Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfői sajtótájékoztatóján a KRESZ várható módosításai kapcsán elmondta, hogy a lakosság nem támogatja a magyar autópályákon jelenleg érvényes 130 km/h-s sebességhatár felemelését, ugyanakkor a miniszter szerint az autópályán most is 140-150 km/h a valós átlagsebesség, de ellenállás tapasztalható, ha ennek hivatalossá tételéről van szó, pedig mint fogalmazott, „minek építettünk autópályát, ha nem engedjük, hogy haladjon a közlekedés‟. Sokakban felmerült a kérdés, hogy valóban a 150 km/h-ra emelt megengedett sebesség lenne-e a megoldás a közlekedés felgyorsítására? Nézzünk egy gyakorlati példát! Az elektromos autók jelentős része lehetőséget biztosít az utazások adatainak naplózására, mi is egy ilyen adatbázist néztünk át.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 Az alábbi képeken egy olyan utazás adatai láthatók, ahol a járművezető az autópályás szakaszon végig 150 km/h-s sebességre törekedett (nyilvánvalóan Németországban, sebességkorlátozás nélküli autópálya-szakaszon tette ezt). A 96 kilométer hosszú útból mindössze 5 kilométer volt az autópálya felhajtó elérése, városi szakaszon, a lehajtó után pedig ennél is kevesebbet, csupán 3,5 kilométert tett meg egy kistelepülésen lévő célpontig, azaz 87,5 kilométert, a teljes út 91 százalékát autópályán tette meg. A folyamatos gyorshajtás ellenére a teljes út átlagsebessége csupán 100 km/h lett, ugyanis az 58 perces utazási időből az első 5 kilométer megtétele 15 percet, az utolsó 3,5 kilométer pedig 6 percet igényelt. A rögzített adatokból az is kiderül, hogy az átlagfogyasztás 23,7 kWh/100 km volt, igaz, ebben nem csak a tempó, de az is közrejátszott, hogy induláskor 48 fokról kellett lehűteni a napon parkoló autó utasterét. Összehasonlításképp, ugyanez az autó, ugyanezt az utat gyorshajtás nélkül és hűvös garázsból indulva 18 kWh/100 km körüli átlagfogyasztással szokta megtenni, igaz, akkor 5 perccel később ér célba. Talán hihetetlennek tűnik, de valóban nem több 5 percnél, amit a gyorshajtással nyerni lehet. Ha kiszámoljuk, 88 km-t fix 150-nel megtenni 35 percig tart, ami 130 km/h sebességgel 40 percre nő. Persze nappali forgalomban egyik esetben sem tud végig a kívánt maximális sebességgel haladni az autópályán az autó, forgalmi okokból időnként lassításra kényszerül, tehát a gyakorlatban 5 percnél is kevesebb az időnyereség egy közel 100 kilométeres úton. A fentieket figyelembe véve én inkább 5 perccel előbb indulok, mint kockáztassak egy gyorshajtásért járó büntetést, nagyobb eséllyel legyek baleset részese, ne tudjam használni az Autopilot vezetéstámogatót, hisz az csak 140-ig működik a Teslán, 5 kWh-val több energiát használjak fel. Ti szoktatok gyorshajtani? Írjátok meg kommentben! Csak őszintén, tudjuk, hogy mindenki sokat jár a német autópályán. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!