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
auto
2024. 03. 19. kedd

Bár rendszeresen felmerülő kérdés, hogy meddig bírja egy elektromos autó akkumulátora, erre igazából nem tudunk még korrekt választ adni. Ennek az az oka, hogy kevés még a sokat futott autó, és a legöregebb sincs még 10 éves. Az első lítium-ion akkus autók most érik el az 5-6 éves kort, így köztük már akad néhány sokat hajtott példány is. Ezek egyike a 100 ezer mérföldet 2013-ban alig két és fél év alatt elérő amerikai Nissan LEAF is, aminek a km számlálója most érte el a 150 ezres értéket (idehaza valószínűleg nem fogunk ilyen sokat futott elektromos autót látni, mert azt a használt autó vásárlók nem szeretik).
A Washington államban lakó Steve Marsh munkába járáshoz oda-vissza napi 130 mérföldet, vagyis nagyjából 208 km-t tesz meg. Mivel sokallta a benzinre elköltött pénzt, 2011 májusában vásárolt egy Nissan LEAF-et. Ezután meggyőzte a főnökeit, hogy a munkahelyén telepítsenek egy elektromos autó töltőt a parkolóba, hogy munka után teli akkuval indulhasson haza. Az autóba 2013 decemberéig belecsúszott az első 100 ezer mérföld (160 ezer km). Az akkukapacitást jelző skáláról 2013. júniusában tűnt el az első pálcika, jelezve az első 17%-nyi kapacitáscsökkenést.

(fotó: Steve Marsh)

(fotó: Steve Marsh)

Marsh 2014-ben vett egy újabb LEAF-et, így az eredeti nyilván második autó státuszba került. Ennek ellenére szorgalmasan gyűjtötték bele a mérföldeket, így nemrég átlépte a 150 ezres határt is (240 ezer km). Ekkor az akku állapotát jelző skáláról már 5 pálcika hiányzott, és az akku kapacitása a LEAF Spy szerint 52%-ra csökkent. Így az autó a hosszú napi ingázásra ugyan már nem alkalmas, de 50-60 km-es napi rutinhoz még 240 ezer km-rel az órában is tökéletes. Az autót tulajdonosa hihetetlenül megbízhatóként jellemezte, amiből arra következtethetünk, hogy a rendkívüli igénybevétel ellenére nem volt vele különösebb gondja.

Nissan LEAF 150 ezer mérfölddel vagyis 240 ezer km-rel (foto: Steve Marsh)

Nissan LEAF 150 ezer mérfölddel vagyis 240 ezer km-rel (foto: Steve Marsh)

A történethez hozzátartozik, hogy a szóban forgó autó egy első generációs LEAF, ami még egy nem igazán kiforrott akkumulátorkezelő rendszerrel és gyengébb kémiájú akkumulátorral készült, mint a Magyarországon forgalmazott második generációs modellek. Ráadásul az autót naponta kétszer töltötték, miután minden alkalommal szinte nullára merítették Ez valószínűleg jobban megviseli az akkumulátort, mint a tipikus használat, amikor 20-50%-os szintre merítjük csak le, és úgy töltjük fel 1-2 naponta. Hasonló igénybevétel mellett az újabb modell akkumulátora valószínűleg kevesebbet veszítenek majd a kapacitásukból.

Tesla Roadster 200 000 km-rel

Tesla Roadster 200 000 km-rel

Természetesen nem ez a LEAF az egyetlen elektromos autó, amit ilyen intenzíven használnak. Egy német Tesla Roadster tulajdonos 2012-ben, alig 4 évvel az autó megvásárlása után elérte a 200 ezer km-t, miközben az akkumulátora mindössze 30%-ot vesztett a kapacitásából.

Akad persze már Tesla Model S-ből is olyan, ami túl van a 200 ezer km-en. Egy amerikai orvos alig 3 év alatt ment ennyit az autójával, ami a megjelent anyagok tanúsága szerint nem sínylette meg a használatot. Azt sajnos nem lehet tudni, hogy mennyit vesztett az akkumulátora a kapacitásából, de a megfigyelések szerint egy átlagos Tesla Model S akkumulátora 160 ezer km-en nagyjából 8-10%-ot romlik.

Az abszolút csúcstartó valószínűleg az a Chevrolet Volt tulaj, aki már túl van 319 ezer mérföldön, vagyis 510 ezer km-en a 2012-ben vásárolt autójával. Persze a plug-in hibrid ezen a távon sokat használta a benzines erőforrást is, így akkumulátorról „csak” 112 ezer mérföldet, vagyis 180 ezer km-t ment. A Volt viszonylag kicsi akkupakkjának ez valószínűleg legalább akkora megterhelés, mint a 240 ezer km a LEAF-nek.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Villanyautósok