A norvég villanyautó piac legnépszerűbb modelljei
Az elmúlt évben folyamatosan dőltek meg a villanyautó-eladási rekordok Norvégiában, és a 2017-es eredményeket figyelembe véve már előre borítékolható, hogy legalább 50 000 új elektromos autót állítanak forgalomba 2018-ban.
Mielőtt belemerülnénk a statisztikai számokba, érdemes megemlíteni néhány tényt, amely nagyrészt befolyásolni tudta a villanyautók elterjedését Norvégiában. Habár az ország éghajlata (hideg tél és az év egésze csapadékos) nem igazán kedvez az elektromos járműveknek, a mindenkori norvég kormány különféle ösztönző támogatása (különböző adókedvezmények, ingyen töltés és parkolás, út- és kompdíj mentesség stb.) annál inkább. Érvényesülni látszik az elhatározás, hogy a közlekedés fokozatos „villamosításának” módszerével kiemelt fontosságúvá tegyék a lakosság egészségéről való gondoskodását, amelynek köszönhetően az egészségügyi kiadások jelentősen csökkenthetők. Az 5 millió lakosú Norvégiában a villanyautózás egyáltalán nem jár környezetszennyezéssel, mivel az áramot is tisztán termelik meg, hiszen a vízi erőművek részaránya az energiamixben 99%-os.
A teljes piacon, ahol az elmúlt év egészében 158.650 új személygépkocsit jegyeztek be, ebből a tisztán elektromos autók száma meghaladta a 33 ezret, amely 20,8 százalékos piaci részesedésnek felel meg. A norvég piacon a két legnagyobb példányban eladott személygépkocsi-modell teljesen elektromos (lásd a táblázatot).
„Ha nem lenne ilyen hosszú várakozási idő számos modellnél, akkor ez sokkal több lett volna 2017-ben.” – mondja Christina Bu, a norvég Villanyautó Szövetség titkára.
2018-ban több mint 50 000-et jósolnak
Az elektromos autók a múlt év során 20,8 százalékos piaci részesedést értek el, míg az adóköteles hibridek 18,4%-ot képviseltek. Ez azt jelenti, hogy míg a 2016-os év végén 10-ből még csak 3 (29,2 százalék) volt tisztán elektromos ill. hálózatról tölthető hibrid, addig 2017-ben 10 új autóból már 4 ilyen volt.
„Bár nagyon optimistáknak tűntünk egy évvel ezelőtt, hogy 2017-ben a norvég utakon mintegy 40 000 új elektromos gépjármű lesz, a jóslat rendkívül pontosnak bizonyult.” – mondja Bu.
A 2018-as évre a szövetség előrejelzése 50 000 és 55 000 elektromos autó között van, amit többek között a most érkező új Nissan LEAF, a Hyundai Kona, a Tesla Model 3, a Jaguar i-PACE, az Audi e-Tron Quattro és Kia Niro Electric modellek megjelenése húzhat majd.
Természetesen a cél 2025-re a 100%-os piaci részesedés az villanyautók részéről
A 20 legnépszerűbb személygépkocsi-modell listájának alakulása történelmi jelentőségű: a Top 20-ban hat jármű már teljesen elektromos.
Érdekes módon az üzemanyag szerinti részesedés decemberben azt mutatja, hogy a tisztán elektromos járművek (BEV) 28%-os és a Plug-in hibridek (PHEV) 22%-os részesedéssel bírtak, míg a dízelüzemű autók aránya alig 19%, ami messze elmarad az egy évvel ezelőtti 35%-tól. A fennmaradó 31%-on osztoznak a benzines, a sima hibrid és az egyéb gázüzemű járművek. Határozottan állítható, hogy az utóbbi részarány folyamatosan csökkenni fog a közeljövőben, hiszen a nem elektromos járműveket különböző adókkal sújtják, így egyre inkább a vásárlók átváltanak az alternatív hajtású járművekre.
2017-es év 20 legnépszerűbb modellje | Mennyiség (db) | Ebből adóköteles hibrid |
Volkswagen e-Golf (BEV) | 6639 | – |
BMW i3 (BEV/REX) | 5036 | 1 |
Toyota RAV4 (hibrid) | 4821 | – |
Tesla Model X (BEV) | 4748 | – |
Toyota Yaris (hibrid) | 4071 | – |
Mitsubishi Outlander PHEV (PHEV) | 4067 | – |
Tesla Model S (BEV) | 3712 | – |
Skoda Octavia (benzin/dízel) | 3604 | – |
Toyota C-HR (hibrid) | 3508 | – |
Volvo V90 | 3426 | 833 |
Nissan LEAF (BEV) | 3374 | – |
Volkswagen Passat GTE (PHEV) | 3247 | – |
Toyota Auris (hibrid) | 3246 | – |
Renault Zoe (BEV) | 2533 | – |
Volvo XC60 | 2475 | 1532 |
Volkswagen Tiguan (benzin/dízel) | 2443 | – |
Volkswagen Golf GTE (PHEV) | 2439 | – |
BMW 2-serie | 2392 | 2171 |
Audi A3 | 2337 | 1757 |
Mercedes-Benz GLC 350e (PHEV) | 2276 | – |
BEV: tisztán elektromos autó, PHEV: tölthető hibrid
A negyedik negyedév jelentős forgalomnövekedését valószínűleg a 2018-as időszakban felmerülő egyszeri díj bevezetésének lebegtetése okozhatta, melyet a múlt év végén elvetett a parlament.
A Volkswagen Golf összes eladásából 54,6 százalék volt az e-Golf, amivel a típus az eladási lista élére ugrott.
A BMW i3 iránti kereslet a megnövekedett kapacitású, közel 50%-kal több energia tárolására képes akkumulátor megjelenésével nőtt meg igazán. A típus iránti igény jellegét jól mutatja, hogy az eladott 5036 darab i3-ból mindössze 1 darab volt hatótávnövelő motorral ellátva, a többi tisztán elektromos volt.
A frissített Ford Focus Electric elindítása nem jelentett jelentős növekedést, mivel a Focus eladásoknak csak 7,6 százaléka volt elektromos 2017-ben.
Csalódás volt az Opel Ampera-e, amelyik nem jutott fel az első húszba és csupán 1 112 darabot regisztráltak. A modell értékesítése csak áprilisban indult el Norvégiában.
10 legnépszerűbb elektromos autó modell | Mennyiség (db) |
Volkswagen e-Golf | 6639 |
BMW i3 | 5035 |
Tesla Model X | 4748 |
Tesla Model S | 3712 |
Nissan LEAF | 3374 |
Renault Zoe | 2533 |
Hyundai IONIQ electric | 1840 |
Mercedes-Benz B-klasse | 1444 |
Opel Ampera-e | 1121 |
Volkswagen e-up! | 866 |
Forrás: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)
Az elmúlt öt évben zajló események
2016-ban a norvég utakon több mint 100.000 elektromos jármű közlekedett. Most már ezen járművek száma meghaladja a 140 ezret. Most úgy tervezik, hogy 2020 végére ez a szám eléri a 400.000 darabot. Fontos törekvés a Párizsi Klímaegyezmény szerinti célok elérése.
A tisztán elektromos autók piaci részesedések alakulása (zárójelben az eladott új autók száma):
- 2017: 20,8 százalék (33 025)
- 2016: 15,7 százalék (24 222)
- 2015: 17,1 százalék (25 779)
- 2014: 12,5 százalék (18 090)
- 2013: 5,5 százalék (7 882)
Az OFV statisztikái azt is mutatják, hogy az új eladott járművek átlagos széndioxid kibocsátása 82 g/km-re csökkent (2016-ban 93 g/km, 2015-ben pedig még 110g/km volt), elsősorban az elektromos autók aránya miatt. Norvégia ésszerű politikájának köszönhetően a hagyományos üzemű járműveken túl megadóztatják hibrideket is. Az alábbi táblázat mutatja, hogy az az idei adóváltozások eredményeként mennyivel kell több adót fizetni egy-egy típus után (norvég koronában; 1 norvég korona = 35 forint). A kormány álláspontja: csak a tisztán elektromos autók használata garantálja a zéró emissziót!
2018-as adóváltozások | |||||
Márka/modell | Díjemelés 2018. január 1-től |
Díjemelés 2018. július 1-től |
Teljes díjemelés | Elektromos hatótáv* | CO2 kibocsátás |
Audi A3 | 0 | 0 | 0 | 56 km | 36 g/km |
Audi Q7 | 10 106 | 0 | 10 106 | 56 km | 48 g/km |
BMW 2-serie | 0 | 4 095 | 4 095 | 41 km | 46 g/km |
BMW 330e | 0 | 2 690 | 2 690 | 40 km | 44 g/km |
BMW 530e | 2 216 | 0 | 2 216 | 50 km | 44 g/km |
BMW 740e | 9 631 | 8 804 | 18 435 | 45 km | 45 g/km |
BMW i3 | 0 | 0 | 0 | 220 km | 0,05 g/km |
BMW i8 | 0 | 320 | 320 | 37 km | 49 g/km |
BMW X5 | 11 009 | 44 210 | 55 219 | 31 km | 77 g/km |
Hyundai Ioniq | 0 | 0 | 0 | 63 km | 26 g/km |
Kia Niro | 0 | 0 | 0 | 58 km | 29 g/km |
Kia Optima | 0 | 0 | 0 | 62 km | 33 g/km |
Mercedes C350e T | 2 294 | 25 007 | 27 301 | 31 km | 49 g/km |
Mercedes E350e | 5 571 | 30 276 | 35 847 | 33 km | 49 g/km |
Mercedes GLC | 9 765 | 32 550 | 42 315 | 34 km | 59 g/km |
Mercedes GLC coupe | 10 092 | 32 879 | 42 971 | 34 km | 59 g/km |
Mercedes GLE | 10 547 | 49 834 | 60 381 | 30 km | 78 g/km |
Mini Countryman | 2 375 | 4 793 | 7 186 | 40 km | 49 g/km |
Mitsubishi Outlander | 6 360 | 0 | 6 360 | 54 km | 41 g/km |
Porsche Panamera | 11 004 | 0 | 11 004 | 25 km | 56 g/km |
Toyota Prius | 0 | 0 | 0 | 63 km | 22 g/km |
Volvo V60 | 9 686 | 0 | 9 686 | 50 km | 48 g/km |
Volvo S90 | 9 804 | 0 | 9 804 | 50 km | 47 g/km |
Volvo V90 | 9 987 | 0 | 9 987 | 50 km | 47 g/km |
Volvo XC60 | 11 263 | 10 706 | 21 969 | 45 km | 49 g/km |
Volvo XC90 | 10 772 | 22 943 | 33 715 | 40 km | 49 g/km |
VW Golf | 0 | 0 | 0 | 50 km | 38 g/km |
VW Passat | 0 | 0 | 0 | 50 km | 40 g/km |
Forrás: Opplysningsrådet for Veitrafikken * NEDC mérés szerint