A norvég villanyautó piac legnépszerűbb modelljei

Az elmúlt évben folyamatosan dőltek meg a villanyautó-eladási rekordok Norvégiában, és a 2017-es eredményeket figyelembe véve már előre borítékolható, hogy legalább 50 000 új elektromos autót állítanak forgalomba 2018-ban.

Mielőtt belemerülnénk a statisztikai számokba, érdemes megemlíteni néhány tényt, amely nagyrészt befolyásolni tudta a villanyautók elterjedését Norvégiában. Habár az ország éghajlata (hideg tél és az év egésze csapadékos) nem igazán kedvez az elektromos járműveknek, a mindenkori norvég kormány különféle ösztönző támogatása (különböző adókedvezmények, ingyen töltés és parkolás, út- és kompdíj mentesség stb.) annál inkább. Érvényesülni látszik az elhatározás, hogy a közlekedés fokozatos „villamosításának” módszerével kiemelt fontosságúvá tegyék a lakosság egészségéről való gondoskodását, amelynek köszönhetően az egészségügyi kiadások jelentősen csökkenthetők. Az 5 millió lakosú Norvégiában a villanyautózás egyáltalán nem jár környezetszennyezéssel, mivel az áramot is tisztán termelik meg, hiszen a vízi erőművek részaránya az energiamixben 99%-os.

A teljes piacon, ahol az elmúlt év egészében 158.650 új személygépkocsit jegyeztek be, ebből a tisztán elektromos autók száma meghaladta a 33 ezret, amely 20,8 százalékos piaci részesedésnek felel meg. A norvég piacon a két legnagyobb példányban eladott személygépkocsi-modell teljesen elektromos (lásd a táblázatot).

„Ha nem lenne ilyen hosszú várakozási idő számos modellnél, akkor ez sokkal több lett volna 2017-ben.” – mondja Christina Bu, a norvég Villanyautó Szövetség titkára.

2018-ban több mint 50 000-et jósolnak

Az elektromos autók a múlt év során 20,8 százalékos piaci részesedést értek el, míg az adóköteles hibridek 18,4%-ot képviseltek. Ez azt jelenti, hogy míg a 2016-os év végén 10-ből még csak 3 (29,2 százalék) volt tisztán elektromos ill. hálózatról tölthető hibrid, addig 2017-ben 10 új autóból már 4 ilyen volt.

„Bár nagyon optimistáknak tűntünk egy évvel ezelőtt, hogy 2017-ben a norvég utakon mintegy 40 000 új elektromos gépjármű lesz, a jóslat rendkívül pontosnak bizonyult.” – mondja Bu.

A 2018-as évre a szövetség előrejelzése 50 000 és 55 000 elektromos autó között van, amit többek között a most érkező új Nissan LEAF, a Hyundai Kona, a Tesla Model 3, a Jaguar i-PACE, az Audi e-Tron Quattro és Kia Niro Electric modellek megjelenése húzhat majd.

Természetesen a cél 2025-re a 100%-os piaci részesedés az villanyautók részéről

A 20 legnépszerűbb személygépkocsi-modell listájának alakulása történelmi jelentőségű: a Top 20-ban hat jármű már teljesen elektromos.

Érdekes módon az üzemanyag szerinti részesedés decemberben azt mutatja, hogy a tisztán elektromos járművek (BEV) 28%-os és a Plug-in hibridek (PHEV) 22%-os részesedéssel bírtak, míg a dízelüzemű autók aránya alig 19%, ami messze elmarad az egy évvel ezelőtti 35%-tól. A fennmaradó 31%-on osztoznak a benzines, a sima hibrid és az egyéb gázüzemű járművek. Határozottan állítható, hogy az utóbbi részarány folyamatosan csökkenni fog a közeljövőben, hiszen a nem elektromos járműveket különböző adókkal sújtják, így egyre inkább a vásárlók átváltanak az alternatív hajtású járművekre.

EZT OLVASTAD MÁR?  A Jaguar és a Land Rover is átáll 2020-ra, minden autójuk „elektromosítva” érkezik majd
2017-es év 20 legnépszerűbb modellje Mennyiség (db) Ebből adóköteles hibrid
Volkswagen e-Golf (BEV) 6639
BMW i3 (BEV/REX) 5036 1
Toyota RAV4 (hibrid) 4821
Tesla Model X (BEV) 4748
Toyota Yaris (hibrid) 4071
Mitsubishi Outlander PHEV (PHEV) 4067
Tesla Model S (BEV) 3712
Skoda Octavia (benzin/dízel) 3604
Toyota C-HR (hibrid) 3508
Volvo V90 3426 833
Nissan LEAF (BEV) 3374
Volkswagen Passat GTE (PHEV) 3247
Toyota Auris (hibrid) 3246
Renault Zoe (BEV) 2533
Volvo XC60 2475 1532
Volkswagen Tiguan (benzin/dízel) 2443
Volkswagen Golf GTE (PHEV) 2439
BMW 2-serie 2392 2171
Audi A3 2337 1757
Mercedes-Benz GLC 350e (PHEV) 2276

BEV: tisztán elektromos autó, PHEV: tölthető hibrid

A negyedik negyedév jelentős forgalomnövekedését valószínűleg a 2018-as időszakban felmerülő egyszeri díj bevezetésének lebegtetése okozhatta, melyet a múlt év végén elvetett a parlament.

A Volkswagen Golf összes eladásából 54,6 százalék volt az e-Golf, amivel a típus az eladási lista élére ugrott.
A BMW i3 iránti kereslet a megnövekedett kapacitású, közel 50%-kal több energia tárolására képes akkumulátor megjelenésével nőtt meg igazán. A típus iránti igény jellegét jól mutatja, hogy az eladott 5036 darab i3-ból mindössze 1 darab volt hatótávnövelő motorral ellátva, a többi tisztán elektromos volt.

A frissített Ford Focus Electric elindítása nem jelentett jelentős növekedést, mivel a Focus eladásoknak csak 7,6 százaléka volt elektromos 2017-ben.

Csalódás volt az Opel Ampera-e, amelyik nem jutott fel az első húszba és csupán 1 112 darabot regisztráltak. A modell értékesítése csak áprilisban indult el Norvégiában.

10 legnépszerűbb elektromos autó modell Mennyiség (db)
Volkswagen e-Golf 6639
BMW i3 5035
Tesla Model X 4748
Tesla Model S 3712
Nissan LEAF 3374
Renault Zoe 2533
Hyundai IONIQ electric 1840
Mercedes-Benz B-klasse 1444
Opel Ampera-e 1121
Volkswagen e-up! 866

Forrás: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV)

Az elmúlt öt évben zajló események

2016-ban a norvég utakon több mint 100.000 elektromos jármű közlekedett. Most már ezen járművek száma meghaladja a 140 ezret. Most úgy tervezik, hogy 2020 végére ez a szám eléri a 400.000 darabot. Fontos törekvés a Párizsi Klímaegyezmény szerinti célok elérése.

A tisztán elektromos autók piaci részesedések alakulása (zárójelben az eladott új autók száma):

  • 2017: 20,8 százalék (33 025)
  • 2016: 15,7 százalék (24 222)
  • 2015: 17,1 százalék (25 779)
  • 2014: 12,5 százalék (18 090)
  • 2013: 5,5 százalék (7 882)

Az OFV statisztikái azt is mutatják, hogy az új eladott járművek átlagos széndioxid kibocsátása 82 g/km-re csökkent (2016-ban 93 g/km, 2015-ben pedig még 110g/km volt), elsősorban az elektromos autók aránya miatt. Norvégia ésszerű politikájának köszönhetően a hagyományos üzemű járműveken túl megadóztatják hibrideket is. Az alábbi táblázat mutatja, hogy az az idei adóváltozások eredményeként mennyivel kell több adót fizetni egy-egy típus után (norvég koronában; 1 norvég korona = 35 forint). A kormány álláspontja: csak a tisztán elektromos autók használata garantálja a zéró emissziót!

EZT OLVASTAD MÁR?  Hogy állunk a Model 3-mal?
2018-as adóváltozások
Márka/modell Díjemelés
2018. január 1-től
Díjemelés
2018. július 1-től
Teljes díjemelés Elektromos hatótáv* CO2
kibocsátás
Audi A3 56 km 36 g/km
Audi Q7 10 106 10 106 56 km 48 g/km
BMW 2-serie 4 095 4 095 41 km 46 g/km
BMW 330e 2 690 2 690 40 km 44 g/km
BMW 530e 2 216 2 216 50 km 44 g/km
BMW 740e 9 631 8 804 18 435 45 km 45 g/km
BMW i3 220 km 0,05 g/km
BMW i8 320 320 37 km 49 g/km
BMW X5 11 009 44 210 55 219 31 km 77 g/km
Hyundai Ioniq 63 km 26 g/km
Kia Niro 58 km 29 g/km
Kia Optima 62 km 33 g/km
Mercedes C350e T 2 294 25 007 27 301 31 km 49 g/km
Mercedes E350e 5 571 30 276 35 847 33 km 49 g/km
Mercedes GLC 9 765 32 550 42 315 34 km 59 g/km
Mercedes GLC coupe 10 092 32 879 42 971 34 km 59 g/km
Mercedes GLE 10 547 49 834 60 381 30 km 78 g/km
Mini Countryman 2 375 4 793 7 186 40 km 49 g/km
Mitsubishi Outlander 6 360 6 360 54 km 41 g/km
Porsche Panamera 11 004 11 004 25 km 56 g/km
Toyota Prius 63 km 22 g/km
Volvo V60 9 686 9 686 50 km 48 g/km
Volvo S90 9 804 9 804 50 km 47 g/km
Volvo V90 9 987 9 987 50 km 47 g/km
Volvo XC60 11 263 10 706 21 969 45 km 49 g/km
Volvo XC90 10 772 22 943 33 715 40 km 49 g/km
VW Golf 50 km 38 g/km
VW Passat 50 km 40 g/km

Forrás: Opplysningsrådet for Veitrafikken  * NEDC mérés szerint

Autok: , , , , ,

Elektromos autót használsz?