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
auto

2028-ban érkezik a BMW első sorozatgyártású üzemanyagcellás modellje

A BMW Group steyri gyára már gőzerővel készül az üzemanyagcellás rendszerek sorozatgyártására. A harmadik generációs hidrogénhajtás innen fog kikerülni 2028-tól, de az első prototípusok már most készülnek Münchenben és Steyrben. A hajtáslánc további fontos elemei pedig a landshuti technológiai központból érkeznek.

„A BMW első sorozatban gyártott üzemanyagcellás modellje 2028-ban kerül piacra, és ezzel egy új, nagyon hatékony, magas teljesítményű, teljesen károsanyag-mentes hajtáslánccal bővül a vállalat technológiai portfóliója. A steyri gyártóhely kiválasztása egyértelműen mutatja európai innovációs jelenlétünk iránti elkötelezettségünket. A müncheni és steyri központok kulcsszerepet játszanak az úttörő üzemanyagcella-rendszerek fejlesztésében” – mondta Joachim Post, a BMW AG igazgatótanácsának tagja.

A BMW harmadik generációs üzemanyagcella-rendszere kompaktabb, erősebb és hatékonyabb elődeinél. Az első generációt a Toyota Motor Corporation szállította, és 2014-ben a BMW 535iA modellben használták. A második generáció már a jelenlegi BMW iX5 Hydrogen tesztflottában mutatkozott be, ekkor a BMW maga fejlesztette a teljes rendszert, míg az egyes cellákat továbbra is a Toyota biztosította. A most készülő új generációban a BMW Group és a Toyota közösen dolgozik a hajtásláncon, amelynek alapvető üzemanyagcella-technológiája mind a személy-, mind a haszongépjárművekben alkalmazható, így a két vállalat közösen tud szinergiákat kiaknázni a fejlesztésben és a beszerzésben, miközben saját márka-specifikus modelleket kínálnak.

A harmadik generáció fő előnyei közé tartozik, hogy a rendszer mérete körülbelül 25 százalékkal csökkent, miközben jelentősen nőtt a teljesítménysűrűsége, így sokkal kompaktabb felépítést tesz lehetővé. Emellett magas fokú integrációval bír, vagyis könnyen beépíthető a jövőbeli járműarchitektúrákba, ami lehetővé teszi a különböző hajtásláncok rugalmas kínálatát. Az optimalizált alkatrészek és a továbbfejlesztett üzemstratégiák révén a rendszer jóval hatékonyabb, mint elődje, nagyobb hatótávot és teljesítményt biztosít, miközben alacsonyabb az energiafogyasztása, ezzel jelentős előrelépést képviselve a második generációhoz képest.

 

A BMW a hidrogéntechnológia fejlesztésében több helyszínen dolgozik párhuzamosan. Münchenben, a hidrogénkutató és fejlesztő központjában készülnek a prototípusok, amelyekben a cellák mellett minden szükséges rendszer megtalálható, a hűtőrendszertől a hidrogén- és levegőellátásig minden szükséges elemmel felszerelve. Ezeket nemcsak gyártási és tesztelési folyamatok finomhangolására használják, hanem rendszer- és járműszinten is vizsgálják, hogy készen álljanak a sorozatgyártásra. Erre 2028-ban kerül sor a BMW steyri üzemében, ahol már most épülnek az új tesztpadok és gyártósorok, a meglévő csarnokokat pedig átalakítják az új technológia fogadására.

Klaus von Moltke, a gyár igazgatója kiemelte, hogy az üzem a jövőben az elektromos motorok és a belső égésű erőforrások mellett egy újabb innovatív hajtást is gyárt majd, ami jól mutatja a BMW nyitottságát a különböző technológiák iránt. A Landshutban található üzem szintén kulcsszerepet kap, itt gyártják majd a BMW Energy Master egységeket és más fontos alkatrészeket, amelyek az energiaellátást szabályozzák. Az első prototípusok 2026-ban készülnek el Dingolfingban, míg Landshutban, ahogy az iX5 Hydrogen esetében, a következő generációhoz is elkészítik majd a burkolatot és a nyomólapokat.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzAyL3ZvbHRpZS1lbGV0cm9tb3MtYXV0by1iYW5uZXItMjAyNS0wOS0wNC12YS1zemVwdC0xMzAweDYwMC1rb3ZpLTEuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wMi92b2x0aWUtZWxldHJvbW9zLWF1dG8tYmFubmVyLTIwMjUtMDktMDQtdmEtc3plcHQtMTMwMHg2MDAta292aS0xLmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Kulcsár Dávid

Összehasonlítás