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
auto
2024. 05. 19. vasárnap

Július 29-én nyílik hivatalosan a Tesla Gigafactory

elektromos autó
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

Ugyan folyik már a PowerWall egységekbe szánt akkumulátorok gyártása a nevadai Reno közeli gigantikus méretű gyárban, de az üzem messze nincs még kész. A cég körüli hype fenntartásához valószínűleg most jött el a megfelelő pillanat, hogy egy hivatalos megnyitó keretében bemutassák a jövő villanyautóinak akkumulátorait készítő Tesla Gigafactory-t.

A Tesla Gigafactory eredeti látványterve

A Tesla Gigafactory eredeti látványterve

A sivatagba telepített lítium-ion akkumulátorok gyártására létrehozott üzem megnyitójára egyelőre még csak azok kaptak meghívót, akik az ajánlási program keretében a sajátjukon túl legalább további öt Model S vagy Model X vásárlását segítették elő. Nem szokatlan ez a Teslatól, hiszen ugyanilyen formában indult a Model 3 bemutatójának beharangozása is.

A Tesla Gigafactory jelenlegi formája (fotó: Teslacentral.com)

A Tesla Gigafactory jelenlegi formája (fotó: Teslacentral.com)

A Tesla állítása szerint jelenleg nincs a világon olyan gyár, ami képes lenne a Tesla Model 3 gyártásához szükséges mennyiségű akkumulátorcella előállítására. Ezért, és a költségek leszorítása érdekében döntöttek a saját gyár építése mellett, ami nem csak az autókba, hanem az otthoni áramtároláshoz használható PowerWallokban szánt akkumulátorok gyártására is rendelkezni fog kellő kapacitással. A Tesla példáján felbuzdulva már több cég is tervezi óriási akkumulátorüzemek építését, többek között európában is. Az 5 milliárd dollárból épülő Tesla Gigafactory-ban a Panasonic lesz az amerikai autógyártó partnere.

A részvényeseknek tartott mai tájékoztatón kiderült, hogy a gyárban nem a Model S és Model X akkupakkjában használt 18650-es, hanem 20700-as formátumú akkumulátorokat fognak gyártani, ami így kissé magasabb (70 mm) és valamivel vastagabb (20 mm) is lesz az eddig használtaknál. Ez a cella képezi majd a következő generációs akkumulátorok alapját.

A 2014. júniusa óta épülő Tesla Gigafactory a Bloomberg május eleji cikke szerint 14%-os készültségen állt, így nem valószínű, hogy a következő két hónapban be tudják fejezni az egészet. Amikor elkészül, akkor egyedül ebben az üzemben több lítium-ion akkumulátor fog készülni, mint amit 2013-ban összesen gyártottak a világon, ami a méretgazdaságosságon keresztül legalább 30%-kal csökkenti majd az akkumulátorok előállítási költségét. A gyár az eredeti tervek szerint évi 35 gWh-nyi akkumulátor gyártására lenne képes, de a mai bejelentés szerint ez a kapacitás akár meg is háromszorozható. A gyár nagyjából fele-fele arányban fog autókba és áramtáróló egységekbe akkumulátorokat gyártani. A 35 GWh-nyi akkumulátor egyébként közel 600 ezer darab 60 kWh-ás Model 3 gyártásához lenne elegendő. Az üzem működéséhez a tetejére szerelt napelemek biztosítják majd az áramot, így a Tesla Gigafactory nem csak a világ egyik legnagyobb, de egyben az egyik legzöldebb üzeme is lehet. A teljes kapacitás elérését a Tesla 2020-ra várja.

Villanyautósok