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
auto
2024. 04. 27. szombat

Miközben Arizonában már egyáltalán nem ritka az önvezető autók látványa, és hamarosan Kaliforniában is felbukkannak a mesterséges intelligencia által kormányzott járművek, addig a világ másik fontos gazdasági centrumában, Kínában éppen csak kezdenek megbékélni a döntéshozók e sokak által veszélyesnek tartott technológiával. Az önvezetéssel foglalkozó kínai vállalatok azonban sikeresen kiharcolták az engedélyt a közúton való tesztelésre, ezzel egy hatalmas ugrással közelebb kerülve végső céljaikhoz, amik nem különbek a nagy amerikai cégek, mint például a Waymo, a Lyft, és az Uber terveitől: elindítani egy teljesen önvezető taxiszolgáltatást. Ahogy a múlt héten az amerikaiak is sorsdöntő fordulathoz érkeztek az önvezető autózás történetében, úgy most a kínaiaknak is sikerült elkönyvelni egy ilyen mérföldkövet: szolgálatba álltak az ország legelső önvezető taxijai.

A GAC autógyártó és a WeRide.ai önvezető közlekedéssel foglalkozó társaság közös fejlesztésű elektromos autói a Guangzhou University főbejárata és a közeli metróállomás között szállítják az előre regisztrált utasokat nagyjából 1,70 dollárért cserébe. Bár a három taxi irányítását teljes mértékben a 360 fokban látó radarok és kamerák által tájékozódó mesterséges intelligencia végzi, minden fuvarnál jelen kell lennie felügyelő személyzetnek, akik közbelépnek gond esetén. A működési idő is korlátozva lett, a taxik kizárólag délután 2 és 4 óra között szállíthatnak utasokat. A Guangzhou Public Transportation Group és a Guangzhou Automobile Group abban bízik, hogy a jövőben nagyobb területeken is, akár az egész városban végezhetnek teszteket önvezető járműveikkel.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.