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 A kínai Dongchedi autós oldal ADAS tesztjéhez hasonló méretűt még nem láttunk: 36 különböző típus vezetéstámogatóját hasonlították össze, hogy leteszteljék az automata biztonsági rendszereket. Tökéletesen egyik sem működött, de azért látszott, mely gyártók rendszerei jobbak vagy gyengébbek. Papíron tudják Gyakorlatilag a kínai autógyártás teljes elitjét, meg némi amerikai és német import árut vonultatott fel az a teszt, amelyet egy lezárt autópálya-szakaszon rendezett meg az autós oldal.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 Az egészet egy másfél órás kínai nyelvű videóban is közreadták, de aki ezt nem nézné végig, annak a Car News China segítségével megmutatjuk táblázatban, melyik márka hogyan teljesített. (Az alábbi videóhoz a fogaskerék használatával bekapcsolható a YouTube automatikus felirat fordítása magyar nyelvre. Nem lesz tökéletes, de több, mint a semmi.) A különböző márkák különböző ADAS rendszereket használnak. Hogy melyik autóban pontosan melyik van, az néha a felszereltségi szinttől is függ, de megpróbáltuk – némi AI segítséggel – összegyűjteni egy táblázatba az általános adatokat: Autómodell ADAS gyártó / rendszer Aion RT Feltehetőleg saját GAC rendszer, Nvidia Orin-X Aito M7 / M8 / M9 Huawei – ADS 2.0 / 3.3 rendszer Avatr 07 / 12 Huawei – ADS 2.0 / 4.0 Baojun Xiangjing Valószínűleg GM-Wuling belső fejlesztés Han DM / Han L / Seagull / Song Pro DM / Tang L DM, Denza Z9 GT EV, FCB Bao 5 BYD – DiPilot / BAS rendszer (modellfüggő) Exeed Exlantix ET Chery – Huawei ADS vagy Mobileye (változattól függően) Firefly / Nio ES6 / Onvo L60 Nio Pilot GAC-Honda P7 Honda – Honda Sensing rendszer GWM Wey Lanshan Qualcomm – Snapdragon Ride platform iCar V23 Horizon Robotics – Journey chip, bizonyos változatokon Huawei ADS Leapmotor C10 Leapmotor – házon belül fejlesztett Leapmotor Pilot Li Auto L6 Li Auto – Li AD Max rendszer, Nvidia Orin-X Luxeed R7 Huawei – ADS 3.0, HarmonyOS Lynk&Co 900 /Zeekr 001 / 7X Geely saját, valószínűleg Zeekr AD, Nvidia Orin-X Mercedes-Benz C-osztály Mercedes-Benz – Drive Pilot, Bosch Tesla Model 3 / X Tesla – Tesla Vision, Tesla FSD chip Toyota bZ3X Momenta – Momenta 5.0, Nvidia Orin-X Volkswagen Passat Volkswagen – IQ.Drive rendszer (Mobileye / Bosch alapokon) Xiaomi SU7 / SU7 Ultra Xiaomi – Xiaomi Pilot rendszer, Nvidia Orin-X Xpeng G6 / P7+ Xpeng – XNGP, Nvidia Orin-X Azt is kilistáztuk, az ismert adatok szerint mely típusokon van LiDAR szenzor (ezt később csillaggal jelöljük a típusnévnél): Modell LiDAR részletek Aion RT felszereltségtől függ van-e LiDAR Aito M7 és M9 4 LiDAR: 1 tetőn, 2 oldalt, 1 hátul Avatr 07 és 12 LiDAR a tetőn, Huawei ADS rendszerben BYD Han és Tang L 1 LiDAR a tetőn Denza Z9 GT EV 2 LiDAR egység, BYD BAS 3.0+ rendszer része Exeed Exlantix ET LiDAR a prémium felszereltségű változatokban Leapmotor C10 LiDAR a fejlettebb felszereltségi szinteken Li Auto L6 LiDAR a Max felszereltségű változatokban Luxeed R7 Tetőre szerelt LiDAR a felsőbb felszereltségű változatokon Lynk&Co 900 LiDAR szenzor a csúcskategóriás kivitelekben Nio ES6 Alapfelszereltségként tetőre szerelt LiDAR Onvo L60 LiDAR szenzor a Max verziókban Xiaomi SU7 Ultra Tetőre szerelt LiDAR az Ultra kivitelben Zeekr 001 Tetőre szerelt LiDAR a magasabb felszereltségű modelleken Zeekr 7X LiDAR elérhető a felsőbb változatokban Autópálya Az első hat teszt olyan helyzeteket vizsgált, amelyek mindennaposak lehetnek egy autópályán. Ilyen, amikor hirtelen előtűnik egy akadály, egy építkezés miatt teherautó áll a sávban, van egy ideiglenes terelés, az előttünk haladó hirtelen kikerül valamit, és ekkor látjuk csak meg a sávban lévő veszélyt, valaki agresszíven bevág elénk a felhajtónál, vagy egy vad, jelen esetben egy mű-vaddisznó szalad át előttünk. A táblázatban a LiDAR-os autók neve mellé egy csillagot tettünk. Típus Eredmény Hirtelen akadály autópályán Teherautó áll a sávban Ideiglenes lezárás a pályán Az előttünk haladó kikerül valamit Agresszív besorolás Vadveszély Tesla Model 3 5/6 Y Y Y Y Y N Tesla Model X 5/6 Y Y N Y Y Y GWM Wey Lanshan 3/6 Y Y N Y N N Xpeng G6 3/6 Y Y N Y N N Aito M9* 3/6 Y N Y N Y N Luxeed R7* 3/6 Y Y Y N N N Denza Z9 GT EV* 3/6 N Y Y N Y N Aion RT* 2/6 Y N Y N N N Toyota bZ3X 2/6 Y Y N N N N Avatr 12* 2/6 Y N Y N N N Aito M7* 2/5 N Y Y N N – Avatr 07* 2/5 N Y Y N N – Li Auto L6* 1/6 N Y N N N N Xiaomi SU7 1/6 N Y N N N N Aito M8* 1/5 N Y N N N – BYD Tang L DM* 1/5 N Y N N – N iCar V23 1/5 N Y N N – N Xiaomi SU7 Ultra* 1/4 N Y N N – – BYD Seagull 1/4 N Y N N – – FCB (BYD) Bao 5 1/4 Y N N N – – Nio ES6* 1/4 – – N Y N N Zeekr 001* 0/6 N N N N N N Baojun Xiangjing 0/6 N N N N N N Lynk&Co 900* 0/6 N N N N N N BYD Han L* 0/5 N N N N N – Leapmotor C10 0/5 N N N N – N VW Passat 0/5 N N N N – N GAC-Honda P7 0/5 N N N N – N BYD Han DM 0/4 N N N N – N Zeekr 7X *0/4 N N N N – – Xpeng P7+ 0/4 N N N N – – BYD Song Pro DM 0/4 N N N N – – Onvo L60* 0/4 N N N N – – Mercedes-Benz C-class 0/4 – – N N N N Exeed Exlantix ET 0/4 N N N N – – Firefly 0/4 N N N N – – A fenti tesztek pontszámai magukért beszélnek – részleteket a videóban lehet látni. A Tesla első helye nem meglepő, hiszen a gyártó évek óta az EuroNCAP legmagasabb pontszámát kapja az ütközésmegelőző biztonsági funkcióira. Az viszont furcsa, hogy a BYD DiPilot / God’s Eye rendszere, a Geely márkáinak megoldása, illetve a Nio vezetéstámogatója ilyen csúnyán leszerepeltek. Mivel a Denza, a BYD egyik prémium sportmárkája kevésbé szenvedett megsemmisítő vereséget, feltételezzük, hogy ebben a típusban a God’S Eye egyik drágább, fejlettebb változata szerepelt nagyobb számítási teljesítménnyel, több szenzorral. Város A másik tesztsorozat 9 részből állt és a városi baleseteket szimulálta. Ebben sok volt a körforgalom, az úton átszaladó gyalogos és gyerek, biciklis, de volt lerobbant autót replikáló teszt is. Ezekről egy külön 1 óra 9 perces videó készült, amihez szintén lehet magyar feliratot varázsolni a YouTube-on. A táblázatban a LiDAR-os autók neve mellé egy csillagot tettünk. Típus Eredmény Körforgalom Besorolás körforga-lomban Gyerek szalad át Lerobbant autó 180 fokos forduló Keresztben gyalogos Tolatás Agresszív e-bike Holtteres balra fordulás Tesla Model X 8/9 Y Y Y Y Y Y N Y Y Luxeed R7* 7/9 N Y Y Y N Y Y Y Y Avatr 12* 7/9 Y Y Y N N Y Y Y Y Toyota bZ3X 7/9 Y Y Y Y Y N N Y Y Avatr 07* 6/9 N Y Y Y N Y Y Y N FCB (BYD) Bao 5 6/9 N Y Y Y N Y Y Y N Aito M7* 5/9 N Y Y Y N Y Y N N Aito M8* 5/9 N Y Y N N Y Y Y N Tesla Model 3 5/9 Y N Y N N Y N Y Y Aito M9* 5/9 N Y Y N N Y Y Y N Denza Z9 GT EV* 5/9 N Y Y N Y N Y N Y Aion RT* 5/9 N Y Y Y Y Y N N N Lynk & Co 900* 4/9 Y N N Y Y Y N N N BYD Han L EV* 4/9 N Y N Y N N Y Y N Nio ES6* 4/9 Y Y Y N N N N N Y Xpeng G6 3/9 N Y N Y Y N N N N Xpeng P7+ 3/9 N Y N Y Y N N N N Xiaomi SU7 3/9 N Y N N Y N N N Y Xiaomi SU7 Ultra* 3/9 N Y N N N Y N N Y BYD Han DM 3/9 N Y Y N Y N N N N Li Auto L6* 3/9 N Y Y N Y N N N N GWM Wey Lanshan 2/9 N Y N N N Y N N N Zeekr 7X* 2/8 N N N – N Y N N Y Zeekr 001* 1/9 N N N N N Y N N N Onvo L60* 1/9 N N N Y N N N N N Baojun Xiangjing 0/9 N N N N N N N N N A városi tesztet is egy Tesla nyerte, de furcsa, hogy az elvileg azonos rendszert futtató Model 3 (Highland) hárommal többet rontott. A Huawei rendszerei viszont ebben a sorozatban jobban szerepeltek, a sereghajtók a Zeekr (Geely) rendszerei, a Nio Onvo márkájának vezetéstámogatója, valamint a Wuling szedánja voltak. Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!