PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 26. péntek

Henrik Fisker elektromos luxusautója, az EMotion körül kialakult felhajtás és híráradat után egyetlen fontos következtetést biztosan levonhatunk: a világhírű autótervező nem ostoba. Ígéretek terén bizonyosan nem fogja magát vissza, különösen ha az akkumulátor-technológiában történő áttörésről, illetve az általa alkotott villanyautó töltési idejéről és hatótávjáról van szó.

A Fisker Inc. legelső elektromos modellje a gyártó szerint 640 kilométert képes megtenni egyetlen töltéssel, és ha valakinek lóhalálában kell töltenie az autón, akkor mindössze 9 perc szükséges arra, hogy egy 200 kilométeres útra elegendő energiát tápláljon a járművébe. Ez az információ sokaknál kiverte a biztosítékot, egyesek számolgatni kezdtek, míg mások csak legyintettek, elvégre Fisker nagyot mondó kijelentéseihez már mindannyian hozzászoktunk. Az viszont biztos, hogy mindenki kíváncsi egy magyarázatra az autót körülölelő legendához, és mi lenne jobb alkalom ennek megejtésére, mint a kocsi hivatalos bemutatója?

A CES 2018 kiállításon azonban volt szó sok mindenről, csak az EMotion hajtásláncáról nem. Legalábbis újdonság nem derült ki a sportkupé specifikációiról, csak a szokásos, jól ismert mondatokat hallhattuk. Mi lehet ennek az oka? Lehetséges, hogy a luxusautó töltésére és hatótávjára vonatkozó állítások hazugságok, vagy legalábbis óriási túlzások, és csak a média érdeklődésének megnyerése a cél. Lehetséges, hogy Fisker valóban egy nagy áttörés küszöbén áll, csak még fogalma sincs, hogy hogyan és mikor éri azt el. De az is lehet, hogy minden igaz, csak a figyelem elhúzása érdekében még vár egy kicsit a magyarázattal a tervező. Akárhogyan is, Fisker szavai elnyerték jutalmukat: akár hiszünk neki, akár nem, az EMotion a figyelem középpontjában van, és még sokáig ott is lesz.

Forrás: The Verge

A hosszas bevezető után térjünk rá, hogy miről volt szó az autó nagy leleplezésén, és mit tudunk eddig a járműről. Az egyetlen teljesítményadat, amit fel tudunk mutatni, az a végsebesség, ami 257 km/h a gyártó elmondása alapján, ezen kívül pedig valószínűsíthetjük, hogy képességeit illetően a Tesla Model S-hez áll a legközelebb. A szénszálas és alumínium karosszériából összerakott autó hatótávja és töltési ideje nem kapott részletezést, a jármű mellett azonban egy működő szilárdtest akkumulátort is bemutatott a vállalat, melyről Fisker azt állítja, hogy a korábban bejelentett 2023-as időpontnál sokkal hamarabb, már 2020-ban helyet kaphat a legyártott autókban, míg más célú használata akár 2018-ban is lehetséges lesz. Ezzel az aksival a tervező szerint az EMotion 800 kilométert tudna megtenni egy töltéssel, és mindössze egyetlen perc alatt egy „használható” hatótávval tudnánk felruházni autónkat a töltés során.

Forrás: The Verge

Külsőre az autó igencsak feltűnő, jellegzetes, bármikor felismerhető vonalakkal, egyszóval pont az a gépkocsi, amelyen egyből megragad a tekintetünk, és bárhogy küzdünk ellene, nem tudunk máshová nézni. Ehhez nagyban hozzájárul a négy darab felfelé nyíló pillangó ajtó, amelyeket a vezető az okostelefonjával is tud vezérelni. A Level 4-es önvezetés lehetőségét öt darab LIDAR szenzor biztosítja.

Forrás: The Verge

Az autó beltere tágasabb, mint amilyennek kívülről látszik, és valódi luxusban lehet része annak, akinek lehetősége van beülni a négy különálló, elektronikusan vezérelhető ülés egyikébe. Kényelmünket ultrapuha prémium bőr biztosítja, a vegánok kedvéért persze az autó választható állati eredetű anyagoktól mentesen is. Képernyőkből sincs hiány a kocsiban, a központi hajlított kijelzőn kívül több másik is díszíti a műszerfalat, extra költség ellenében pedig kérhetünk egy 27 colos képernyőt a hátul ülők számára is. Minden beltéri szolgáltatást figyelembe véve, a Fisker EMotion kétségek nélkül hasonlítható a Mercedes-Benz S-osztály luxusautóihoz.

A tervek szerint korlátozott számban már 2019-ben piacra kerül az autó, a gyártása pedig 2018 második felében kezdődne meg valahol az Egyesült Államokban, egyelőre nem tudni, pontosan hol. S ha már sokan a Model S riválisaként emlegetik, érdemes megjegyezni, hogy 129 900 dolláros (34 millió forintos) indulóárával biztosan nem akarják és tudják majd annyian megvásárolni az EMotiont, mint a Tesla remekművét.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.