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
auto

Nagy kínai vezetéstámogató-teszt: 36 típus 216 balesetet okozott

önvezetés
PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjQvcHJlc2FsZXMvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY0L3ByZXNhbGVzLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9raWEtZXY0LTYwMHg1MDAtMDcxNi5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA3L2tpYS1ldjQtMTMwMHgxNjAwLTA3MTYuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wNy9raWEtZXY0LTEzMDB4MTYwMC0wNzE2LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

A kínai Dongchedi autós oldal ADAS tesztjéhez hasonló méretűt még nem láttunk: 36 különböző típus vezetéstámogatóját hasonlították össze, hogy leteszteljék az automata biztonsági rendszereket.

Tökéletesen egyik sem működött, de azért látszott, mely gyártók rendszerei jobbak vagy gyengébbek.

Papíron tudják

Gyakorlatilag a kínai autógyártás teljes elitjét, meg némi amerikai és német import árut vonultatott fel az a teszt, amelyet egy lezárt autópálya-szakaszon rendezett meg az autós oldal.

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

Az egészet egy másfél órás kínai nyelvű videóban is közreadták, de aki ezt nem nézné végig, annak a Car News China segítségével megmutatjuk táblázatban, melyik márka hogyan teljesített. (Az alábbi videóhoz a fogaskerék használatával bekapcsolható a YouTube automatikus felirat fordítása magyar nyelvre. Nem lesz tökéletes, de több, mint a semmi.)

A különböző márkák különböző ADAS rendszereket használnak. Hogy melyik autóban pontosan melyik van, az néha a felszereltségi szinttől is függ, de megpróbáltuk – némi AI segítséggel – összegyűjteni egy táblázatba az általános adatokat:

Autómodell ADAS gyártó / rendszer
Aion RT Feltehetőleg saját GAC rendszer, Nvidia Orin-X
Aito M7 / M8 / M9 Huawei – ADS 2.0 / 3.3 rendszer
Avatr 07 / 12 Huawei – ADS 2.0 / 4.0
Baojun Xiangjing Valószínűleg GM-Wuling belső fejlesztés
Han DM / Han L / Seagull / Song Pro DM / Tang L DM, Denza Z9 GT EV, FCB Bao 5 BYD – DiPilot / BAS rendszer (modellfüggő)
Exeed Exlantix ET Chery – Huawei ADS vagy Mobileye (változattól függően)
Firefly / Nio ES6 / Onvo L60 Nio Pilot
GAC-Honda P7 Honda – Honda Sensing rendszer
GWM Wey Lanshan Qualcomm – Snapdragon Ride platform
iCar V23 Horizon Robotics – Journey chip, bizonyos változatokon Huawei ADS
Leapmotor C10 Leapmotor – házon belül fejlesztett Leapmotor Pilot
Li Auto L6 Li Auto – Li AD Max rendszer, Nvidia Orin-X
Luxeed R7 Huawei – ADS 3.0, HarmonyOS
Lynk&Co 900 /Zeekr 001 / 7X Geely saját, valószínűleg Zeekr AD, Nvidia Orin-X
Mercedes-Benz C-osztály Mercedes-Benz – Drive Pilot, Bosch
Tesla Model 3 / X Tesla – Tesla Vision, Tesla FSD chip
Toyota bZ3X Momenta – Momenta 5.0, Nvidia Orin-X
Volkswagen Passat Volkswagen – IQ.Drive rendszer (Mobileye / Bosch alapokon)
Xiaomi SU7 / SU7 Ultra Xiaomi – Xiaomi Pilot rendszer, Nvidia Orin-X
Xpeng G6 / P7+ Xpeng – XNGP, Nvidia Orin-X

Azt is kilistáztuk, az ismert adatok szerint mely típusokon van LiDAR szenzor (ezt később csillaggal jelöljük a típusnévnél):

Modell LiDAR részletek
Aion RT felszereltségtől függ van-e LiDAR
Aito M7 és M9 4 LiDAR: 1 tetőn, 2 oldalt, 1 hátul
Avatr 07 és 12 LiDAR a tetőn, Huawei ADS rendszerben
BYD Han és Tang L 1 LiDAR a tetőn
Denza Z9 GT EV 2 LiDAR egység, BYD BAS 3.0+ rendszer része
Exeed Exlantix ET LiDAR a prémium felszereltségű változatokban
Leapmotor C10 LiDAR a fejlettebb felszereltségi szinteken
Li Auto L6 LiDAR a Max felszereltségű változatokban
Luxeed R7 Tetőre szerelt LiDAR a felsőbb felszereltségű változatokon
Lynk&Co 900 LiDAR szenzor a csúcskategóriás kivitelekben
Nio ES6 Alapfelszereltségként tetőre szerelt LiDAR
Onvo L60 LiDAR szenzor a Max verziókban
Xiaomi SU7 Ultra Tetőre szerelt LiDAR az Ultra kivitelben
Zeekr 001 Tetőre szerelt LiDAR a magasabb felszereltségű modelleken
Zeekr 7X LiDAR elérhető a felsőbb változatokban

Autópálya

Az első hat teszt olyan helyzeteket vizsgált, amelyek mindennaposak lehetnek egy autópályán. Ilyen, amikor hirtelen előtűnik egy akadály, egy építkezés miatt teherautó áll a sávban, van egy ideiglenes terelés, az előttünk haladó hirtelen kikerül valamit, és ekkor látjuk csak meg a sávban lévő veszélyt, valaki agresszíven bevág elénk a felhajtónál, vagy egy vad, jelen esetben egy mű-vaddisznó szalad át előttünk.

A táblázatban a LiDAR-os autók neve mellé egy csillagot tettünk.

Típus Eredmény Hirtelen akadály autópályán Teherautó áll a sávban Ideiglenes lezárás a pályán Az előttünk haladó kikerül valamit Agresszív besorolás Vadveszély
Tesla Model 3 5/6 Y Y Y Y Y N
Tesla Model X 5/6 Y Y N Y Y Y
GWM Wey Lanshan 3/6 Y Y N Y N N
Xpeng G6 3/6 Y Y N Y N N
Aito M9* 3/6 Y N Y N Y N
Luxeed R7* 3/6 Y Y Y N N N
Denza Z9 GT EV* 3/6 N Y Y N Y N
Aion RT* 2/6 Y N Y N N N
Toyota bZ3X 2/6 Y Y N N N N
Avatr 12* 2/6 Y N Y N N N
Aito M7* 2/5 N Y Y N N
Avatr 07* 2/5 N Y Y N N
Li Auto L6* 1/6 N Y N N N N
Xiaomi SU7 1/6 N Y N N N N
Aito M8* 1/5 N Y N N N
BYD Tang L DM* 1/5 N Y N N N
iCar V23 1/5 N Y N N N
Xiaomi SU7 Ultra* 1/4 N Y N N
BYD Seagull 1/4 N Y N N
FCB (BYD) Bao 5 1/4 Y N N N
Nio ES6* 1/4 N Y N N
Zeekr 001* 0/6 N N N N N N
Baojun Xiangjing 0/6 N N N N N N
Lynk&Co 900* 0/6 N N N N N N
BYD Han L* 0/5 N N N N N
Leapmotor C10 0/5 N N N N N
VW Passat 0/5 N N N N N
GAC-Honda P7 0/5 N N N N N
BYD Han DM 0/4 N N N N N
Zeekr 7X *0/4 N N N N
Xpeng P7+ 0/4 N N N N
BYD Song Pro DM 0/4 N N N N
Onvo L60* 0/4 N N N N
Mercedes-Benz C-class 0/4 N N N N
Exeed Exlantix ET 0/4 N N N N
Firefly 0/4 N N N N

A fenti tesztek pontszámai magukért beszélnek – részleteket a videóban lehet látni. A Tesla első helye nem meglepő, hiszen a gyártó évek óta az EuroNCAP legmagasabb pontszámát kapja az ütközésmegelőző biztonsági funkcióira.

Az viszont furcsa, hogy a BYD DiPilot / God’s Eye rendszere, a Geely márkáinak megoldása, illetve a Nio vezetéstámogatója ilyen csúnyán leszerepeltek. Mivel a Denza, a BYD egyik prémium sportmárkája kevésbé szenvedett megsemmisítő vereséget, feltételezzük, hogy ebben a típusban a God’S Eye egyik drágább, fejlettebb változata szerepelt nagyobb számítási teljesítménnyel, több szenzorral.

Város

A másik tesztsorozat 9 részből állt és a városi baleseteket szimulálta. Ebben sok volt a körforgalom, az úton átszaladó gyalogos és gyerek, biciklis, de volt lerobbant autót replikáló teszt is.

Ezekről egy külön 1 óra 9 perces videó készült, amihez szintén lehet magyar feliratot varázsolni a YouTube-on.

A táblázatban a LiDAR-os autók neve mellé egy csillagot tettünk.

Típus Eredmény Körforgalom Besorolás körforga-lomban Gyerek szalad át Lerobbant autó 180 fokos forduló Keresztben gyalogos Tolatás Agresszív e-bike Holtteres balra fordulás
Tesla Model X 8/9 Y Y Y Y Y Y N Y Y
Luxeed R7* 7/9 N Y Y Y N Y Y Y Y
Avatr 12* 7/9 Y Y Y N N Y Y Y Y
Toyota bZ3X 7/9 Y Y Y Y Y N N Y Y
Avatr 07* 6/9 N Y Y Y N Y Y Y N
FCB (BYD) Bao 5 6/9 N Y Y Y N Y Y Y N
Aito M7* 5/9 N Y Y Y N Y Y N N
Aito M8* 5/9 N Y Y N N Y Y Y N
Tesla Model 3 5/9 Y N Y N N Y N Y Y
Aito M9* 5/9 N Y Y N N Y Y Y N
Denza Z9 GT EV* 5/9 N Y Y N Y N Y N Y
Aion RT* 5/9 N Y Y Y Y Y N N N
Lynk & Co 900* 4/9 Y N N Y Y Y N N N
BYD Han L EV* 4/9 N Y N Y N N Y Y N
Nio ES6* 4/9 Y Y Y N N N N N Y
Xpeng G6 3/9 N Y N Y Y N N N N
Xpeng P7+ 3/9 N Y N Y Y N N N N
Xiaomi SU7 3/9 N Y N N Y N N N Y
Xiaomi SU7 Ultra* 3/9 N Y N N N Y N N Y
BYD Han DM 3/9 N Y Y N Y N N N N
Li Auto L6* 3/9 N Y Y N Y N N N N
GWM Wey Lanshan 2/9 N Y N N N Y N N N
Zeekr 7X* 2/8 N N N N Y N N Y
Zeekr 001* 1/9 N N N N N Y N N N
Onvo L60* 1/9 N N N Y N N N N N
Baojun Xiangjing 0/9 N N N N N N N N N

A városi tesztet is egy Tesla nyerte, de furcsa, hogy az elvileg azonos rendszert futtató Model 3 (Highland) hárommal többet rontott. A Huawei rendszerei viszont ebben a sorozatban jobban szerepeltek, a sereghajtók a Zeekr (Geely) rendszerei, a Nio Onvo márkájának vezetéstámogatója, valamint a Wuling szedánja voltak.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás