Amikor idén áprilisban a sanghaji szalonon jártunk, lépten-nyomon az Aion Y Plus modelljébe botlottunk a városban. Európába most nem ezt, hanem két másik modellt hoztak el. Aion V A GAC Group az ötödik legnagyobb kínai autógyártó, évente nagyjából 800 ezer autót adnak el, második számú márkájuk pedig az Aion, amit 2019-ben indítottak útnak. Az Aion V második generációja 2024-ben mutatkozott be és a márka friss AEP 3.0 platformjára épül. Ezt használja egyébként a csak Kínában kapható Toyota bZ3X is, amely a GAC-nál készül és közös fejlesztés volt. GAC Aion V Hosszúság (mm) 4605 Szélesség (mm) 1876 Magasság (mm) 1686 Tengelytáv (mm) 2775 Tömeg (kg) 1780-1880 Csomagtartó (l) 427-978 Ülőhelyek száma 5 Nettó akkukapacitás (kWh) 75,26 Akkukémia LFP Hatótáv (WLTP, km) 510 Végsebesség (km/h) 160 Teljesítmény/Nyomaték (kW / Nm) 150 / 210 Töltési Teljesítmény (AC/DC, KW) 7 / 180 Villámtöltés ideje (10-80%, perc) 24 Plug & Charge ? V2L 3,3 kW Indulóár (EUR) becsült HUF 35.990 14,2 millió A 4,6 méteres SUV modernebb villanyautós technológiát és gazdag felszereltséget ígér. Az első ülések például nyolc ponton masszíroznak, de az igazi érdekesség a középkonzolban van – erre majd még visszatérünk. Az Aion V a cég Magazin Battery 2.0 nevű fejlesztését használja, amely a vállalat szerint egy rendkívül biztonságos kialakítású akkupakkot jelent. Az akkugarancia 8 év / 200 ezer km. A passzív biztonság mellett a pakk nitrogéngázzal is küzd az akkutűz ellen. Az akkucellák hűtését a hagyományos alsó hűtőlemezes megoldáshoz képest megduplázták, felül is van egy ilyen hőelvezető, így talán már kevésbé meglepő a 24 perces 10-80-as töltési idő és remélhetőleg a többszöri villámtöltés során sem melegszik túl a 75 kWh-s akku. Az autó csomagtere alapesetben 427 literes, amit ledöntött ülésekkel közel egy köbméteresre növelhető. Frunk, azaz első csomagtér nem került a kocsiba, pedig ha másnak nem, egy kábeltartónak azért lett volna hely. Az utastérben két képernyő található, gombokat csak a kormánykerékre tettek. A dupla telefontartó egyike tölt csak. A középkonzol könyöktámaszába viszont nemcsak egy rekeszt, hanem egy hűtőt is beépítettek. A prémium anyaghasználatnak köszönhetően, ha nem tudnánk, hogy egy kínai autóban ülünk, simán valami európai prémiumra tippelnénk, de hogy vezetés közben is így éreznénk-e, azt azért így álló helyzetben nem lehetett megmondani. A hátsó lábtér bőséges. A típus német indulóára 36 ezer euró lesz, ami a 14 millió forintos kategóriába teszi a kocsit. Ez így elsőre még menetteszt nélkül is elég versenyképesnek tűnik, főleg hogy egyes források szerint a hőszivattyú és a fent említett hűtő is alapáras lesz. Aion UT Ennél is érdekesebb modell lehet a kisebb Aion UT. Ez egy 4,2 méteres ötajtós autó, amely az Aion V-hez hasonlóan a modern AEP 3.0 platformot használja, de egy még kompaktabb formába csomagolja. Az akkupakk itt is LFP és a biztonságos magazine sorozatból való. A típus nagyon új, még csak idén februárban mutatták be Kínában is, formaterve pedig Milánóban készült, így nem véletlen, hogy európai szemmel nézve is vállalható az autó külseje. Az Aion V-vel osztozik az UT a motorokon is, így ugyanazt a 150 kW (200 LE) teljesítményt kapjuk 210 Nm nyomatékkal. GAC Aion UT Hosszúság (mm) 4270 Szélesség (mm) 1850 Magasság (mm) 1575 Tengelytáv (mm) 2750 Tömeg (kg) 1510-1540 Csomagtartó (l) ? Ülőhelyek száma 5 Nettó akkukapacitás (kWh) 60 Akkukémia LFP Hatótáv (WLTP, km) 410 Végsebesség (km/h) ? Teljesítmény/Nyomaték (kW / Nm) 150 / 210 Töltési idő (30-80%) 24 perc Plug & Charge ? V2L ? Figyelemre méltó, hogy bár az autó 33 centivel rövidebb, mint az Aion V, a tengelytáv csak két centivel szerényebb. A hátsó sorban 905 mm a lábtér a szélesség pedig 1385 mm, így itt három felnőtt is elfér, nem csak papíron van meg az öt férőhely. A csomagtér ennek megfelelően szerényebb, de pontos adat nem áll rendelkezésre. Az Aion UT esetében a gyártó már kicsit trükközött a specifikációkkal, itt már 10-80-as töltési időt nem kaptunk, csak 30-80-at kommunikálnak – ez 24 perc. A belső tekintetében három kéttónusú érhető el – a világos és sötét opciók mellett választhatunk levendula színűt is. Ennek a modellnek az utasterét is a két képernyő határozza meg, és valamivel szerényebb anyaghasználatot kapunk, kevesebb felületet fed puha műbőr. Az UT európai ára és forgalmazásának kezdete még nem ismert, de ha az, ahogy várható, az Aion V-nél is kedvezőbb lesz, miközben a WLTP hatótáv egy hajszállal a 400 kilométer feletti, a felszereltség pedig kínai módira gazdag, elég jó esélyekkel indul a konkurenciával szemben. 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!
A Rivian vezérigazgatója szerint elképesztő, hogy az amerikai autóipar a benzines járművek felé fordul