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 Lázár János építési és közlekedési miniszter hétfői sajtótájékoztatóján a KRESZ várható módosításai kapcsán elmondta, hogy a lakosság nem támogatja a magyar autópályákon jelenleg érvényes 130 km/h-s sebességhatár felemelését, ugyanakkor a miniszter szerint az autópályán most is 140-150 km/h a valós átlagsebesség, de ellenállás tapasztalható, ha ennek hivatalossá tételéről van szó, pedig mint fogalmazott, „minek építettünk autópályát, ha nem engedjük, hogy haladjon a közlekedés‟. Sokakban felmerült a kérdés, hogy valóban a 150 km/h-ra emelt megengedett sebesség lenne-e a megoldás a közlekedés felgyorsítására? Nézzünk egy gyakorlati példát! Az elektromos autók jelentős része lehetőséget biztosít az utazások adatainak naplózására, mi is egy ilyen adatbázist néztünk át. Az alábbi képeken egy olyan utazás adatai láthatók, ahol a járművezető az autópályás szakaszon végig 150 km/h-s sebességre törekedett (nyilvánvalóan Németországban, sebességkorlátozás nélküli autópálya-szakaszon tette ezt). A 96 kilométer hosszú útból mindössze 5 kilométer volt az autópálya felhajtó elérése, városi szakaszon, a lehajtó után pedig ennél is kevesebbet, csupán 3,5 kilométert tett meg egy kistelepülésen lévő célpontig, azaz 87,5 kilométert, a teljes út 91 százalékát autópályán tette meg. A folyamatos gyorshajtás ellenére a teljes út átlagsebessége csupán 100 km/h lett, ugyanis az 58 perces utazási időből az első 5 kilométer megtétele 15 percet, az utolsó 3,5 kilométer pedig 6 percet igényelt. A rögzített adatokból az is kiderül, hogy az átlagfogyasztás 23,7 kWh/100 km volt, igaz, ebben nem csak a tempó, de az is közrejátszott, hogy induláskor 48 fokról kellett lehűteni a napon parkoló autó utasterét. Összehasonlításképp, ugyanez az autó, ugyanezt az utat gyorshajtás nélkül és hűvös garázsból indulva 18 kWh/100 km körüli átlagfogyasztással szokta megtenni, igaz, akkor 5 perccel később ér célba. Talán hihetetlennek tűnik, de valóban nem több 5 percnél, amit a gyorshajtással nyerni lehet. Ha kiszámoljuk, 88 km-t fix 150-nel megtenni 35 percig tart, ami 130 km/h sebességgel 40 percre nő. Persze nappali forgalomban egyik esetben sem tud végig a kívánt maximális sebességgel haladni az autópályán az autó, forgalmi okokból időnként lassításra kényszerül, tehát a gyakorlatban 5 percnél is kevesebb az időnyereség egy közel 100 kilométeres úton. A fentieket figyelembe véve én inkább 5 perccel előbb indulok, mint kockáztassak egy gyorshajtásért járó büntetést, nagyobb eséllyel legyek baleset részese, ne tudjam használni az Autopilot vezetéstámogatót, hisz az csak 140-ig működik a Teslán, 5 kWh-val több energiát használjak fel. Ti szoktatok gyorshajtani? Írjátok meg kommentben! Csak őszintén, tudjuk, hogy mindenki sokat jár a német autópályán. Szűcs Gábor2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!