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
auto

Házon belül: 42 db Urbinoval zöldít Felső-Szilézia

elektromos busz
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

Bár Lengyelország áramtermelésében még manapság is jelentős a szén aránya és a megújulók előretörése is csak mérsékelt ütemben halad, mégis úgy tűnik, hogy az elektromosbusz-beszerzések terén már inkább próbálnak az EU fejlettebb tagországaival lépést tartani északi barátaink. Ezt bizonyítja az a 42 darabos megrendelés is, amelyet a Solaris zsebelt be nemrégiben a Felső-Szilézia önkormányzatait tömörítő GZM Metropolis szövetségtől. A szervezet már korábban, 2022-ben is adott megrendelést a lengyel buszgyártónak: a 32 darabos kontingens tagjai 2023-ban álltak forgalomba Katowice, Gliwice, Sosnowiec és Świerklaniec városaiban. A most bejelentett szerződés összesen 42 db Solaris Urbino elektromos autóbusz és a szükséges töltőinfrastruktúra szállításáról, valamint annak üzembe helyezéséről szól. A 24 darab, 12 méteres szóló és a 18 darab, 18 méter hosszú csuklós kocsi várhatóan 2026 második negyedévében kerül majd szállításra a PKM Świerklaniec részére.

Solaris Urbino Electric 18 csuklós elektromos busz (forrás: SolarisBus)

A Solaris Urbino buszok moduláris hajtásrendszere lehetővé tette, hogy a tervezők elhagyhassák a motortornyot és a felszabaduló helyet az utasok rendelkezésére bocsássák. A megrendelés tárgyát képező szóló kocsik 70-, a csuklósok 120 fő befogadására képesek; a mozgatásukhoz szükséges energia tárolására előbbiek 600-, utóbbiak 800 kWh kapacitású akkumulátorral rendelkeznek, melyek töltése hagyományos úton, töltőcsatlakozón keresztül lehetséges, mely a töltés állapotának kijelzésére alkalmas rendszerrel is el lesz látva.

A járművezető és az utasok biztonságáról olyan rendszerek gondoskodnak majd, mint a sebességasszisztens vagy a fejlett kamerarendszer, mely nem csupán az utasteret, de a jármű előtti és melletti területet is figyelemmel kíséri. A kontingens valamennyi tagja rendelkezik majd utasszámláló berendezéssel, és az üzemeltető kérésére az eSConnect flottakezelő alkalmazás fejlett telemetriával és prediktív diagnosztikával segíti majd a karbantartó személyzet munkáját. Az utazás komfortosságát növelik az utasok rendelkezésére álló dupla USB-töltőportok és az előkondicionáló funkció, mellyel (akár az eSConnect alkalmazáson keresztül, távolról is) beállítható a töltés közbeni vagy a töltést követő vezetőfülke- és utastér-hőmérséklet.

A Solaris Európa egyik vezető zéróemissziós buszgyártója, melynek már több, mint 3300 elektromos járműve közlekedik a kontinens különböző városaiban. A mostani megrendeléssel Felső-Szilézia egy lépéssel közelebb kerül a csendes és tiszta közösségi közlekedés megvalósításához.

Dékány Zsolt

Összehasonlítás