatok egyelőre ugyanazzal a bruttó 78 (nettó 75 kWh) kapacitású akkumulátorral érkeznek, amivel a kifutó modellt is szerelték, a hivatalos WLTP hatótávok alapján 3,6-10% közötti fogyasztáscsökkenésre számíthattunk. Tesla Model Y LR RWD Tesla Model Y LR RWD „Juniper” Tesla Model Y LR AWD Tesla Model Y LR AWD „Juniper” WLTP hatótáv 600 km 622 km 533 km 586 km A WLTP adatokról azonban tudjuk, hogy bár patikamérlegen mérik, a valóságtól gyakran távol állnak, ezért az első Juniper tesztautó megkaparintásától folyamatosan szerettük volna megtudni mi a helyzet a valóságban. Február közepén ugyanazon a szakaszon (az M30 autópályán, Miskolc közelében) teszteltem a nagy akkus összkerekes Junipert, ahol tavaly decemberben a hétszemélyes régi összkerekes Model Y-t. Ez a mérés meghökkentő eredményt hozott, fix 90-es tempónál beigazolódott a papírforma, de 110-nél már azonos fogyasztást produkáltak az autók, 130-nál meg egyenesen az újdonság fogyasztása lett magasabb. Ezt annyira nem akartuk elfogadni (a külső körülmények hatására gyanakodtunk), hogy Balázs lelkesen csatlakozott druszájához, TeslaMasterhez, és az M6-oson is végeztek egy fogyasztástesztet. Ezúttal már egyértelműen a megújult Model Y bizonyult takarékosabbnak, sebességtől függően 1,5-3,2 százalékkal. Ezt a mérést azonban befolyásolhatta, hogy az újdonságon Pirelli téli gumi, az elődmodellen pedig négyévszakos Michelin gumi volt, sőt, még a gyári aero-dísztárcsa helyett is más típus volt rajta. A múlt héten megtartott Adria-szimuláció fantázianéven futó 800 kilométeres teszten végre valós körülmények között hasonlíthattuk össze a megújult Model Y fogyasztását és hatótávját az elődmodellel. Tesla Model Y háziverseny az Adriára – az idő pénz A tesztflotta két nagy akkus hátsókerekes (régi és új), valamint egy új kis akkus hátsókerekes Model Y-ból állt és a gumik mérete és típusa, de még azok állapota is megegyezett, mivel mindegyik autó futása 5000 km körül járt. A három autó fogyasztását teszt közben többször (jellemzően 100 kilométerenként) rögzítettük és az adatokat összevetettük. Az első perctől ugyanazt láttuk, amit a végeredmény is mutat: az új autók lényegesen takarékosabbak elődjüknél. Tesla Model Y LR RWD (Juniper) Tesla Model Y LR RWD (pre-Juniper) Tesla Model Y RWD (Juniper) A teljes 800 kilométeres kör javát autópályán 130-ra állított tempomattal tettük meg, az út kisebb részén az M0-án 110-zel haladtunk, és voltak persze útépítés miatti sebességkorlátozások, valamint a Superchargerek és az autópálya felhajtók között is lassítani kellett, de utóbbiak elenyésző arányt tettek ki a hosszú teszt szakasz miatt. Tesla Model Y LR RWD (Juniper) Tesla Model Y RWD (Juniper) Tesla Model Y LR RWD (pre Juniper) Megtett táv 804 km 805 km 811 km Teljes menetidő 7:38 7:45 7:52 Mozgásban töltött idő 7:02 7:02 7:10 Töltési idő 34 perc 40 perc 39 perc Átlagfogyasztás 17,2 kWh/100 km 16,6 kWh/100 km 18,0 kWh/100 km Felhasznált energia 138 kWh 134 kWh 146,3 kWh Sofőr Balázs Tibor Szöcske WLTP hatótáv 622 km 500 km 600 km Akkukapacitás (bruttó/nettó) 78,1 / 75,0 kWh 64,0 / 60,5 kWh 78,1 / 75,0 kWh Hajtás hátsó kerék hátsó kerék hátsó kerék Tömeg (sofőrrel) 1976 kg 2003 kg 1959 kg Kerékméret, gumiabroncs Hankook nyári, 19″ Hankook nyári, 19″ Hankook nyári, 19″ Méretek (hossz / szélesség / magasság) 4790 / 1982 / 1624 mm 4790 / 1982 / 1624 mm 4750 / 1920 / 1624 mm A teljes szakaszon a nagy akkus új Model Y 17,2 kWh/100 km átlagfogyasztást produkált, ami 4,7%-kal kedvezőbb a szintén nagy akkus régi Model Y kerek 18 kWh-s értékénél. A kis akkus frissített autó mindkettőnél jobban fogyasztott, megelégedett 16,6 kWh-val 100 kilométerenként, amiről azt gyanítjuk, hogy elsősorban az LFP akku lényegesen kisebb előfűtési igényéből fakadhatott. A két autóban zajt is mértünk, ugyanazon az útszakaszon, közvetlenül egymás után. 130 km/h sebességgel haladva a régi autóban 66 dB feletti értékeket jelzett a műszer, míg az új autóban 65 dB alatt mozgott a kijelzés, azaz nagyjából 1,5 dB a javulás. Kíváncsiak voltunk arra is, hogy a csendesebb utastér mennyire köszönhető a jobb zajszigetelésnek és milyen mértékben az olyan trükköknek, mint a külső tükörre kifejezetten a kisebb szélzaj miatt rajzolt él. Ezért álló autóknál, külső zajforrással – egy az autó előtt működő fűkasza mellett – is megmértük a zajszintet. Ebben az esetben lényegesen nagyobb eltérést mértünk: az anyósülésre helyezett műszerrel a régi autóban 60 dB feletti, az újban 55 körüli értékeket olvastunk le a zajszintmérőről. Érdemes megemlíteni, hogy az eredményeket jelentős mértékben befolyásolja a műszer elhelyezése: a szélvédőre tapasztott műszerrel gyakorlatilag nem volt különbség a kijelzett értékben, hiszen a benzinmotoros fűkasza szinte közvetlenül a szélvédő előtt zajongott. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!