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
auto

IAA 2025: Hyundai vezér: mielőbb tisztán kell látnunk 2035 ügyében!

interjú

Az IAA keretében a Hyundai tartott egy világpremiert is, megmutatták ugyanis a Concept Three-t, amely a jövőre érkező Ioniq 3 előfutára lehet.

Az esemény alkalmával a cég európai vezetője, Xavier Martinet ült le beszélgetni az újságírókkal. Az EU és az ACEA legutóbbi egyeztetése előtt zajlott találkozón hazánkat a Villanyautósok.hu szerkesztősége képviselte.

Tisztán kell látni

Az interjú eleje rögtön egy kise meglepetéssel indult, hiszen bár tudtam, hogy Martinet felesége magyar, arra nem számítottam, hogy a névtáblámat elolvasva magyarul fog rámköszönni, majd meglehetősen jó kiejtéssel viccesen megjegyzi, hogy akár beszélgethetünk az én anyanyelvemen is. A többi újságíró azonban nem díjazta ezt az ötletet, úgyhogy maradtunk az angolnál.

Xavier Martinet

A beszélgetés elég hamar az Unió 2035-ös terveire tért, nagyon kérdezni sem kellett a szakembert, látszott, hogy ez egy nagyon kurrens téma most náluk és amúgy az egész iparágban.

Míg az európai Geely márkák kivételével mindenki nagyjából azon az állásponton van, hogy halasztani kellene az átállás dátumát, a koreaiak részéről eddig ennek ellenkezőjét hallottuk. Legutóbb pont Martinet kollégája, az azonos konszernhez tartozó, ám itt nálunk mégis részben független Kia hasonló pozícióban lévő európai vezérigazgatója monda el külföldi lapok kérdésére, hogy mennyire nem éreznék fairnek, ha azok miatt, akik nem vették elég komolyan a felkészülést azok sínylenék meg, akik milliárdokat fektettek 2035-be.

Martinet ennél kicsit árnyaltabban forgalmazott.

Szerinte egyértelmű, hogy az elektrifikáció az egyetlen út a közlekedés dekarbonizációja felé.

Azonban, mint mondta, az is nyilvánvaló, hogy a fogyasztók nem tartanak lépést Brüsszel vágyaival.

A Hyundai szerint korábban úgy számoltak a szakértők, hogy mostanra már 30 százalékon kellene lennie a villanyautók eladásának Európában, mégis csak 17-18 százaléknál járunk.

IAA 2025: Hyundai Concept Three – kompakt érkezik a családba

Arra a kérdésre, hogy miért gondolják, hogy 10 év kevés az átállás befejezéséhez Martinet úgy válaszolt, hogy nekik nincs 10 évük változtatni. Az autóiparban hosszú évekre előre terveznek a gyártási beruházásokkal és kapacitásokkal, ezért, ha 2035 nem valósul meg, mielőbb tudniuk kell róla, mivel át kell alakítaniuk a terveiket.

Példaként hozta fel, hogy míg Észak-Európában több ország már most bőven 30 százalék felett jár, Dél- és Kelet-Európában a 10 százalékot sem érik el a villanyautók, mivel az embereknek nincs pénze a drágább járművekre.

Szükségesnek érzi az infrastruktúra fejlesztését, de azt is problémásnak gondolja, hogy regionálisan megjelenő, majd hirtelen eltűnő és eltérő mértékű kormányzati ösztönzők vannak, amelyekkel nehéz kalkulálni.

Mint elmondta, nagyon örülnek az Inster sikerének – az első hét hónapban 15 ezer fogyott itt Európában belőle, tesszük mi hozzá -, és továbbra is fontosnak tartják az A és B szegmenst. Ezekben a kategóriákban szerinte már gyakorlatilag csak villanyautóval lehet kijönni, viszont ezeket nem lehet még elég nyereségesen gyártani.

Nagyon fontos a volumen, a gyártási darabszám és a profit egyensúlyban tartása és az alacsony darabszámú kisautóknál ez nehéz ügy.

Martinet szerint ugyanakkor az autógyártók közül a Hyundai és a Kia jár legközelebb a CO2 céljaik eléréshez, így nekik valószínűleg nem kell majd büntetést fizetniük. Az európai piac kapcsán folytatják elektromos beruházásaikat is, így a török gyáruk lesz a következő, amelyet felkészítenek a villanyautók gyártására, a francia piacra pedig kihoznak egy külön oda készült ötszemélyes Inster változatot, hogy jogosult legyen a típus az állami támogatásra.

Autólobbi: 2035 nem fog menni!

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.
Összehasonlítás