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
auto

Szériagyártásban a DAF új generációs elektromos teherautói

elektromos teherautó
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

2018-ban a DAF volt az első európai haszongépjármű-gyártó, amely teljesen elektromos elosztó teherautót kínált a vásárlóinak. Azóta sokat fordult a világ, a CF és LF Electric modellek pedig megvetették lábukat a kontinens vezető szállítmányozó vállalatainál, hulladékgazdálkodási szervezeteinél és áruházláncainál. Az új generációs XF és XD Electric modellek ezt a tradíciót viszik tovább, ötvözve a megszokott, többszörösen díjnyertes konstrukciót a legmodernebb hajtásláncok összes előnyével.

fotó: DAF

Az ördög a részletekben lakik

A DAF új elektromos teherautóihoz kétféle Paccar gyártmányú hajtáslánc közül választhat a megrendelő típustól és igénytől függően; a gyengébb EX-D1, mely csak az XD Electrichez érhető el, háromféle teljesítményváltozat mellé (170-, 220- és 270 kW) 1500 Nm-es forgatónyomatékot és 270 kW teljesítményű regeneratív féket kínál és kifejezetten first/last mile felhasználásra, áruterítéshez vagy hulladékgyűjtéshez ajánlja a vállalat. A combosabb, EX-D2 névre keresztelt egység ugyancsak három teljesítménykivitelben (270-, 310- és 350 kW) már 2400 Nm-t szolgáltat, 350 kW-os visszatöltésre képes és a nagyobb távolságú vagy a nehezebb terepen végzett fuvarfeladatok specialistája. Az EX-D1 29-, az EX-D2 50 tonna megengedett legnagyobb össztömegig alkalmazható.

forrás: DAF

A meghajtóegységek két állandó mágneses motorból és egy háromsebességes bolygóműves sebességváltóból állnak. A rendszer minden esetben optimális áttételt biztosít, részterhelés esetén pedig – amennyiben lehetséges – csak az egyik elektromotort kapcsolja be a kisebb fogyasztás érdekében. Amennyiben mégis nagyobb teljesítményre és/vagy nyomatékra volna szükség, a második motor is azonnal és észrevétlenül aktiválódik. A hagyományos sebességváltókhoz képest a bolygóműves megoldás kisebb tömeggel rendelkezik, így a teherautók több hasznos terhet vihetnek magukkal gyors és komfortos váltásérzet mellett.

fotó: DAF

Testre szabva

Ahogy az a fenti táblázatból jól kivehető, az ügyfelek igényeihez és a különféle alkalmazási területekhez való optimális igazodás érdekében a DAF akkumulátor-konfigurációk átfogó választékát kínálja. Nem minden felhasználónak van szüksége több száz kilométeres hatótávra – gondolhatunk itt akár a városon belüli elosztó szerepet betöltő járművekre –, a kisebb energiatároló által megspórolt tömeg pedig hozzáadódik a gépkocsi hasznos terheléséhez. A maximálisan beépíthető 5 db akkupakkal 525 kWh csúcskapacitás és 500 kilométeres hatótáv érhető el, melyet optimálisan kihasználva lehetőség van a járművekkel napi 1.000 kilométeres futásteljesítmény elérésére is. A jó fogyasztás érdekében minden aerodinamikai trükköt bevetett a holland gyártó: a tükröket helyettesítő kameráktól a fülke alatti aerodinamikus padlólemezen át a kabin kúpos, lekerekített kialakításáig. A DAF új üdvöskéi a cég eindhoveni gyárából gördülnek ki és őszintén reméljük, hogy sikerrel szállnak majd harcba a fuvarozók kegyeiért.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás