PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cua2lhLmNvbS9odS9tb2RlbGxlay9ldjQvcHJlc2FsZXMvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1sZWFkYmFubmVyJnV0bV9jYW1wYWlnbj12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2lkPXZpbGxhbnlhdXRvc29rMjAyNSZ1dG1fY29udGVudD1ldjQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LmtpYS5jb20vaHUvbW9kZWxsZWsvZXY0L3ByZXNhbGVzLz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09bGVhZGJhbm5lciZ1dG1fY2FtcGFpZ249dmlsbGFueWF1dG9zb2syMDI1JnV0bV9pZD12aWxsYW55YXV0b3NvazIwMjUmdXRtX2NvbnRlbnQ9ZXY0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNS8wOS9raWEtZXY0LTYwMHg1MDAtMjAyNS0wOS0xMC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI1LzA5L2tpYS1ldjQtMTMwMHg2MDAtMjAyNS0wOS0xNS0xLmpwZyIgbWVkaWE9IihtaW4td2lkdGg6IDcwMHB4KSI+PGltZyBzcmM9Imh0dHBzOi8vdmlsbGFueWF1dG9zb2suaHUvd3AtY29udGVudC91cGxvYWRzLzIwMjUvMDkva2lhLWV2NC0xMzAweDYwMC0yMDI1LTA5LTE1LTEuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4= Az utóbbi hetekben több olvasónk is jelezte felénk, hogy valami közelebbről meg nem nevezett adminisztratív ok miatt késik a már legyártott Model Y-ok átadása a magyar Tesla kereskedésben. Ha a hiányzó típusengedély volt a probléma, az most elhárult. Új akku, új motor, új Y Az autók frissítésénél nem mindig van szükség a típusengedélyek módosítására – a hatóságokat nem érdekli, ha például a világos helyett sötét tetőkárpitra vált egy cég. De ha a műszaki tartalom lényegi elemei, vagy a biztonságot érintő változtatások történnek, az bizony papírmunkával is jár. Az amerikai autógyártó európai típusengedélyeit rendszeresen megosztó és elemző eivissa most ismét friss információkat tett közzé. Az első csokor a berlini gyártású Model Y-t érinti, amelynél egy új motor és új akkupakk kapta meg most a hivatalos pecsétet is. Az e4*2007/46*1293*48 jelű módosítás hivatalosan is jóváhagyta az új Model Y Performance verziót, amely így már forgalomba is helyezhető. A változások érintik az egyel olcsóbb, összkerékhajtású nagyakkus Y-t is, amely korábbi típusengedélye a kínai gyártású 3D7 hátsó motorra szólt csak. Most engedélyt kapott a 4D3 jelű hajtómű is, amelyet a berlini gyárban készítenek és egy újabb generációs, hatékonyabb változat. Ez a konfiguráció már az LG5M jelű akkupakkot is megkapta, amely az újabb, nagyobb kapacitású LG cellákat használja és 82-84 kWh-ra növeli az akku kapacitását. Az új akkupakkal és motorral szerelt Long Range AWD (és Performance) változatok CoC dokumentációjában YS5MD variánskód szerepel. Kockáknak: továbbra is van egy kis bizonytalanság az új LG cellákkal szerelt pakk teljes kapacitását illetően. Az első Scan My Tesla adatok alapján a Full Pack When New sorban 84,2 kWh található, míg 100 százalékon a Nominal full pack 82,8 kWh. Előbbi érték a BMS-be programozott gyári elméleti maximum az akku új korában, míg utóbbi, amit az autó jelenleg ténylegesen mér. Állítólag az LG cellák sajátossága, hogy némi használat után feljebb kalibrálódnak, azaz a kapacitás az elméleti maximum közelébe nő, de mi ezt egyelőre nem tudtuk letesztelni. A Scan My Tesla szerint az új akkupakk biztonsági tartaléka (buffer) 3,71 kWh, így a nettó, a sofőr számára elérhető kapacitás 79,09, vagy ha az elméleti maximumot nézzük, 80,49 kWh. Az előző akkupakk nettó kapacitása mintegy 4 kWh-val volt kevesebb. A megnövelt akkukapacitással az új Model Y Long Range AWD változata a korábbi 568 helyett már 600 WLTP kilométerre képes a 20 colos felniken. Az alapfelszereltségként árult 19-es kerekkel továbbra sincs WLTP certifikáció, de itt várhatóan úgy 3-4 százalékkal nagyobb hatótávot – és kényelmesebb futást – kap az ember. A forrásunk információ szerint a berlini gyár a múlt héttől szereli a Long Range autókat az új akkupakkal – korábban csak a Performance kapta ezt meg. Ezt is sokan várják A jelenleg átadásra kerülő nagyakkus Model 3-ak már elvileg mind ezt az új akkupakkot használják – ezeket Kínában gyártják, ahol korábban megtörtént az átállás. Ha valaki az átvétel előtt ellenőrizni akarja az autó pontos akkuverzióját, akkor a Long Range RWD változatnál H5MR, az AWD és Performance kiadásoknál H5MD kódot keressen a CoC dokumentum variáns mezőjében – ez az új, nagyobb akkupakkot jelenti Mint az ilyen váltások során mindig, úgy persze most is lehetnek még olyan autók készleten, amelyek a korábbi akkuval készültek, különösen, ha raktáron lévő kocsiról van szó. Nem csak hatótáv: Az új akkupakk egyébként nem csak a nagyobb hatótáv miatt érdekes. Az első adatok alapján nagyjából 40 kW teljesítménynövekedés várható, mivel az 5M cellák jobban bírják a terhelést. Teljes töltési görbét még nem láttunk, de az interneten keringő képek szerint a Kínában már kiszállított egyik autó 256 kW töltési csúcsot ért el és ezt még 13 százaléknál is tartotta, szemben a korábbi LG cellák 220 kW körüli pár másodperces csúcsértékével. Ami ennél lényegesebb, úgy 60 százalékig 100 kW felett marad a töltési teljesítmény, ami a korábbinál laposabb görbét, rövidebb töltést jelenthet. Ha majd lesz nálunk az új pakkal szerelt autó, ezt mindenképpen kipróbáljuk. Ám az új akkupakk mellett a Model 3 kapcsán folyamatban van két olyan változás is, amelyet legalább ennyien várnak és most ezek is bekerültek a hivatalos típusengedélybe. Jóváhagyták az indexkar visszatértét és az első lökhárító aljába szerelt orrkamerát is a Model 3 európai engedélyének frissítésével. Ez persze nem azt jelenti, hogy ezek a változások azonnal és minden példányon rajta lesznek. Az indexkar már úgy egy hónapja megjelent a kínai példányokon, így arra tippelnénk, hogy az augusztus közepe utáni gyártás már tartalmazza ezt a változást. Az új első kamera viszont egyelőre még csak opció, autón egyelőre nem láttuk. A Tesla jelenleg a Model 3-on kívül minden típusát ezzel az új orrkamerával szereli, így valószínű, hogy a kis szedán is nemsokára felzárkózik. Új akkucellákról beszélt a Tesla főmérnöke 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 Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!