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
auto
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

Közzétette a California Air Resources Board (CARB) azon néhány hónappal ezelőtt elkészített és elbírálásra benyújtott Innovative Clean Transit című tervezetét, amely az állam lehetőségeit vizsgálja egy teljesen kibocsátásmentes tömegközlekedés elérésére, anélkül, hogy a jelenlegi szolgáltatásokat és rendszereket átalakítanák. A 23 oldalas dokumentumról a szeptember 27-én Sacramentoban megrendezett nyilvános meghallgatáson bárki elmondhatja a véleményét, akik az új rendeletek által érintettek, vagy csak első kézből szeretnék hallani a kaliforniai döntéshozók stratégiájának kulcselemeit a tömegközlekedés elektromosításáról. A tervezet 10 pontban foglalja össze azokat a kötelezettségeket, amiket az államban működő közlekedési társaságoknak adott határidőre teljesíteni kell, ám tartalmaz opcionális feladatokat is, valamint kedvezményeket, amiket az előírt dátum előtti végrehajtásért lehet kapni:

  1. Minden közlekedési vállalatnak kötelező lesz egy úgynevezett ZEB (Zero-Emission Bus) Rollout Plan benyújtása, amelyben részletezik, hogyan terveznek megszabadulni a szennyező járművektől, és tisztán elektromos, vagy üzemanyagcellás buszokat szolgálatba állítani helyettük. A 100 vagy annál több buszt üzemeltető vállalatoknak legkésőbb 2020. június 30-ig kell ezt megtenniük, a kisebb cégeknek pedig 2023. június 30-ig van idejük.
  2. Érvénybe lép egy ZEB vásárlási követelmény: a nagyobb vállalatoknál 2023-tól valamennyi újonnan vásárolt busz 25%-ának zéró-kibocsátásúnak kell lennie, ami 2026-ra 50%-ra növekszik, 2029-től pedig már egyetlen üzemeltető sem költhet pénzt fosszilis üzemanyaggal működő autóbuszra. A 100 járműnél kevesebbet alkalmazó cégeknél annyi a különbség, hogy 2026-tól elegendő lesz, ha a megvásárolt buszok 25%-ában dolgozik villanymotor, de 2029-től már számukra sincs kibúvó.
  3. A 2023-as naptári évre vonatkozó, az előző pontban részletezett követelményeket ki lehet váltani, ha a tranzit ügynökségek kollektívan 1000, vagy több kibocsátásmentes buszt vásárolnak 2020. december 31-ig.
  4. A vállalatok használhatnak teljesen kibocsátásmentes autókat és kisteherautókat, valamint bicikliket a ZEB követelmények egy részének eléréséhez.
  5. Bónusz kreditek gyűjthetők a környezetbarát buszok korai üzembe helyezéséért, extra kreditekkel a hidrogénes járművekért.
  6. Lehetőséget kapnak a közlekedési társaságok egy Joint Zero-Emission Bus Group alakítására, ahol közösen, az erőforrásokat megosztva dolgozhatnak az infrastruktúra még hatékonyabban igénybe vételén.
  7. 2020. január 1-jétől minden társaság számára kötelező lesz alacsony NOx-kibocsátású motorral vásárolni a buszokat, amennyiben az rendelkezésre áll az adott típushoz.
  8. 2020 január 1-jétől valamennyi dízeles és CNG-s buszhoz megújuló üzemanyag választása szükséges a szerződések megújításakor.
  9. Lehetőség van kérelmet benyújtani a határidő elhalasztásáért vagy mentességért, amennyiben az előírások teljesítése az ügynökségen kívül álló okok miatt nem lehetséges.
  10. 2021-től valamennyi közlekedési társaság számára előírt a flottára vonatkozó információk közzététele minden évben.

Jelenleg a Kaliforniában működő buszok körülbelül 55%-a alternatív üzemanyaggal fut, azonban a kipufogógáztól mentes járművek csak nagyon csekély arányban vannak jelen a legnagyobb társaságok flottáiban. Az OCTA (Orange County Transportation Authority) például 879 busszal szállítja utasait, melyek közül mindössze 11 darab nem szennyezi a levegőt, de a 323 járművel működő Riverside Transit eddig egyetlen kibocsátásmentes buszt sem volt hajlandó beszerezni. Az irányváltás azonban elkerülhetetlen, ugyanis két éven belül még a legmakacsabb vállalatoknak is fel kell mutatni valamit a hatóságok előtt, amit ha akkor még nem is fognak komolyan venni, és inkább a végletekig húzzák a villanyos buszok üzembe helyezését, majd amikor a költségeik többszörösei lesznek más konkurens vállalatokéinak, és a buszok mindenfelé a kibocsátásmentes zónák sorompóiba ütköznek, akkor döbbennek rá, hogy előbb kellett volna lépni.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.